T

tintin_

Hej!
Hur vet jag om min häst behöver benskydd när jag rider honom?
Han är en väldigt känslig häst i mun och vid skänlarna.
Grejen är att jag vill inte att han ska ha ont eller känna obehag när jag hanterar, rider honom..
Benskydd finns i stallet men jag vet inte om han behöver de och om han inte gör de och jag använder dom så kanske de blir fel ändå? :(

hjälp mig snälla! :confused:

Sv: Benskydd?

kolla om man får sår på benen eller verkar slå emot dom mot varandra när han springer, gör han inte det så behöver han nog inte ha några skydd.
men sen kan man ju använda skydd för säkerhets skull också, skydden skadar aldrig hästen.
jag använder alltid skydd för att undvika skador på benen, men det är ju olika vad folk anser om skydd, precis som med det mesta andra innom hästhantering

det är aldrig fel att använda skydd. själv skulle jag inte drömma om att rida utan, vare sig hästen slår sig eller ej. den kan snubbla eller hoppa till och vips så är senan av.... :crazy:

precis!
jag ser ingen anledning till att inte använda välsittande skydd. det är billig utrustning som kan rädda mycket.

Till TS: om du mest rider dressyr eller i skogen kan vanliga strykkappor funka bra, hoppar man är senskydd att föredra, tycker jag. behöver hästen mer stöd finns det skydd för det också.
sen finns ju även boots etc. för att skydda längre ner mot hoven, mot kronrandstramp etc.

jag håller med de andra det är ju inget som skadar hästen jag har skydd runtom för säkerhetskull hon behöver bara fram annars och så har jag boots på runt om(min häst är rätt klumpig hehe:rofl:;)

*kl*

Har senskydd fram och strykkappor bak, samt boots fram på varmblodet, eftersom hon slår sig och är klumpig..:D
Har inget på shettisen som har perfekt kontroll över fötterna och som hatar skydd, vägrar gå!:o

Det kan inte skada att ha skydd, så känner du dig tryggare med det så sätt på dem!

Senast ändrad:

Fråga någon som verkligen kan det där...
Kom ihåg att inte använda det om du är osäker om du änns behöver det.. om man använder benskydd ett bra tag på hästen, så är kan hästen, eller hästens ben utveckalr ett slags beroende av att verkligen HA benskydd. Benen kan svullna upp då om man helt plötsligt bestämmer sig för att sluta med dem. Detta kan leda till senskador, i värsta fall!

jag tycker att ett par senskydd är alltid bra att ha på frambena, särskillt om man rider mycket ute i skog, där vasspinnar/stenar kan finnas. jag ser det som en säkerhets grej, även fast hästen kanske inte igentligen behöver de.

Skydd på bakbena har jag bara om jag märker att hästen behöver de.

Kom ihåg att inte använda det om du är osäker om du änns behöver det.. om man använder benskydd ett bra tag på hästen, så är kan hästen, eller hästens ben utveckalr ett slags beroende av att verkligen HA benskydd. Benen kan svullna upp då om man helt plötsligt bestämmer sig för att sluta med dem. Detta kan leda till senskador, i värsta fall!

Stämmer det där verkligen...? :crazy:
Det är kanske snarare ryttaren själv som blir "beroende" av benskydd och tror att just den dagen man skippar skydden så kommer hästen slå sig...:smirk:
Det låter mer som att det kan stämma om man alltid lindar på natten, och låter man bli det så kanske den blir svullen...?

Jag tycker att är man osäker så kan det ju aldrig skada att använda skydd. I förebyggande syfte.
En sak man kan prova är att ha skydd/lindor och rida ett pass i en "lerig" paddock/på ridtur - är skydden leriga/"smutsnötta" efteråt så slår den i! :idea: Då ser man även vart på benet/kotan den slår i.

Det har jag då aldrig hört talas om.. Håller nog med Ellyne på det där.
Sen beror det väl på skydden, mina sitter inte som ett stöd för senan utan som ett skydd!

Jag har alltid benskydd runtom. Men min häst behöver det av flera anledningar.

Men är du osäker så skadar det inte om du använder benskydd. Jag har haft hästar som jag aldrig använt benskydd på. Och inte haft några problem. Man måste göra som man själv tror är bäst åt sin häst. Är du osäker så kan du ju fråga någon som kan lite mer om hästens rörelser och hurvida de behöver nåt på benen.

Eller så longerar du hästen.. Kikar på hur benen rör sej. Om hästen slår i sej själv..

Ehh... Va???:confused:
Förklara djupare tack!

senskador? det kan jag aldrig tänka mig, senor är elastiska och dom tränas genom att dom tänjs och det gör dom så fort benet rör sig. och har man ett par välsittande benskydd så rör sig benet precis lika bra med dom på som utan. vilket leder till att senan hålls lika elastisk som om man red utan skydd.
svullnader? benskydd ska inte sitta hårt så det finns inget som håller in svullnader, alltså borde dom inte kunna få svullnader av att man tar av skydden. möjligtvis kan jag tänka mig att detta fenomen kan uppstå om man använder lindor jämt på hästen men absolut inte av benskydd.

det som kan vara problem om man använder skydd och sen tar av dom är att hästen blir oförsiktig, eftersom den är van vid att det finns ett skydd där ifall den slår emot benen. och då kan man få senskador av snedtrampningar, trampningar av dom andra hovarna osv..

Bullshit! Du kan verkligen inte ha mkt kunskap om hästar/träning/ skydd etc!!! kom med vetenskapliga bevis för ditt uttalande som styrker det du skriver!!!
Har i ca 30 år avlat/tränat/tävlat med relativt bra resultat upp tom 140-hoppning, samt tagit fram minst 4 avkommor med diplom i hoppning, den äldsta har iår varit placerad ALLA unghästchampionat hittills, som 4-5-6-åring, både i Breeders och Falsterbo, samt gått VM för unga hästar-07 med en 8:eplac i Consolation . Har haft skydd runt om + Boots fram vid hagvistelse när han varit nyskodd för att förhindra hagskador... Hans mamma sparkade sönder ringbandet och en bit av djupa böjsenan vid bus, brall och bocksejour i hagen!!!
Resulterade i operation och sedemera avelssto, vilket idag visat sig falla ut mkt väl...

Menar med detta inlägg att det är absolut en billig försäkring att ha benskydd på hästen vid all ridning/träning etc, samt om man har en busig häst som springer mkt i hagen o brallar/bockar etc. Det är få minuter per dag att ta på/av dessa Gentemot att ha en konvalescent att sätta igång pga hagskada/ridskada etc.

Jag tor inte han går och "trampar" sig, men vet inte riktigt.. får kolla upp det. men jag rider nästan alltid ute i skogen (och lite på grusvägar) och där finns massor av pinnar och sten och stubbar även om jag rider på ett spår och hästen snubblar ganska mkt, men jag har fått mkt olika tips nu.. men senskydd på frambenen har jag noterat nu.
Ska testa detta och kolla hur han går med så får vi se.
Tack för alla tips :)

Senast ändrad av en moderator:

som säkert någon skrivit innan så är det bara och kolla på benen om dom har små sår osv. då behöver han skydd annars inte.

Jag behövde ha skydd på min när hon var yngre ( 5 år) Sen blev dom bara kvar (både fram och bak) Men skydden är repiga så dom behövs haha...

Jag tycker att ett par frambenskydd kan man alltid ha på och tycker att man ska ha det alltid vid hoppning om hästen inte tycker det är obehaglit såklart.

Bak är väl smak sak om man sätter på om det inte behövs.

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Roxy
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 749
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 359
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar