benskydd ?

J

Josse58

vad för benskydd är bäst åt en trvare som rids ut för det mesta och tränas i paddock ca 1 gång/ veckan ?

Sv: benskydd ?

ställde inte du samma fråga på utrustnings-forumet?

varför vill du ha skydd?
strycker sig hästen? trampar den sig? har den någon gammal skada??

jag tycker du ska strunta i skydd!!

håller med föregående talare (remmis).

Låt bli att använda skydd så länge hästen inte skadar sig. Om hästen slår ihop eller stryker sig etc. så kan du fråga då vilken typ av skydd som är bra för att hjälpa mot det problemet.

Jag har alltid skydd på min rditravare i förebyggande syfte. Det kostar inget och det skadar inte att ha skydd på sin häst.

När vi rider ut har jag senskydd fram och strykkappor bak. Samma när vi hoppar. Rider vi dressyr brukar jag ha strykkappor både fram och bak.
Ska jag rida ett hårt, intensivt dressyrpass lindar jag benen med elastiska lindor..
Under sina 7 år i min ägo, har min häst aldrig varit halt eller haft skador på sina ben. (eller någon annan stans förresten)

Som sagt, Det kostar inget att använda skydd. Och skydd är just vad dom heter; Skydd!

Säger som andra, om inte hästen behöver det, varför använda det? Men tja, tycker du det är bra så vvarför inte..
Lindor när man tränar däremot.. som stöd...är det inte emot ett tons vikt som en häst lägger på ett ben i varje steg med ryttare och fart etc i tex ökad trav? Om inte senan/ligamentet som är gjord för att ta emot den sortens påfrestning klarar det, så tvivlar jag på att ett litet tygstycke gör någon större skillnad, inte hjälper dt mycket om hästen slår sig eller trampar heller. Men det är ju upp till var och en vad man vill använda, tycker man det är snyggt och man kan linda så det inte går upp och blir farligt så.
Själv skulle jag bara använda benskydd om hästen visar tendenser till att behöva det, dom ser obekväma ut om dom inte behövs:P

Skydd är en så pass billig säkerhetsåtgärd, klart att du ska ha skydd. Vanliga strykkappor fram och bak funkar nog alldeles utmärkt. Även senskydd i fram går hur bra som helst. Om din häst trampar sig eller något kan det hända att man behöver något speciellt, boots t ex, men annars funkar strykkappor hur bra som helst, en billig säkerhetsåtgärd som sagt!:)

Jag rider alltid med skydd, som många innan skrivit så är det en bra säkerhetsåtgärd. Du kan ha vanliga strykkappor, eller senskydd. Senskydden fungerar ju faktiskt också skyddande mot strykningar...

Angående lindor: De kanske inte ger jättemycket stöd, men om man kan linda ordentligt gör de ju ingen skada heller. Snarare bra än dåligt om de sitter rätt. Lite röringgt, hoppas någon förstår vad jag menar :)

Säger som andra, om inte hästen behöver det, varför använda det? Men tja, tycker du det är bra så vvarför inte..
Lindor när man tränar däremot.. som stöd...är det inte emot ett tons vikt som en häst lägger på ett ben i varje steg med ryttare och fart etc i tex ökad trav? Om inte senan/ligamentet som är gjord för att ta emot den sortens påfrestning klarar det, så tvivlar jag på att ett litet tygstycke gör någon större skillnad, inte hjälper dt mycket om hästen slår sig eller trampar heller. Men det är ju upp till var och en vad man vill använda, tycker man det är snyggt och man kan linda så det inte går upp och blir farligt så.
Själv skulle jag bara använda benskydd om hästen visar tendenser till att behöva det, dom ser obekväma ut om dom inte behövs:P

Jag tror knappast att fodrade benskydd är mindre bekväma en sadel eller träns.
Som sagt, även om hästen inte brukar stryka sig finns alltid risken..
Det är en billig försäkring.

Jag har också haft min ridtravare i sju år och aldrig haft en enda hälta eller skada på benen, och jag har aldrig använt benskydd på honom, för han stryker inte på sej, då finns det heller ingen anledning att använda skydd. det är som att använda nosgrimma på en häst som inte gapar, eller ha martingal på en häst som inte kastar upp huvudet = totalt onödigt!

Till er som förespråkar benskydd oavsett användning & som förebyggande åtgärd;

Har ni det även i hagen?

varför / varför inte?

Nej jag använder inte skydd på mina hästar i hagen för där är det helt upp till hästen att kolla vart den sätter sina hovar.
När man rider kan man flytta vikten så hästen tappar balansen och det är ju faktist jag som säger till hästen att vi ska hoppa serien, så då tycker jag att jag behöver skydda hästen lite extra.
Hoppas nån fatta hur jag menade :)

Har ni det även i hagen?

varför / varför inte?

jag har alltid bekskydd på mina hästar när jag rider om jag inte bara är ute och skrittar. senskydd fram och strykkappor bak. men benskydd gör ju att benen blir varma och det är inte bra för senorna att bli överhettade. därför skulle jag aldrig sätta på mina hästar skydd i hagen (om hästen inte är skadad och behöver ha bandage eller liknande) eftersom de står ute i hagen i 12 eller 24 timmar. på tolv eller 24 timmar kan senorna bli ganska varma. :bump:

Finns väldigt gott om ventilerade skydd som är gjorde för hästar som stryker sig i hagen.

ställer åter samma fråga.

Jag har senskydd lr lindor jämnt på min häst... Detta för hon behöver det. ;)

Behöver din travare senskydd? OCh om den behöver det så ska den ha det jämnt.

Tycker att du ska köpa eskadron. Själv har jag inga men ska köpa... Lr så kan du ju köpa ett par billigare på H**KS.

Har ni det även i hagen?

varför / varför inte?

jag har boots runt om på vinter och även ibland på sommaren osv oxå..

MEn inte vanliga senskydd... Kan vara någon gång i bland...

BOOTSEN har jag för hon trampar sig med brodden..

Senskydden har jag haft då det har varit rikitgt skarsnö lr steninga hagar

Senast ändrad av en moderator:

Syftade snarare till paralellen onödiga skydd under ridning.

Självklart finns det legitima orsaker till varför man har skydd på sin häst.

trying to make a point here ;)

menar du varför det skulle vara onödigt med senskydd under ridning?

Jag kan säga att jag sätter jämnt på senskydd på nästan alla hästar jag rider.
Tycker inte att det gör något att ha dom där... dom gör ju ingen skada. Bättre att ha dom på ett sätt. än att låta hästen kanske slå sig...

Senskydd är som en bas utrustning för mig. lika självkklart som sadel och träns...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
579
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 198
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30