carrin

Trådstartare
Vad har ni för skydd när ni kör?
Hemma?
Maraton?

Jag använder hööks skydd runt om + boots fram när vi kör hemma men villl ha ett par tips på riktigt bra skydd för maratonkörningen...

Sv: Benskydd

Vi har bara hööks senskydd, som alltid. Maraton har vi inte kört än så länge men vi har skaffat sånna där "heltäckande" skydd med grymt enerverande kardborre. Dom finns ju även med boots "inbyggda". Hästen hatar dock skydd bak så det kan bli spännande att köra med...

hmm..hööks skydden duger i nödfall...men de där med kardborre på-...funkar det?..I fälttävlan vat jag ju att New är populära..

Men iaf är mitt körande för träningsskull och då vill jag gärna skydda min häst på bästa sätt för skador. Visst kör jag med utan skydd om jag tar en promenadtur men när det är träning vill jag gärna ha skydd på dom runt om.

Dom med kardborre (om vi tänker på samma) sitter som berget! Det värsta är att få loss alla stroppar samtidigt...

fragansia skrev:
Professionals Choice sitter som berget
förutom när de blir äldre. men de funkar då med (har ridit fälttävlan med dem) jag tejpade dom då för att vara säker att de satt kvar.

Jag längtar tills våra blir gamla... (kanske hjälper att använda dom...) Jag kan fortfarande känna den äckliga känslan mellan tänderna när jag försökte bita loss stropparna och lyckades precis.:eek:

Vi har bara hööks senskydd, som alltid. Maraton har vi inte kört än så länge men vi har skaffat sånna där "heltäckande" skydd med grymt enerverande kardborre. Dom finns ju även med boots "inbyggda". Hästen hatar dock skydd bak så det kan bli spännande att köra med...

Hur fungerar det med sådana där kombiskydd? alltså med inbyggda botts.

Någon som har jämfört det med separata benskydd och boots,
vad verkar skönast för hästen (stör minst)?

Konditionskörning på väg Senskydd och strykkappor alt lindor och boots.
Hinderträning damasker och boots.

Brukar köra med senskydd, boots och bakstrykkappor både på träning och tävling.
I maraton brukar jag tejpa skydden ifall att dom skulle lossna. (Har aldrig varit med om det, men iallafall)

Hej!

Måste bara säga att det är individuellt vilket skydd man bör välja om man överhuvudtaget behöver något. Det beror ju helt på var, om, hästen slår sig. Att man vill ha skydd när man kör maraton förstår jag helt och hållet, men när man kör dressyr finns ju inte samma skaderisk...

Mvh, Moa

Pelle har alltid skydd runt om när vi kör!

Har sånna med kardborre från Börjes. ÄR MYCKET nöjd med de trots att de är lite strul ibland..

Tinkerdamen.. Har alltid skydd runt om hon med när jag rider och tack och lov även när jag körde henne.
Hellre trasiga benskydd om olyckan är framme än trasiga ben på hästarna...

Någon som förresten vet HUR man får en häst att sluta lyfta bakbenen en halvmeter och sparka när hon får på sig skydd? Hon har haft skydden på sig i stort sett varje gång vi rider eller kör i drygt 2 års tid.. Men de ser fortfarande ut som hon aldrig har haft de på sig I stallet och på vägen ut.. Sen så går hon som vanligt och är inte ett dugg brydd..

Anna-Carin

Jag tänkte ha senskydd fram och sen gummiboots runt om när vi kör marathon! =) Är det onödigt? Jag tycker det verkar vara bra att ha skydd när dem går marathon!
Särskilt eftersom min shettisdam är lite väl pigg i mellanåt och inte alltid håller rätt på ben och hovar! :D

Min är likadan, fast han har blivit bättre när vi använt skydd bak dagligen. Det kan fortfarande vara lite läskigt första steget men han får i alla fall inte tokryck som förut. Jag tror han hade skydd i hagen ett tag också för att vänja sig...

Liknande trådar

Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Marvin
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: Fille
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar