P

Provincia

Jag undrar om ni har skydd på hästens ben när ni rider distans (de lägre klasserna)? Om ni har, vad för slags skydd är det? Har ni både fram och bak?
Mycket tacksam för svar! :)

Eftersom min häst stryker sig bak har jag alltid bak strykkappor. Fra, har jag senskyd, eftersom hon ibland blir lite ivrig och kan får lite svårt att hålla redan på alla fyra benen :)

Jag har haft vanliga skydd (strykkappor) när jag ahr ridit, en gång lindade vi benen också för hon fick skav av skydden. Men det bästa är väl att inte ha några alls, för det kan ju komma in smuts innanför som ligger och skaver.

Så det är "okej" att rida utan? Jag brukar endast ha på pållan skydd vid hoppning eller vid krävande markarbete, då jag vet att hon trivs bäst utan.

Klart det är okej utan. Jag tror ändå det är bäst om man kan rida utan.
För som sagt, det kommer lätt in smuts o dyl under skydden/lindorna.

Det bästa är att rida utan skydd/lindor. De är till mer besvär än nytta om man bara har de "om ifall att" på en häst som normalt inte behöver.
// Linda

Nej, jag har inte benskydd på Spirre eftersom han normalt inte slår på sig. Är det däremot väldigt löst underlag så brukar jag ha neoprendamasker runt om men det brukar aldrig vara fallet på en distansritt utan snarare i ridhus och så. Och det är inte för att skydda mot slag utan snarare mot ansträngning.

Spirre biljarderar höger fram, är inåttåad båda fram och kohasig bak och dessutom har han kort rygg och långa ben men slår ändå inte på sig när man rider, så ibland undrar jag varför ryttare har benskydd på sina hästar? En häst med normal gång ska inte slå på sig, tycker jag. Gör dom det är det kanske dags att undersöka varför.

Sen tror jag att många hästar blir orädda om sina ben om de alltid går med skydd.

/Camilla

aldrig benskydd på en häst som verkligen inte behöver det och om den verkligen behöver det skulle jag inte rida distans på den för kan den inte hålla reda på sina ben kan den antagligen inte göra det på en distansbana i skogen heller ;) :D :idea:

:rofl:

"Sen tror jag att många hästar blir orädda om sina ben om de alltid går med skydd."

Det tror jag också! Många hästar får skydd direkt de rids in. De hinner aldrig prova utan.
Sen kan skydd göra att en häst stryker sig. Skydden bygger ju på benen ett antal cm.
// Linda

Jag har damasker fram, eftersom pållan stryker sig.
Jag läst i senaste Ridsport att det har gjorts ett test vid veterinärhögskolan i Wien, där det visade sig att senskydd faktiskt är stötdämpande. Så det kanske inte är en dum idé att ha trots allt.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
971
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 139
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama