lisa412

Trådstartare
Upplys mig!

Hästen är 16. Pensionerades från travet pga benskador. Nu har han stått hela sommaren pga benskador.
Allt är bra nu och han är under igångsättning.

Jag är något överbeskyddande :grin: Jag vill ta det så försiktigt och jag vill inte att han ska skada sig på nått sätt igen så jag får för mig att han ska ha benskydd. Men behövs det?? Bör han ha skydd på sig? Vilken typ av skydd isf? Hur ska jag tänka?
Just nu använder jag elite sports medicine boots från Proffesionals choice.

Det är ju väldigt omöjligt att svara på när man varken vet vad det är för typ av skador den haft, hur den rör sig (om den slå på sig etc) eller vilken typ av ridning/aktiviteter du tänkt ägna dig åt med den.

Det är ju väldigt omöjligt att svara på när man varken vet vad det är för typ av skador den haft, hur den rör sig (om den slå på sig etc) eller vilken typ av ridning/aktiviteter du tänkt ägna dig åt med den.

Gammal senskada, nu i sommar hovledsinflammation och griffelbensfraktur som är opererad.
Ingen hoppning mest skogsridning och enklare dressyr.

Hör med veterinären som behandlade hästen vad han/hon tycker. Jag tycker inte att man ska använda skydd om det inte behövs - de kan göra mer skada än nytta. Och själv vet du väl antagligen hur den rör sig (om den slår på sig etc). Oftast finns väl inga rätt eller fel vad gäller skydd, utan det handlar mer om en känsla/tycke och smak från ägarens sida.

Upplys mig!

Hästen är 16. Pensionerades från travet pga benskador. Nu har han stått hela sommaren pga benskador.

Jag är något överbeskyddande :grin: Jag vill ta det så försiktigt och jag vill inte att han ska skada sig på nått sätt igen så jag får för mig att han ska ha benskydd. Men behövs det?? Bör han ha skydd på sig? Vilken typ av skydd isf? Hur ska jag tänka?

Jag tänker att så länge han inte slår/stryker sig så behöver han egentligen inte det.
Vill du ha några skulle jag köpa ett sett med vanliga enkla senskydd fram och korta kotskydd bak. Finns på t.ex. Hööks, väldigt prisvärda!

Upplys mig!

Du får nog inte bättre skydd än du redan har. :)

Jag har vanliga senskydd fram och korta kotskydd bak när jag rider ut. Hästen behöver det egentligen inte (min gamla ponny däremot slog ihop bakbenen när hon gick, så hon var tvungen att ha bakskydden), men tycker det känns bättre när vi rider på väldigt knöggligt underlag/i skogen. Tävlar dressyr, så vi får inte ha några skydd på tävling, försöker därför låta bli att vänja henne vid det hemma om vi rider i paddocken.

Samma uppsättning skydd vid hoppning som vid utritter.

Liknande trådar

Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 024
Senast: Liten
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 805
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 291
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 689
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka