benskabb å rasp å mugg

N

Nora_

finns säkert 1000 trådar, men finner inte riktigt vad jag söker.

Min hästs mamma har benskabb, vilket jag inte hört talas om tidigare, fick höra att det är ärftligt så tänkte kalla ut veterinären snart å kolla.. men hur vet man om det är benskabb?

Min häst får alltid mugg på våren å hösten.. samt rasp på bakbenen... å nu är det extra jävligt då det varit så konstig vinter...

hennes rasp på speciellt ett bakben är itne vackert... några bra ideer som verkligen fungerar? provat en massa olika häxbrygder...

hon har ju i vanliga fall jävligt mkt hår längst benen.. men nu har jag klippt bort en del, vill spara lite som skydd.. men klippt så det är lättare att tvätta å smörja iallafall..

hjälp:confused:

Sv: benskabb å rasp å mugg

Ett klassikst tecken på benskabb är att hästen står och stampar med benen o golven, skabb kliar hemskt mkt och de kan ibland klia så de får sår.
Och mig veterligen är skabb inte ärftligt, men smittsamt är det.
Man ka ta hudprov för att ta reda på om det är skabb, men bara ca 1 av tre prov visra ngt, även om hästen har det.
alltså får man kasnke vara beredd på att ta flera prover..
Hoppas du hittar felet..

tack för ditt svar :)

så beter sig inte min häst iaf, men ska ändå kolla för att vara säker.

Har du provat många olika salvor osv mot muggen/raspen?

Det jag tycker fungerar bäst är att varje dag, utan undantag verkligen spola rent hela benen (enbart vatten) och sen vissa dagar smörja på med helosan eller annan mjukgörande grej. 4ess salvan har fungerat bättre på vissa partier på min nuvarande häst.
Och inte smörja varje dag.
Jag tycker det blir värre om man smörjer för mycket, men det kanske bara är inbillning. :p

Ang benskabb så har jag inte heller hört att det ska vara ärftligt, och det brukar oftast komma på de hästar som har mycket hovskägg.
Sen sitter "smittan" kvar i stallet och kan smitta även hästar med noll hovskägg. :crazy:
Kommer dock inte ihåg redigt hur vi behandlade våra hästar men det var nått medel iaf.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
946
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 726
Senast: cirkus
·
N
Hästvård hursomhelst så har jag fått sjukt mkt rasp på mitt haflinger sto, höger fram i knävecket. ungefär 7*5 cm.. Har klippt bort håret...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Mayara
·
Hästvård Hade vet. ute igår igen för lymfagit för andra gången nu i höst (hippotrim + sulfasalva). Det är min lilla skäck nämligen som har...
2
Svar
39
· Visningar
4 566
Senast: tello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross