Benpålagringar i bakknä

prunella

Trådstartare
Efter att ha läst den mycket intressanta tråden här om Atros så måste jag bara få ifrågasätta litegrann, min 15-åriga Nordsvenska bruksvalack har den 17/12 fått diagnosen benpålagringar i bakknä, han har varit ordentligt halt, men redan under tiden vi väntade på att få komma till klinik så blev han visserligen bättre men inte på långa vägar bra. Han har fått kortison sprutat direkt i leden men som veterinären sa så var prognosen dålig, han skall på återbesök den 7/1 efter att ha stått helt i tre veckor, det återbesöket kommer att avgöra en hel del enligt veterinären, har han svarat på behandlingen så kan han ev. hålla som promenad häst ett par år till, men knappast som rid o körhäst som han är idag, vad jag kan läsa lite mellan raderna i Atrostråden så är det inte stort hopp då de väl fått sina pålagringar, han har inte på denna tid svarat på behandlingen nämnvärt, vad har man att hoppas på? Är det ens värt att tänka tanken att han utan smärta skall kunna användas överhuvudtaget?
Det verkar inge vidare hoppfullt, och jag vill inte på några villkorsvis att min häst skall gå och ha ont, han älskar att arbeta o tjatar bara han ser mig på att han vill ut, tråkigt både för honom och mig. :crazy:

Sv: Benpålagringar i bakknä

Ledförändringarna finns ju där men hur det ska sluta är delvis ägarens beslut. Det avgörande är hur din häst mår och vad den klarar av att göra. Hur omfattande skadorna blivit och var de sitter (dvs vilka rörelser hindras). Och vad du vill och vilka kompromisser som du är beredd att göra. Om man vill träna och tävla eller är beredd att lägga detta på hyllan. Om hästen klarar av omställningen till promenadhäst.

Jag känner till en häst som hade broskskador i båda bakknäna, den opererades och lever såvitt jag vet fortfarande. En annan historia med lyckligt slut kan du ju läsa på Ardnas tråd.

Men om ens häst har kronisk smärta anser jag att det är ens förb.. skyldighet som hästägare att se till att smärtan upphör på det ena sättet eller det andra.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
29
· Visningar
7 442
Senast: Zevzan
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III