Ullmerkott

Trådstartare
Jag tänkte försöka styla om mitt skogsmulledjur till dressyrdjur, och då är det ju snyggt att kunna linda benen ibland. Men hur vet man egentligen vilka paddar man ska ha? Finns det varianter man klipper till själv till lagom storlek, eller försöker man mäta hästens ben och uppskatta? Är det någon reell skillnad på dyra märkespaddar och de billigaste varianterna? Andra fallgropar att undvika? Hit me med era förslag och tankar! :D

Vill du ha paddar som sticker ut uppe/nere eller ska de helt döljas under lindorna?
Paddar finns att köpa i alla möjliga storlekar så du behöver inte klippa för att få passande storlek.

Vill du ha paddar som sticker ut uppe/nere eller ska de helt döljas under lindorna?
Paddar finns att köpa i alla möjliga storlekar så du behöver inte klippa för att få passande storlek.
Jag tycker att det är snyggast när de är dolda. Just det där med massa tillgängliga storlekar är själva problemet, jag skulle nästan behöva prova för att veta vad hästen ska ha. En har ju ingen nytta av för korta eller för långa paddar.

Jag tänkte försöka styla om mitt skogsmulledjur till dressyrdjur, och då är det ju snyggt att kunna linda benen ibland. Men hur vet man egentligen vilka paddar man ska ha? Finns det varianter man klipper till själv till lagom storlek, eller försöker man mäta hästens ben och uppskatta? Är det någon reell skillnad på dyra märkespaddar och de billigaste varianterna? Andra fallgropar att undvika? Hit me med era förslag och tankar! :D

Eh.... varför skulle det vara "snyggt" att linda benen på hästen bara för att man ska rida dressyr? Jag har lindat ben på både skogsmullehästar, hopphästar, travhästar och dressyrhästar... men av anledningen att de har behövt det och man haft benskydd som inte har suttit optimalt eller som stöd/avlastning under och efter skada.

Eh.... varför skulle det vara "snyggt" att linda benen på hästen bara för att man ska rida dressyr? Jag har lindat ben på både skogsmullehästar, hopphästar, travhästar och dressyrhästar... men av anledningen att de har behövt det och man haft benskydd som inte har suttit optimalt eller som stöd/avlastning under och efter skada.
Vad som är snyggt är såklart en smaksak. JAG tycker att lindade ben till dressyr är lite extra tjusigt, och vill därför ha möjligheten att linda när jag känner för det. Om andra lindar ben i andra situationer är naturligtvis upp till dem.

Det är ju fullt möjligt att kombinera funktionella saker med det man tycker ör snyggt. Det är väl inget att hänga upp sig på?

Det är ju fullt möjligt att kombinera funktionella saker med det man tycker ör snyggt. Det är väl inget att hänga upp sig på?

Men här verkade det bara vara för att det är snyggt och jag känner att jag många gånger blev ifrågasatt när jag valde att ha lindor på min vackra vita i stället för benskydd för att hon behövde benskydd, så var det många som just sa "typiskt dressyrryttare" som bara vill vara tjusiga. Jag som flersidig ryttare har ofta valt lindor pga funktionalitet pga att många av de benskydd jag använt varit dålig kvalitet även om de varit kvalitetsdyra med kvalitetsnamn och gett skav eller fastnat grus.

Och självklart kan jag erkänna att jag haft lindor, att matcha till schabraken. :)

Men här verkade det bara vara för att det är snyggt och jag känner att jag många gånger blev ifrågasatt när jag valde att ha lindor på min vackra vita i stället för benskydd för att hon behövde benskydd, så var det många som just sa "typiskt dressyrryttare" som bara vill vara tjusiga. Jag som flersidig ryttare har ofta valt lindor pga funktionalitet pga att många av de benskydd jag använt varit dålig kvalitet även om de varit kvalitetsdyra med kvalitetsnamn och gett skav eller fastnat grus.

Och självklart kan jag erkänna att jag haft lindor, att matcha till schabraken. :)
Men vad är problemet? Vad gör det om någon väljer lindor för att det är snyggt?
Skäller på på TS bara för att någon ifrågasatt dig tidigare?

Men vad är problemet? Vad gör det om någon väljer lindor för att det är snyggt?
Skäller på på TS bara för att någon ifrågasatt dig tidigare?

Skäller? Jag bara undrade. Eftersom lindor är ett funktionellt hjälpmedel, inte "puder och smink"

Jag ber om ursäkt om du @MiniLi läser mellan raderna och får något till något helt annat och tog illa upp, för något som menades helt annorlunda.

Ha en fin söndagkväll

Mvh
ingelaH

Skäller? Jag bara undrade. Eftersom lindor är ett funktionellt hjälpmedel, inte "puder och smink"

Jag ber om ursäkt om du @MiniLi läser mellan raderna och får något till något helt annat och tog illa upp, för något som menades helt annorlunda.

Ha en fin söndagkväll

Mvh
ingelaH
Jag uppfattade också ditt inlägg som starkt ifrågasättande. Men om det inte var menat så så är det ju inga problem! :up:

Ha en fin söndagkväll

Mvh
ingelaH
Du kanske får tänka på hur du skriver om du inte vill bli missförstådd. Jag tyckte bara att du var väldigt otrevlig.

Mia’s har bra paddar. Om det bara är för ”syns” skull brukar jag dock Linda utan padd (med tjocka fleecelindor). Lättare att få snyggt men blir såklart inte mkt till skydd/stöd

Vill bara inflika att linda under ridning kan ge sköra/försvagade senfibrer som kan leda till senskidor. Det beror på att senorna blir för varma.Bara en sak att ha i åtanke!

Liknande trådar

M
Utrustning Jag har en 2 eller 3 åring på ingång. Behöver lite hjälp med tips på utrustning. Vill ha kvalitée så det får gärna kosta lite mer. Har...
Svar
6
· Visningar
1 221
Senast: EmelieR
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat