Sv: Benlyft

Det klart att det underlättar om rörelsemönstret finns där. Alltid trevligt med bra grundförutsättningar. En häst med mycket bra aktion i traven i hagen kanske dock har svårt för latteralen, så tölten behöver ju inte bli super per automatik. Men med bra träning och en bra töltsättning+fortsatt bra rdning så bör aktionen återspeglas där med. :)

Niela: Alla hästar kan ju inte genom ridning gå höga klasser, hästens exteriör sätter ju ofta käppar i hjulet för en riktigt hög/flott aktion. Men klart det går att "bygga om" en häst riktigt rejält genom korrekt träning.

Min ena häst t.ex har nu en helt underbar kort tölt där han maxar sin aktion. Det har tagit tid att få till det, speciellt som vi har kämpat i många år med att han lätt faller ur i hull och det var svårt att muskla honom. (han har "känsliga" tarmar efter maskangrepp som föl) Han är ljuvligt elastisk och dansar verkligen i den korta tölten, sätter sig/tar i utan att spänna sig men han har inte exteriören till att slå sig själv i hakan. That's life! ;) (Han e min bästa pojke ändå!:love:)

Förstår hur du menar men det känns inte övertygande vilket du säkert själv förstår om du läser ditt inlägg. Hört och läst är ofta personliga åsikter.

Ska försöka ta reda på det, på något sätt..

Det klart att det underlättar om rörelsemönstret finns där. Alltid trevligt med bra grundförutsättningar. En häst med mycket bra aktion i traven i hagen kanske dock har svårt för latteralen, så tölten behöver ju inte bli super per automatik. Men med bra träning och en bra töltsättning+fortsatt bra rdning så bör aktionen återspeglas där med. :)

Niela: Alla hästar kan ju inte genom ridning gå höga klasser, hästens exteriör sätter ju ofta käppar i hjulet för en riktigt hög/flott aktion. Men klart det går att "bygga om" en häst riktigt rejält genom korrekt träning.

Min ena häst t.ex har nu en helt underbar kort tölt där han maxar sin aktion. Det har tagit tid att få till det, speciellt som vi har kämpat i många år med att han lätt faller ur i hull och det var svårt att muskla honom. (han har "känsliga" tarmar efter maskangrepp som föl) Han är ljuvligt elastisk och dansar verkligen i den korta tölten, sätter sig/tar i utan att spänna sig men han har inte exteriören till att slå sig själv i hakan. That's life! ;) (Han e min bästa pojke ändå!:love:)

Har i bakhuvudet att Michis skrev någon gång att hennes svarta tjej hade väldigt stark trav och det var ett tecken på att tölten skulle bli något alldeles extra.

Senast ändrad:

Har i bakhuvudet att Michis skrev någon gång att hennes svarta tjej hade väldigt stark trav och det var ett tecken på att tölten skulle bli något alldeles extra.

Jo precis, men det lär inte ske av sig själv. (Det var därför jag skrev att det inte sker per automatik).:) Michis häst, (rätta mig om jag har fel Michis) har mycket, och rätt typ av, rörelser om jag minns rätt. Jag skulle tro att den lilla svarta kommer bli riktigt bra. Den typen av häst i mer okunniga händer kan ju också få väldigt "svårt" för sig. Det kräver sin ryttare helt enkelt om man ska få ordning på rörelserna och inte förstöra genom felaktig töltsättning eller dåliga förberedelser. Det är ju precis som med alla hästar: god ridning hjälper hästen att bli ännu bättre.

Sammanfattat: 1: Michis häst är väl minst sagt i trygga händer. :laugh: 2: Det jag pratade om var att man får oftast inget gratis bara för att hästen rör sig bra i hagen. Klart att det krävs träning för att förvalta det. 3: En häst kan vara bra riden men ha exteriören emot sig och därför ej nå de riktigt höga klasserna på tävling. :laugh:

Nu ska vi se om jag lyckas svara lite :)

Min lilla svarta tjej har, som ni skrivit, visat ett enormt kliv som unghäst och under inridningen. Hon har både stora bakbenskliv och frambenskliv - men på ett bra sätt som Echa skrev.
Däremot har hennes starka och korrekta rörelsemönster i traven gjort att tölten är svår och jobbig för henne.
Hon lämnades iväg på träning och vidareutbildning (Samt töltsättning) men den typen av ridning som användes fungerade ej på henne och fick ett negativt resultat istället.

Så som Echa skrev så krävs det en ryttare som vet vad denne pysslar med för att det ska bli korrekt med en häst som rör sig på det viset och som har såpass svårt för att tänka lateralt. På ett sätt vore det bättre om hon hade haft lättare för tölten men jag är (fortfarande) säker på att hennes tölt kommer bli något riktigt bra bara man får till den!

Bellabus: Det kan finnas flera olika anledningar till att en häst har svårt vid töltsättning, det kan vara så att den helt enkelt har stark trav men även det kan vara utan aktion så en stark trav skapar inte automatiskt en riktigt bra tölt (när den kommer) men en stark trav kräver sin ryttare för att få till tölten.
Tinnas "problem" är helt nytt för både mig och mamma då vi från tidigare har hästar med mycket stark tölt (även om hästarna vi haft både haft aktion och bra trav), så en häst med svårt för tölten, och en häst som så tydligt är fyrgångare är något helt nytt. Jag som alltid varit inrutad femgångsryttare och hellre ridit passtakt än travtakt har lärt mig enormt mycket bara på den här korta tiden och fortsätter lära mig varje gång jag rider henne.
Men det är otroligt roligt och jag hoppas att hon blir så fin som vi tror.

Hon är nu på träning hos en mer erfaren tränare och nu börjar det hända saker! Hon tycker fortfarande att det är riktigt jobbigt med tölten men den kommer mer och mer, och aktionen både bak och fram är på gång tillbaka.
Det är alltid så spännande med unga hästar, man vet aldrig vad man får men det är roligt att följa utvecklingen!

Tack för alla svar :) En till fråga bara, vad menas när man säger stark trav? Är det en bra trav eller att hästen gärna väljer traven? Min häst har tydligen väldigt mycket pass ( passtakt??) i sig, har folk som vet lite mer berättat :) Men han har en flott trav :) Han har haft lite svårt att finna rätt takt i tölten, han har varit väldigt passaktig ( läs GRISEPASS ;) ) Men han har börjat hitta takten nu, så det blir några töltsteg. Inte helt lätt det här att rida islandshäst, när man inte gjort det förr..... Men har två tränare som jag får hjälp av, så det ska väl gå till slut :) Hoppas jag :) :)

MEd en stark trav menas det att hästen helst väljer traven.
Med min svarta tjej är det helst BARA trav som gäller, hon har inte visat ett enda töltsteg av sig själv och travar alltid i hagen.
Alltså en häst som har mer trav än tölt.

MEd en stark trav menas det att hästen helst väljer traven.
Med min svarta tjej är det helst BARA trav som gäller, hon har inte visat ett enda töltsteg av sig själv och travar alltid i hagen.
Alltså en häst som har mer trav än tölt.

Tack! Som sagt, om man inte frågar så får man inte veta :) Ni kommer säkert få en massa dumma frågor från mig, men jag vill lära mig mer :)

Det är ingen personlig åsikt. Ett flyktdjur kan inte bara ha långsamma fibrer, då dör djuret.

http://www.stallbredbyn.com/index.php?option=com_content&task=view&id=34&Itemid=54

Nu har du missuppfattat, jag pratade om att man hade mer av en fibergrupp än den andra vilket också står klart och tydligt i länken du skickade.

Citerar;
När man pratar om hästens muskelfibrer & träning talar man om:

TYP I långsamma fibrer, rekryteras i första hand & vid lättare muskelarbeten – påverkas mkt lite av träning. "Finns alltid med".

TYP IIA snabba uthålliga fibrer, rekryteras i andra hand, vid längre arbeten och högre intensitet. Påverkas av träning.

TYP IIB snabba fibrer med sämre uthållighet, rekryteras i sista hand, bildar mjölksyra. Påverkas av träning.

Man vill med träning förvandla mjölksyrabildande typ IIB-fibrer till uthålliga typ IIA-fibrer. Hästen föds med en viss fördelning av muskelfibrer, det är en genväg till framgång att födas med fler typ IIA än typ IIB! Vill man provocera kanske man ska föreslå muskelbiopsi på unghästar innan köp? (B. Essén-Gustavsson/M.Gottlieb-Vedi)

Vänta nu här, nu är jag förvirrad. Korven påstod väl också att man har en annan fördelning av muskelfibrer? Eller?
Att hästar har en annan fördelning av TypI, TypIIa, TypIIb än vad vi har?
Och att det dessutom är skillnad mellan hästraser. Men att man kan göra vissa förbättringar med träning. Men har man majoriteten TypI så kan man ju inte påverka dessa så mycket med träning, vilket ju betyder att en häst med mer TypI har svårare att prestera högintensivt under längre tid, även efter träning.

Dock tror jag inte att detta har så mycket att göra med aktion som med uthållighet. En häst som går ett fyrgångsprogram med jätteaktion behöver ju inte ha lika "bra" fördelning av muskelfibrer som en häst som kan galoppera kilometer efter kilometer, snabbt, men utan någon vidare aktion.

Jag tror att just aktionen har mycket med exteriör, psyke och ridning/mmukhet att göra. Att helt enkelt KUNNA lyfta högt, och att VILJA göra det. Att musklerna är tränade på rätt ställe, och att hästne är byggd på rätt sätt. Men kanske inte så mycket att hästne har rätt fördelning av muskelfibrer. Det blir nog viktigare för travare och galoppörer.

Varför skriver du detta till mig?

Korven skrev;
"Det är ingen personlig åsikt. Ett flyktdjur kan inte bara ha långsamma fibrer, då dör djuret."

Och jag har aldrig påstått att hästar enbart har en sorts fibrer.

"Jag tror att just aktionen har mycket med exteriör, psyke och ridning/mmukhet att göra. Att helt enkelt KUNNA lyfta högt, och att VILJA göra det. Att musklerna är tränade på rätt ställe, och att hästne är byggd på rätt sätt. Men kanske inte så mycket att hästne har rätt fördelning av muskelfibrer. Det blir nog viktigare för travare och galoppörer."

Precis vad jag också frågade efter, inte påstått.

Senast ändrad:

Jag blev bara förvirrad och förstod inte vad du frågde efter och vad du svarade på i Korvens svar om flyktdjur. Så enkelt (?) var det.

Och vad menar du med "Precis vad jag också frågade efter, inte påstått"? Jag påstår att muskelsammansättningen är viktigare för travare/galoppörer än för islandshästarnas förmåga till aktion :) Du frågade ju om det fanns något användsningsområde för den vetskapen inom vår ras. Och njae, det tror jag inte. Inte specifikt inom vår ras. Muskelarbete går ju att översätta lätt mellan både raser och arter. Explosivt och uthålligt arbete. konditionsarbete. Muskeltyperna är ju desamma mellan arter och raser, men sammansättningen olika. Mer av det enda ger predisponering för att klara vissa arbeten lättare.
Tänk arbetshäst, travare, gepard, duva, kroppsbyggare, maratonlöpare :)

Eller pratar vi om varandra nu?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
506
Senast: Sryoqwe
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 366
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka