Benlindor?

S

_SunFloWer_

När jag rider dressyr på min arab använder jag inte benlindor. Men eftersom förförra ägarna (förra red henne inte så mkt) använde benlindor varje gång hon red så undrar jag om det kanske är bra om jag använder det nu också? Jag har inte märkt något negativt med att inte använda benlindor men eftersom jag aldrig har prövat att ha det så vet jag inte om det blir bättre? :confused:

Sv: Benlindor?

pröva du om du vill, men jag tror inte att det gör ngn skillnad. om hästen går bra nu, varför ha lindor? om du är rädd att den ska slå/stryka sig tycker jag att du ska satsa på benskydd istället.

lindor är opraktiskt och används mest av fåfänga dressyrsnobbar :devil:

finns ju faktiskt fler anledningar... men det är ju ventilerat så många gånger här att et är onödigt att ta upp igen....

jag använder benlindor när jag rider på hårt underlag och i snö för att den inte ska fastna i killens hovskägg..även vid uppvisning (snyggt enligt mig)

även vid dressyr när jag tränar galopp fannningar å annat=)

Angående PrinceFairs resonemang så kan ju det stämma ganska bra... men anledningen är ju den att hoppryttare åå andra utridningsryttare inte tänker lika mycket på hästens kroppar, hur mycket vikt på frambenen mm.. En arab som i detta fall va exempel har oftast problem med framkotorna.. de trampar ofta igenom djupt och är oftast svåra att få i kort samlad galoppp om man verkligen inte är kunnig.. dessutom bygger dom oftast felmuskler också.
Där är en anledning till att linda.... på väg mot målet kan det vara bra att linda... innan man har nått fram dit så kan det behövas stöd.. självklart finns det andra raser och hästar som har såna problem.... luddigt skrivet de här...:)

Liknande trådar

Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 048
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
2
· Visningar
203
Senast: MissFideli
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 505
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 191
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈