Benlindor och ridspö på dressyrtävling internationellt?

G

Gretchen82

Såg en video på Andreas Helgstrand när han tävlar på sin nya häst Carabas. Under själva programmet har han 4 vita lindor samt spö. Vet någon vad det är för regler som gäller internationellt? På OS och VM har jag aldrig sett detta. Jag blev f ö positivt överraskad då jag anser att 4 vita lindor ger en rättvisare bild då hästar med tex 4 vita ben kan ge sken av mer utstrålning. Dessutom skyddar ju lindorna hästen mot eventuella slag och strykningar. Dvs ur hästens synpunkt borde det vara bättre att linda... Vad tycker ni? Borde detta införas i Sverige också?

Sv: Benlindor och ridspö på dressyrtävling internationellt?

Lindor är helt ok, men då tycker jag att ha man en vit eller skimmel så ska man få ha en mörk färg att man vill.
jag tycker som du ang skydd och utstrålning.
spö säger jag nej till. då jag tycker det är en "lydnads" gren

Låter mycket märkligt. Var det verkligen en tävling?

Har mycket svårt att tro att detta var på tävling. Troligen var det från hingstvisning?

Debatten idag verkar luta åt att spö helt kommer att förbjudas även på framridningen i dressyren

Jag hade gärna haft skydd/lindor på tävling. Men det är ju inte så att skadefrekvensen är hög i dressyren bara för att skydd inte är tillåtet. Därför kan det i praktiken kvitta. Utrustning som är tillåten internationellt, men inte här i Sverige är flugluva. Det tycker jag att Sverige också borde tillåta, skönt på sommaren att slippa flugstörning.

Ja, det ser onekligen ut som tävling! Men kan det möjligen vara nationella tyska (eller ligger inte Herning i Danmark:o) regler och inte internationella regler som gäller?

Hade han lindor så var det säkert bara uppvisning eller så var han förryttare.

Spö får man ju tex tävla med i tyskland iaf.. Men tror inte att så var fallet här..

Kolla videon! Har svårt att tänka mig att det bara är en visning.

KL

I vissa länder kan spö i lätta klasser vara tillåtet på tävling.

Flugluva är väl bara tillåtet om ground jury har bestämt det och gäller isf alla ekipage på just den tävlingen.

KL

I vissa länder kan spö i lätta klasser vara tillåtet på tävling.

Det är det ju i sverige åxå, i de sk dressyrryttartesterna :idea:
(som iofs finns i olika svårighetsgrader, men jag har iaf bara sett att de lättaste används på tävling)

Flugluva är väl bara tillåtet om ground jury har bestämt det och gäller isf alla ekipage på just den tävlingen.

Oki. Tyckte mig ha läst i Ridsport att luvan är tillåten utan särskilt tillstånd internationellt. Här hemma vet jag att överdomare också kan tillåta det. Var så på en liten lokal dressyr här nere i somras. Tävlingsbanan låg i en skogsglänta och det var mycket flugor!

KL

Jag pratade med en av våra interenationella dressyrdomare och han berättade att det finns olika regler gällande spö i olika länder. Han behövde alltid kolla upp vad som gällde en extra gång innan tävling. Nu minns jag inte exakt men jag har för mig att t ex Norge har andra regler än vi, även Tyskland. Men det finns kanske någon annan som vet mer om det?

jag tror man far anvanda spo har i england, men inte lindor...eller skydd...
jag anvander inte spo sjalv men har for mig att jag har sett det nar vi har varit ute och tavlat:)

I Tyskland så får du använda spö på tävling. Been there. Seen it!
Även sett tävling på ganska hög nivå i Tyskland där de har en person som läser upp programmet för ALLA ryttarna, ut i högtalarna. Det är ju *hrmm* super att länderna har l i k a regler för tävling.

Men visst får man ha programläsare i Sverige? Har för mig det men minns kan helt fel...

Helt klart tävling med tanke på att det under filmen står att han vann Grand prix:en (:

Kan ju dock oxå betyda att Det ekipaget vunnit en GP i Herming under 2009.. Eftersom det tyvärr inte står något datum när det har ägt rum, vad jag kan se iaf..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka