benhinneinflamation

C

caspar

finns här någon som har erfarenhet av benhinneinflamation, hur lång tid det tagit innan hästen blivit bra. Och vad har ni gjort för att underlätta för hästen? behandlingar? m.m

Sv: benhinneinflamation

Hur har benhinneinfl yttrat sig och var sitter den?
Kommer av tryckskada/slag eller överansträngning?

Min ena häst har haft benhinneinflammation, detta pga en väldig överantsträngning pga hans dålga knän. Om han någonsin blev HELT bra innan han fick vandra vidare, tror jag han blev, men är inte säker. Jag använde mig iaf av liniment och våtvärmande . Linimentade och vadderade+plastade.... Han fick inga blisterskador av det och kändes finare där efter ett tag.

Mitt tips är att vända sig till en equiterapeut som i huvudsak jobbade med laser. Jag gjorde det när min häst va skadad. Och när jag åkte in på klinik på återbesök va veterinärerna imponerade över hur snabbt hon återhämtat sig :-)

//Maria

Låter intressant med laserbehandlingen. Hur ofta och under hur lång tid laserbehandlade du?
Han är opererad för griffelbensfrakturer på båda frambenen och det som blir följden av det är en kraftig benhinneinflamation på vä fram. Vet säger att det är tid som behövs och vill inte ge honom mer penylbutta. Jag har själv funderat på laserbenhandling, men vet inte hur ofta och hur mycket man kan köra laser.

Tacksam för råd

Hej!
Prova med någon antiinflammatorisk kräm, orudis, siduro el liknande.
Periostiten brukar ligga så ytligt så det kan hjälpa.
2 ggr/dag i en vecka.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka