Bengaler!!

K

KaZa

Berätta... är ju mest förtjust i mina egna blandisar n.skogis och birma. :love: Men jag måste bara få veta mer om dessa katter. Är de så enorma som alla säger. Och lite småvilda?

Minns inte så noga men vi hade en tjej på besök för några år sedan som födde upp bengaler. Hon sa att de var som små snäll tigrar. Stämmer det?

Jag tyckte mest att bengalen såg ut som en stor huskatt från början, men så fick jag hålla i en på en utställning och föll som en fura ! Vilken kropp !! Otroligt muskulös och lika otroligt len. Glittrar jättevackert och underbar på alla sätt !!

Nackdelen vad jag vet är att dom fortfarande är en ung ras, dvs den är otroligt aktiv och måste ha ställen att klättra på. Ingen lägenhetskatt direkt om man inte är med på att bygga massor av olika träd och andra klättergrejer. Rastgård eller väldigt bra innätad balkong med klättermöjligheter är krav.

Men det är vad jag hört, det är ju olika på individ och den utvecklas väl hela tiden som alla andra raser.

Mitt tips eller råd är att gå på en utställning och söka upp nån som har Bengal där, eller at åka och hälsa på en uppfödare eller ägare av Bengal. Du behöver inte alls boka unge eller ens hälsa på när det finns ungar utan de flesta ta emot bara för att visa upp (och skryta över) sin ras. Iaf jag gör det mer än gärna :o :angel:

Bengalen är väl en medelstor ras, ingen bjässe. Uppfödaren till min ragdollhanne födde även upp bengal i liten skala, och vi kikade lite på deras katter när vi var där. De var verkligen läckra, men inte så supersociala. De har ganska mycket av det "vilda" kvar. De bodde i ett rum helt inrett med stockar och "träd".
Enligt dem så kan bengaler vara lite knepiga att få att fungera ihop med andra katter.
Men de är onekligen vackra!

Jag får hem min bengal först om fem veckor. Så jag har inte direkt några egna erfarenheter att gå på. Mycket action finns i kroppen på en bengal i alla fall. De egenskaper som brukar nämnas brukar vara:

* Pälsen. Otroligt len och glittrande päls. Glittret är något som inte finns hos någon annan ras så det är lite unikt. Det uppkommer genom att pälsens hår är ihåliga längst upp och detta gör att ljuset reflekteras på ett speciellt sätt.

* Kroppen. Muskulös kropp som sagts tidigare. De är otroligt spänstiga och kan hoppa väldigt högt. För övrigt tycker jag att de är väldigt vackert byggda. En lång svans som den ofta låter "hänga ut" som vilda katter istället för att lägga den intill kroppen.

* Beteende. De är väldigt nyfikna och är inte rädda för att utforska nya platser. De gillar att vara med där det händer saker. De gillar i många fall att plaska i vatten. Många rapporterar att de får sällskap i duschen tex. De är mycket tillgivna. Gillar höga platser. Har hört om flera som får en katt på axeln när de öppnar för besök eller när de lagar mat osv. Där har bengalen bra översikt över vem som kommer på besök eller vad som händer :-)
De gillar som sagt action. Det ska klättras, jagas (apportera) osv i ett väldans fläng men i nästa stund kan de vilja gosa och ta det lugnt. på/av-beteende brukar man säga. Aldrig aggressiv, bara de mest stabila och vänliga bengalerna får användas i aveln.

Detta är väl ungefär det - som jag på rak arm kan komma på - som brukar sägas om bengalen. Jag har som sagt inte fått min än och det ska bli spännande att få egen erfarenhet av rasen. Läs mer om bengalkatten här. Ta gärna även en titt på min lilla sötnos här (säger iofs inget om hur en vuxen bengalkatt ser ut, men söta kattungar kan väl ingen stå emot).

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Squie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 944
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Senast: tuaphua
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 113
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka