Jag får hem min bengal först om fem veckor. Så jag har inte direkt några egna erfarenheter att gå på. Mycket action finns i kroppen på en bengal i alla fall. De egenskaper som brukar nämnas brukar vara:
* Pälsen. Otroligt len och glittrande päls. Glittret är något som inte finns hos någon annan ras så det är lite unikt. Det uppkommer genom att pälsens hår är ihåliga längst upp och detta gör att ljuset reflekteras på ett speciellt sätt.
* Kroppen. Muskulös kropp som sagts tidigare. De är otroligt spänstiga och kan hoppa väldigt högt. För övrigt tycker jag att de är väldigt vackert byggda. En lång svans som den ofta låter "hänga ut" som vilda katter istället för att lägga den intill kroppen.
* Beteende. De är väldigt nyfikna och är inte rädda för att utforska nya platser. De gillar att vara med där det händer saker. De gillar i många fall att plaska i vatten. Många rapporterar att de får sällskap i duschen tex. De är mycket tillgivna. Gillar höga platser. Har hört om flera som får en katt på axeln när de öppnar för besök eller när de lagar mat osv. Där har bengalen bra översikt över vem som kommer på besök eller vad som händer :-)
De gillar som sagt action. Det ska klättras, jagas (apportera) osv i ett väldans fläng men i nästa stund kan de vilja gosa och ta det lugnt. på/av-beteende brukar man säga. Aldrig aggressiv, bara de mest stabila och vänliga bengalerna får användas i aveln.
Detta är väl ungefär det - som jag på rak arm kan komma på - som brukar sägas om bengalen. Jag har som sagt inte fått min än och det ska bli spännande att få egen erfarenhet av rasen. Läs mer om bengalkatten
här. Ta gärna även en titt på min lilla sötnos
här (säger iofs inget om hur en vuxen bengalkatt ser ut, men söta kattungar kan väl ingen stå emot).