benet var helt av!

I

Igina_

jag måste bara skriva av mig lite..idag åkte jag och mamma ut till betet där vi har ettåringen för att titta till ett litet sår. Som vanligt hade man 8 stora nyfikna unghästar hängnas över axeln när man grejade. Men en häst stod en bra bit ifrån resten av flocken, så vi misstänkte nästan att något var fel.Gick dit och såg direkt när man såg benet att det var av. Bakbenet var HELT av ca 15 cm över kotan och bara hängde där hon stod. Det var hemskt att se och man fick nästan en chock..första tanken var bara, nej det är inget att göra, ring veterinären fort och ta med den bultpistol...kände hur oerhört ont det måste göra men stoet bara stod där och njöt när vi kliade henne och väntade på ägaren och veterinären. Vi tror att hon måste ha legat ner och så har någon av de större hästarna råkat trampa på henne...vet. kom och tyckte inte heller hon att det var något att göra. Skulle ha kunnat ställt hästen på 3 ben i en hästtransport 3 h till skara men det är bara extra plåga. Benet hade ju gått av helt i benet så de få, små såren som var hade kommit av benbitar som stuckit hål på huden innifrån... Det slutade med att ägaren fattade ett klokt beslut om att ta bort hästen...och det var nog det allra bästa som kunde bli. Gråtfärdig sitter man här nu och har nästan panik för man vill ha hem sin egen häst..det kunde ju lika gärna ha varit min, man inser plötsligt hur fort det kan gå. Samtidigt har vi inget bra bete till henne hemma och hur stor är egentligen chansen att det ska hända en sån här allvarlig sak igen, på samma bete? inte särskilt stor men ändå...aja, nu blev det väldigt långt och rörigt men var bara tvungen...:cry:

Sv: benet var helt av!

Stackars er!! Tyvärr sånt som kan hända och tyvärr sånt man aldrig kan hindra hända eller helt försäkra sej från..

Har också fått vare med och tage bort en häst på bete som ingen vet vad som hände med..Framknät var mos inuti men helt intakt på utsidan. Man har ingen som helst aning vad som egentligen hände, bara spekulationer..
Vet kunde vrida benet åt vilket håll han ville och givetvis kunde inget göras. Mycket otäckt att se!

Stackare! vad hemskt!
Förstår verkligen hur du känner. Min häst jag hade för flera år sen bröt benet i stallgången en vinter, halkade till och benet gick rakt av. Det är en chock när man inte får ngn förvarning.

betesperioden är alltid lite av ett orosmoment i det att skaderisken självklart ökar med dygnet runt utevistelse. Jag är alltid lite orolig, och noga med att visitera och besöka hästarna ofta, snacka ihop sig med andra i stallet att man alltid kollar hästarna när man är ute, så att så många som möjligt gör det under ett dygn. Har man otur kan ju ngn ha skadat sig precis när man åkte därifrån och så kommer man inte förrän 12-24 timmar senare :eek:

du får försöka trösta dig med att din häst mår bra, och lever härligt hästliv ute på betet, och som du säger, att det som hänt den här hästen är oerhört olyckligt bara.

Hemskt! Stackars häst! :(

Samtidigt har vi inget bra bete till henne hemma och hur stor är egentligen chansen att det ska hända en sån här allvarlig sak igen, på samma bete?

Risk menar du väl? Du vill ju inte att det ska hända.

Är alla hästar oskodda bak?
Hur fungerar flocken annars? Hade det varit bråk?

Chans/ risk går ju inte att bedöma om man inte vet hur det har gått till. Enorm otur att det skulle ta så illa!

Om hästarna är skodda bak och det inte är harmoni i flocken- ja då är risken där att ngt händer igen....annars är det inte speciellt stor risk- ibland är oturen framme helt enkelt.

Jag är med lite nojig med sommarbete. Vet hur lätt hänt en olycka sker.
Min 1 åring som var föl då blev sparkad precis under bogen där frambenet sitter fast. Dett komm masser med blod, panik, förvirring och maktlöshet var det man kände!
För att komma till hagen i skogen måste man gå en bit med hästarna, mkt svårt att köra in där med transport.
Men vi körde in med transporten, vi sket fullständigt i om den skulle gå sönder eller ej. In i transporten med grimskaft virat runt benet för att stoppa allt blodet, syrran offrade även sin tröja för att göra ett tryckbandage. Såret var lika stor som en hel hand.
Fick hålla hon hela vägan in till djursjukhuset (nu är vi väldigt tacksamma att bara ha 20-30 minuters bilfärd dit).
Två stora blodådror var av, benet var blottlagt, muskler avslitna, nerver pajade.
Hon lever i dag tack vara att vi var där när olyckan skedde. Tur var även att sparken inte tog lite längre ner för då hade benet gått av.
Hon är helt okej förutom lite obetydande nervskader som ev kommer att rätta till sig så smånig om.

Har man varit med om en olycka på sommarbete så förstår jag att man blir nojig, och det är något som inte försvinner i första taget. Men å andra sidan så kan en olycka inträffa var som helst, när som helst. Det enda man kan göra det är att förebygga ev risker. Hästar är levande djur och gör vad de känner för.

Tycker mkt synd om ägaren som fick förlora sin vänn på detta sätt. Får hoppas att hästen inte har lidit allt för mkt och för länge.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 063
Senast: Cactus
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
607
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Hovrandsartros