I
Igina_
jag måste bara skriva av mig lite..idag åkte jag och mamma ut till betet där vi har ettåringen för att titta till ett litet sår. Som vanligt hade man 8 stora nyfikna unghästar hängnas över axeln när man grejade. Men en häst stod en bra bit ifrån resten av flocken, så vi misstänkte nästan att något var fel.Gick dit och såg direkt när man såg benet att det var av. Bakbenet var HELT av ca 15 cm över kotan och bara hängde där hon stod. Det var hemskt att se och man fick nästan en chock..första tanken var bara, nej det är inget att göra, ring veterinären fort och ta med den bultpistol...kände hur oerhört ont det måste göra men stoet bara stod där och njöt när vi kliade henne och väntade på ägaren och veterinären. Vi tror att hon måste ha legat ner och så har någon av de större hästarna råkat trampa på henne...vet. kom och tyckte inte heller hon att det var något att göra. Skulle ha kunnat ställt hästen på 3 ben i en hästtransport 3 h till skara men det är bara extra plåga. Benet hade ju gått av helt i benet så de få, små såren som var hade kommit av benbitar som stuckit hål på huden innifrån... Det slutade med att ägaren fattade ett klokt beslut om att ta bort hästen...och det var nog det allra bästa som kunde bli. Gråtfärdig sitter man här nu och har nästan panik för man vill ha hem sin egen häst..det kunde ju lika gärna ha varit min, man inser plötsligt hur fort det kan gå. Samtidigt har vi inget bra bete till henne hemma och hur stor är egentligen chansen att det ska hända en sån här allvarlig sak igen, på samma bete? inte särskilt stor men ändå...aja, nu blev det väldigt långt och rörigt men var bara tvungen...