Benen vid hoppning!

M

MartinaN

Hmm, kom inte på vad rubriken skulle heta. I dag så hoppade vi lite på ett hinder. Har inte hoppat så mycket pga. mycket pigg och stressad häst dom gångerna jag har tänkt hoppa när vi åkt till ridhus. Men idag så var han så lungn så jag bestämmde mig för tat hoppa ett hinder några gånger. Red lite dressyr innan...men tänkte aldrig på hur korta/långa läder jag hade.
Iallfall när jag hoppade så drogs mina skänklar bak jätte mycket. Kan det bero på att man har för långa läder? Skulle säkerligen kunna korta upp dom ett, två hål iallafall med tanke på att jag kan rida dressyr i den längde jag brukar ha.
Har en ny sadel prestige golden star.
Vet oxså att jag måste lära mig klämma åt med skänklarna innan jag hoppar av...men mitt i allt så är allt sånt som bortblåst.:angel:
Tips på att få en bättre hoppsits efterlyses!

Sv: Benen vid hoppning!

I somras när jag hade för liten sadel (f.ö. samma som du har nu) åkte mina skänklar bak jättemkt! Nu har jag en ny och skänklarna är som dom ska :)

jag har kännt av precis det där på polarens ponny som också har en golden star, det är lite svårt att hålla skänklarna på plats.. för min del brukar det inte hjälpa att korta, inte för polaren heller..
nu när du säger det så kan det vara därför polarens skänklar åker fram i landningen..

enda utvägen är nog att träna på att hålla skänklarna stilla.. att sätta på en sporrem runt sadelgjorden och stiglädret hjälper en hel del tills man är van att ha skänklarna stilla när man hoppar..

jag tror att det var en sån sadel jag red en kompis häst i, och satan vad man gled omkring i den....enda sättet att öht sitta kvar på hästen var att klämma om som tusan med benen jättelångt fram :crazy:

vill man vara drastisk kan man ju binda fast stigbyglarna med balsnöre i sadelgjorden...

*knapplån*

Vad konstigt! Jag hade inga som helst problem i min sån sadel innan den blev för liten?:crazy: Tyckte den var jätteskön och jag satt jättebra i den..

Sarasara skrev:
I somras när jag hade för liten sadel (f.ö. samma som du har nu) åkte mina skänklar bak jättemkt! Nu har jag en ny och skänklarna är som dom ska :)

Kan säga att sadeln är inte för liten...det är en 17" och jag får plats med en hel handflata bakom mig. Får väll träna på att hålla skänklarna stilla då...vet att jag kan fladdra rätt mycket med dom ibland!:angel:
Skulle nästan vela ha större vadstöd på sadeln. Men det kanske blir bättre när sadeln blir mera inriden så att kåpan formar sig mera efter stöden?!

Känner du att du har mycket stöd i stigbyglarna och loss i knäna?

Annars så brukar underskänkeln åka bak när man kniper mycket med knäna för att klamra sig fast istället för att sitta på rumpan mot hindren och sedan resa sig enbart med stöd i stigbyglarna.

Att sätta en rem i stigbyglarna runt sadelgjorden löser inga problem på lång sikt, det ger dig ingen stadigare underskänkel.

Det finns inga genvägar till att bli en bättre ryttare.
Tänk på trampet i stigbyglarna och tån något utåt så får du automatiskt underskänkeln stadigare intill hästen. En instabil underskänkel kan bero på att du kniper med knäna?
Tips: rid med korta stigbyglar och stå i lätt sits...mycket bra träning för trampet i stigbygeln och underskänkeln, rid gärna på så sätt i alla gångarter, eller varför inte då du skrittar fram och av hästen innan och efter ett ridpass?
Att rida utan stigbyglar är ett annat utmärkt sätt att träna skänkelläget på, att dessutom rida lätt utan stigbyglar är ett annat.

Underskänkeln är ryttarens säkerhetsbälte!! tänk på det.

Att sätta en rem i stigbyglarna runt sadelgjorden löser inga problem på lång sikt, det ger dig ingen stadigare underskänkel.
Har du provat själv? För om du hade gjort det hade du vetat att det hjälper visst. Jag red med det i en månads tid ungefär, sen tog jag bort dom. Efter det kunde jag fråga folk som stod på håll om dom trodde att jag var fastbunden. Oftast trodde dom att jag var bunden fast jag inte var det. Grymt effektivt. Try this at home kids! :)

i och för sig så borde man ju träna nedtrampet....annars flyger väl fötterna ur stigbyglarna....

Tack för tipsen. Kan mycket väl vara så att jag kniper med knäna. Vill bara försöka hålla mig kvar över och efter hindret!:D
Måste nog tänka på det där med ut med tårna och lossa knän...men man glömmer. Och min hopptränare brukar inte kommentera nått med skänklar. Hon är för övrigt inte utbildad hopptränare men nog så duktig iallafall. Får säga åt henne att säga till mig!
Vi brukar travhoppa det mesta...men börjar lägga in galopp mer och mer just bara för tat det går i 170i galopp innan hinder och bara i 110 i trav och då jag är lite feg så väljer jag det som går långsammast!
Hästen har inte heller haft tillräckligt med muskler för att orka galopp hoppa, men han börjar bli starkare nu, så ibland går galoppen långsammare!
Hästen älskar för övrigt att hoppa och hoppar rejält med ryggen= uppknuffad matte! Måste lära mig att hoppa med kortare läder...ska träna det där med lätt sits...har hört att det ska vara grymt bra för vadmusklerna...men jag vet att det är en pina att galoppera runt i galopp läder!:crazy:

haha... ja det är inte alltid en smärtfri dans på rosor att utvecklas som ryttare =P

:D haha, nej tyvärr! Men det är kul sen när man märker att allt slit gett nått!:banana:

ABSOLUT!!
då är man ett steg i rätt riktning =)

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 436
Senast: Sryoqwe
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka