Bemötande från personal på förskolan

K

Klockmalvan

Hur tas ditt/dina barn emot när de kommer
till förskolan?

Jag är lite irriterad på personalen på "min"
förskola för de "bryr" sig som inte när min dotter kommer.
Jämfört med den förra förskolan är det jättestor skillnad.

Då sa minst en fröken eller de "hej ....- vad kul att du kommer!"
Idag var det knappt nån som sa hej.

Är jag fjölig eller borde jag klaga?

Jag är ofta lite stressad också eftersom lillebror oftast sover i vagnen utanför.
Känns som att det skulle kännas bättre
om de tog emot min dotter bättre....

Sv: Bemötande från personal på förskolan

Klart du ska prata med personalen på förskolan! Du som förälder ska ju känna dig trygg när du lämnar till barn på förskolan och veta att hon får en bra dag när du går därifrån. Den dagen startar direkt när ni anländer och det är den bilden du har kvar i huvudet resten av dagen. Prata med de om hur du upplever lämningarna och hur du skulle önska att de gjorde :)

Självklart möter någon upp och säger "Hej xxx, hur mår du idag?" Eller vad kul att du kom.

Ser jag att det är kaos och dåligt med personal följer jag själv med in och ser till att det går bra, hitta kompis och att jag säger hej till den stressade personalen som kanske tröstar gråtandes barn osv.

Men till 99% är det någon som tar emot och hälsar glatt.

Och ju mer jag läser här desto gladare är jag över den underbara personalen som har hand om mitt barn!!

På vår förskola har vi börjat med mottagande i kapprummet.
En pedagog ser till att ta emot, hälsa välkommen o pricka av när barnen kommer.
Då ser de varje barn o kan slussa in denne i verksamheten utan att barnen som redan kommit "störs". Superbra!

Får ofta ett hej och välkommen! Är det inte stressigt så kan de säga: oj vad fin tröja du har idag eller vet du vad vi ska göra idag?!

Men så är vi också en mindre förskola, vet ej hur det funkar i de större.

Vi har barnen på en rätt stor förskola, tror det är 60-70 barn där, men personalen hejar alltid glatt på barnen, även de som egentligen hör till en annan förskola. Treåringen springer in själv numer, så då är det mer att man stämmer av med en pedagog när man lämnar, lillebror har precis skolats in, och lämnas i famnen än så länge.

Oj vilket tråkigt bemötande ni får.

På min dotters dagis stannar jag och dottern kvar i kapprummet tills en ur personalen kommer och hämtar henne :)

Då hinner jag pussa och krama henne och oftast brukar vi byta några ord om hur läget är och så innan de går iväg efter att ha vinkat hejdå åt mig. Antingen så tar pedagogen henne i hand så går de tillsammans mot kompisarna, ibland springer hon i förväg och ibland så blir dottern buren.

Ibland är det många barn och mer stressigt men ALLTID kommer en pedagog och hälsar välkommen.

Det är iofs ett litet dagis med tre relativt enskilda avdelningar. På vår avdelning är det 12 barn och tre pedagoger. Så jäkla trevligt dagis, det känns såå bra att dottern fått börja där :love:

Usch va trist! Hade inte känts bra för mig om min dotter inte blev mottagen ordentligt!

På vårt dagis kommer det alltid en fröken och tar emot och säger hej och frågar hur dottern mår :) Superbra personal och dottern trivs ypperligt! 8 barn på 3 personal så vi har det rätt bra :)

Tack för era svar!
tog upp det här med maken och han förstod inte vad jag menade. :o (skam
sägandes är det oftast han som lämnar)
så jag kanske har haft otur hittils, men händer det igen så...

Här går vi in med barnen och hälsar glatt på alla pedagoger, och de hälsar barnet välkommet i glad anda

Hos oss kommer en personal ut i hallen och möter upp. Sedan brukar vår son dra järnet in på avdelningen för att leka.
Jag tycker det är självklart att barnet ska välkomnas på något sätt, gör ju också att man som förälder känner sig tryggare i att barnet verkligen blivit sett.

På vårt dagis så tas de alltid emot ordentligt, de blir mötta i dörren. I småbarnsgrupp, 1-3 år, så tas de alltid emot i famnen. Även nu när min dotter snart är fyra så tas hon oftast emot i famnen, hon är ganska kramig och vill ha det så.

Jag skulle inte tycka att det är ok att inte ha ett ordentligt mottagande.

Vår son går på en relativt stor förskola med 75 barn, ca 30 på hans avdelning. Det är alltid minst 2 pedagoger där och hälsar välkommen, säger va roligt att du kommer och leker med oss eller hur mår du idag mm. Jag är kvar tills det känns ok att lämna (skolade in i augusti) och sen vinkar hejdå. Vi har då bra förskola och vissa pedagoger skulle man vilja ge en extra blomma till :).

När vi hämtar är det en 5-10 min som dom berättar vad de gjort under dagen, hur han ätit, sovit mm. Känns så tryggt där.

//Qbaby

Om inte någon tog emot mina barn på förskolan så hade jag tagit med dom hem igen. De ska säga hej och ta emot barnet på ett eller annat sätt. En del barn säger bara hej och springer sen iväg och leker, då behöver inte fröknarna göra mer, men min dotter tar sig inte för något på en gång utan är ganska stillsam och då frågar fröken vad hon vill göra och kommer med förslag om så behövs - tex bjuder henne att gunga med en kompis.

På vår förskola säger ALLA vuxna hej när mitt barn kommer, även de på andra avdelningar. Och många gånger ropar också barn från samma grupp hej när de ser att hon kommer. Det är otroligt viktigt för mig som mamma att veta att min dotter är välkommen och bjuds att delta när hon kommer.

Om min dotter (3 år) verkar lite tyst eller försiktig när jag lämnar frågar de henne dessutom om hon vill vinka vid grinden och då får hon sitta på grinden med en fröken bakom och vinka när jag åker förbi med bilen.

Som sagt. Det ska kännas bra att lämna sitt barn, alltid. Ta upp det med fröknarna. De kanske inte har tänkt på det själva.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
3 013
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 429
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar