belysning till ridbana

lovehorses

Trådstartare
JAg vill se bilder eller förklaringar hur eran belysning sitter fast till ridbanan.
HAr just bygt en ridbana men sitter å funderar hur jag ska sätta fast belysning men hur.
vi har inga träd i närheten en elstolpe har vi mrn man får ju inte skruva i den...
min far funderar på att slå ner en stolpe och sen sätta ett långt järnrör på den, trä den över så att säga.men ´jag är rädd för att de bilr att skaka när det blåser...

ideer och bilder tack

Sv: belysning till ridbana

Man bör nog ta hjälp av en grävare och sedan bör man ha rejäla stolp...typ telefonstolpar. Något annat har jag nämligen aldrig sett i en paddock. De paddockar jag vart inblandad i har haft grävare för att få stolpen på plats, belysningen har varit vanliga halogenlampor.

vi skaffade en telefonstolp som vi reste upp o satte en ordentlig strålkastare... har bara en lampa o den klarar faktiskt av att lysa över hela banan o en bit in på ridåkern brevid...

ring telefonbolaget, vi fick en telefonstolp av dem... dom lastade av den när de ändå hade vägarna förbi...

Jag funderar på om det skulle bli smidigare att ta gatulyktstolpar om ni vet vilka jag menar. Eller om det blir samma som elstolparna.

Vi lyckades få tag på två gatlyktor när de bytte ut dem mot nyare i kommunen.Men man måste ha grävare för att få ned dem ordentligt.

det är nog billigare med telefonstolpar tror jag... och enklare att få tag i... men det är ju bara att ringa runt o höra efter så får du se vad du får tag i...

Fäste billiga metallstolpar i de befintliga staketstolparna (metallstolparna kostade 50 kr/st på skroten).

Högst upp billiga utomhusstrålkastare. Tre st (två på långsida, en på kortsida) räckte gott så länge man inte skulle hoppa i kolmörker.

fick telefonstolpar gratis, frågade han med linjegrävmaskinen, 500 kr för o gräva ned 2 stolp, köpte 2 st lampor för fotbollsplansbelysning ( behövs 4 för matchbelysning), lite dyra men j-vligt bra ljus+ bara 200W/ lampa

vi tänker byta belysning vid vår ridbana men har bara en stolpe att fästa dem i. vad har du för lampa som lyser så pass långt/starkt?
vår bana är 20x60 och stoplen sitter i ett hörn...
vi har kikat på en 400W M*ra 63 som verkar vara mycket lampa för hyfsad peng.
-någon som har erfarenhet av dem?

Jag har vanliga lyktstolpar.
Tiggde till dem av en elektriker på komunen...

Sedan är min far maskinist så det var bara att gräva ner kabel ochstolpar. Elkillen drog det elektriska voila!

vi tänker byta belysning vid vår ridbana men har bara en stolpe att fästa dem i. vad har du för lampa som lyser så pass långt/starkt?
vår bana är 20x60 och stoplen sitter i ett hörn...
vi har kikat på en 400W M*ra 63 som verkar vara mycket lampa för hyfsad peng.
-någon som har erfarenhet av dem?

tyvärr vet jag inte vad det är för lampa... pappa är elektriker så det är han som fixat det... min bana är bara 32x33m

Vi har et lys på hver langside af vores ridebane

Har ikke noget godt billede af det men man kan lige se det ene lys

full

vi har lyktstolpar som vi har köpt/fått från vägverket. 4 st, ger jättebra belysning och vi kan hoppträna fast det är mörkt ute!
cementklumpar som stolparna är ankrade med ca 1 meter ner i marken.

vi har lyktstolpar som vi har köpt/fått från vägverket. 4 st, ger jättebra belysning och vi kan hoppträna fast det är mörkt ute!
cementklumpar som stolparna är ankrade med ca 1 meter ner i marken.

Vet du vad de kostade?

I min paddock sitter det förlängningsstolpar på staketstolparna. Dom sitter fast med två bultar så om en lampa går sönder är det bara att lossa den ena och vrida ner stolpen. Man slipper klättra....
Vet inte vad det är för lampor men det lyser upp helt okej. Jag har tre stycken utmed ena långsidan.

Liknande trådar

Utrustning Jag står vid ett stall som får nyttja grannens stora fina ridbana, toppenbra. MEN det finns ingen belysning alls. Vilket betyder att om...
2
Svar
23
· Visningar
3 182
Senast: Dorinda
·
Anläggning Till våren så är planen att avverka lite träd för att sen bygga ridbana 20*60 stor, igår insåg jag att utsikten kommer bli tråkig, där...
2
Svar
22
· Visningar
3 517
Senast: bigganl
·
Anläggning Jag bor på en mycket naturskön plats med milsvid utsikt och har precis byggt ridbana, vi var tvunga att fylla ut en del i ena hörnet, då...
2
Svar
27
· Visningar
5 595
Senast: Bison
·
Anläggning Nu börjar vi så smått att fundera på hur vi ska renovera stallet jag står i. Metallskenorna som ekplankorna står i, har börjat rosta...
Svar
0
· Visningar
1 845
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama