Belysning i hagen

QuickStar

Trådstartare
Vår ena hage ligger lite avsides och är beck-mörk nu på höst-kvällarna, man ser knappt handen framför sig och det är därmed lite svårt att knäppa fast grimskaft i grimmor etc

Så nu funderar jag på någon slags belysning där, hagen ligger så pass långt bort så det går inte att lägga ut typ en förlängningssladd..

Mina alternativ än så länge är:

Solcells lampor... Dock verkar det inte finnas några "vägg"-varianter?
+ dom behöver varken el eller batterier, hyfsat billiga i inköp
- dom lyser i ungefär 6tim efter en solig dag, så säg 2-3tim på vintern så det gör eg ingenting. (blir mörkt ca 16,00 och vi tar in 17,30-18,30 ungefär) ett annat - är ju att dom avger inget starkt sken direkt fast det är ju å andra sidan bättre än inget lyse alls...

Mitt andra alternativ är nåt batteri drivet, då kan man ju få lite starkare sken MEN det blir ett jäkla klättrande upp å ner för att byta batterier. då måste jag dessutom köpa en batteriladdare och två omgångar batterier så jag alltid kan släng i nya..

Alt 3 är att göra någon chicago lösning med ett bilbatteri, eller kanske det går att göra nåt lurt med elstaket?

Någon som har några ideer eller ha sett några vettiga lampor som ger en bra lösning på problemet?

Tacksam för alla ideer och tips!

Sv: Belysning i hagen

Pannlampa? Hästarna kan bli lite förvånade i början men vänjer sig snart.
//marti

Går det inte att ställa en bil där vid insläppet?...Det gjorde vi hos syrran, funkade hur bra som helst...såg hela hagen:D

Kan du inte ha en ute-elkabel från huset dit du behöver den ?
Annars verkar det ju vettigt med batteridriven.
Fast det verkar ju bra med solcellslampa också, men
jag tror inte det funkar så bra på vintern !?
Hej från Hambo

Vi använder oxå pannlampa. Eller oxå en lite större ficklampa där det går att ladda batterierna - den brukar vi hänga över axeln så att det lyser framåt, dit vi går.

Pannlampa är en alldeles suverän uppfinning! :) Jag skulle inte överleva vinterhalvåret utan min och jag har en med laddbart batteri. Funkar likabra vid ridning som vid hämtning av häst i hagen eller tömninga av dyngkärra.

/Lizzie

visst pann lampa funkar jätte bra men vi vill ha lyse där även om vi inte är där.

Någon idiot roar sig ned att öppna grinden till vår hage så hästnarna gårpå promenad tänkte vi att vi skulle sätta upp någon slags lampa där så det är upplyst.
Ena hästen tas in innan det blir mörkt och sen är det det någon som öppnar grinden efter att den är intagen, någon gång mellan 15,30 och 18,30 ungefär. Och nej den som tar in första hästen har inte glömt grinden... det trodde vi första gången så nu dubbelkollas det alltid.

Vi tänkte som så att är det upplyst så borde idioten dra sig från att öppna grinden, då kan nån ju se det från vägen som ligger en liten bit bort. Det är ju värt ett försök iallafall.

Eftersom jag står på en anläggning med massa privat ryttare och en ridskola så kan jag inte dra sladdar hu om helst ner till hagen, hagen ligger ca 50 meter (fågelvägen) från byggnaden mitt stall ligger i, sen ligger mitt stall ytterligare en 50-60 meter från husknuten så det är inte aktuellt, dess utom hade det nog knappast vart populärt att dra en kabel över parkeringen...

Hittade Solcells lampor på jula för 69:- som man kunde sätta på väggen också så jag ska prova med två sånna och se hur det ser ut..

Återkommer med rapport!

Kom gärna med fler ideer och förslag..

Jag har köpt solcellslampor men dom funkar inte alls, i alla fall inte vintertid. Kanske beror på att det lägger sig is och frost på sensorerna, eller också krävs det starkt solsken som inte existerar dec-mars :cry: .

Hmm va synd... Misstänkte nästan att det kunde vara så men jag tänkte prova... Suck då får jag återgå till min idé med batteri drivet...

Suck!

QuickStar skrev:
visst pann lampa funkar jätte bra men vi vill ha lyse där även om vi inte är där.

Någon idiot roar sig ned att öppna grinden till vår hage så hästnarna gårpå promenad tänkte vi att vi skulle sätta upp någon slags lampa där så det är upplyst.
Ena hästen tas in innan det blir mörkt och sen är det det någon som öppnar grinden efter att den är intagen, någon gång mellan 15,30 och 18,30 ungefär. Och nej den som tar in första hästen har inte glömt grinden... det trodde vi första gången så nu dubbelkollas det alltid.

Vi tänkte som så att är det upplyst så borde idioten dra sig från att öppna grinden, då kan nån ju se det från vägen som ligger en liten bit bort. Det är ju värt ett försök iallafall.

Eftersom jag står på en anläggning med massa privat ryttare och en ridskola så kan jag inte dra sladdar hu om helst ner till hagen, hagen ligger ca 50 meter (fågelvägen) från byggnaden mitt stall ligger i, sen ligger mitt stall ytterligare en 50-60 meter från husknuten så det är inte aktuellt, dess utom hade det nog knappast vart populärt att dra en kabel över parkeringen...

Hittade Solcells lampor på jula för 69:- som man kunde sätta på väggen också så jag ska prova med två sånna och se hur det ser ut..

Återkommer med rapport!

Kom gärna med fler ideer och förslag..

OK, då är det alltså andra saker än bara mörkret som är problemet. Vet precis hur det är att ha problem med dylika problem. Har haft besök i stallet nattetid ett flertal gånger :mad:

Min man trodde det skulle räcka med att vi satte upp en lampa på utsidan av stallet med sensor. Alltså den går igång så fort någon rör sig utanför stallet. Men icke... jag låser numera stallet på nätterna och nu är det lugnt.

Svårt med hage - inte alls säkert att ljuset hindrar någon ifrån att öppna... elektrifierade handtag kanske :angel:

/Lizzie

lizzie skrev:
Svårt med hage - inte alls säkert att ljuset hindrar någon ifrån att öppna... elektrifierade handtag kanske :angel:
/Lizzie

Allvarligt talat- varför inte? Man stänger ju av elen när man själv tar in och ut hästarna. Jag har faktiskt själv funderat på det under sommrarna när hästarna går ute dygnet runt. Som en slags säkerhet när man är borta och inte har uppsikt över hagen.

Det är inte någon av hästarna som lärt sig öppna grinden och har för vana att göra det när första hästen gått in?

Vi har gjort en rolig lösning nu i vinter, mest av en renhändelse. Köpte ljusslang som julpynt. Den var 50 m och ihopkopplingsbar med fler. Det blev lite långt när vi skulle sätt upp den så vi hamnade borta vid hagen. Det visade sig att den lyste upp så mycket att det blev lätt att se vid grinden. Så vi köpte två slanagar till och har ljus runt grinden nu så det lär bli en något mer permanent lösning än julpynt.

Krabban skrev:
Allvarligt talat- varför inte? Man stänger ju av elen när man själv tar in och ut hästarna. Jag har faktiskt själv funderat på det under sommrarna när hästarna går ute dygnet runt. Som en slags säkerhet när man är borta och inte har uppsikt över hagen.

Jag hade elektrifierade handtag i min sommarhage i somras. Hagen ligger vid en väg och vi har varit med om en del mysko saker ... :crazy:

Fungerade finfint. Som sagt, bara att stänga av strömmen när man själv ska hämta kusarna. Obehöriga göre sig icke besvär....

/Lizzie

Jag hade elektrifierade handtag i min sommarhage i somras. Hagen ligger vid en väg och vi har varit med om en del mysko saker ...
Men vad trist att man inte får ha sina hästar ifred:mad: .

Ja jag tycker det är en bra idé om man har sådana problem.

Krabban skrev:
Men vad trist att man inte får ha sina hästar ifred:mad: .

Ja jag tycker det är en bra idé om man har sådana problem.

Ja, det är hur trist som helst! Ett förbannat ofog är det :mad: Vi har även haft besök i stallet - så numera är stallet låst på nätterna. Hästarna har blivit mycket lugnare efter det. Min pålla var vansinnigt stressad ett tag.

Tidigare hade vi spånsäckar låg ute, men det har i vi också fått sluta med. Någon var här och snodde en säck i taget. Helt sjukt - man fattar inte vem det är så är rubbad... :crazy:

Men man gör vad man kan för att skydda sina kusar och prylar.

/Lizzie

Vart hade du tänkt *fästa* en lampa då ? Finns det en byggnad i direkt anslutning till hagen ? Om så är fallet så är det väl inga problem med elen ?

Min häst kan förvisso öppna handtagen men hon kan knappast hänga upp grinden snyggt och prydligt på staketet så de inte trasslar in sig i den :)

Sätta upp lampan är inga problem, vi har el och telefon ledningar som går genom vår hage så det står rejäla stolpar precis vid grinden!

Just nu har det vart lugnt, vi har ställt ut en halmbal till dom så dom gör inget annat än att äta så för hoppningsvis stannar dom i hagen öven om någon har öppnat..

Liknande trådar

Anläggning Har ni någon belysning på nattetid i era stall eller ute vid ligghallar eller i lösdriften? Vad har ni för erfarenheter, trivs hästarna...
Svar
10
· Visningar
4 589
Senast: Hambo
·
L
Hästmänniskan Ja bättre rubrik kunde jag inte riktigt komma på, men jag undrar om ni hästmänniskor där ute har någon kreativ/billig lösning på mitt...
Svar
12
· Visningar
2 593
Senast: Nanook
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur