Sv: Belöna betyg
Hur tänker ni om att ge barn/ungdomar olika belönnigar för högsta betyg?
Här i Österrike far barnen betyg redan fran första klass, alltsa 6-7 aringar.
Tidningen har tillsammans med McDonalds nagon slags tävling. Alla första klassare som har klarat första skolaret med en etta (högsta betyg) far sin bild i tidningen och "vinner" ett Happy Meal. Jag tycker det är helt fel att sätta san press pa sa sma barn, att högsta betyg är det enda som räknas.
Vad tycker ni och hur gör ni själva?
Exemplet känns destruktivt.
Gällande detta med belöningssystem knutet till betyg tror jag det kan vara nog så gott som något annat.
Visst vore det bra, i den bästa av världar, om de höga betygen kom utifrån en genuin inre vilja att lära och prestera men med tanke på de konsekvenser som är förknippade med dåliga betyg känner jag att motivationsfaktorn är strunt samma - huvudsaken är att betygen blir bra.
Är betygen bra kan man i lugn och ro finna motivationen att satsa på vad man vill bli som vuxen, vilket är en lite större och avgörande fråga än att plåga sig igenom grundskola/gymnasie motiverad endasst av den ekonomiska belöningen som kommer iom höga betyg.
Jag hade en yngre anställd som kom från en familj med två föräldrar som aldrig varit ute i arbetslivet.
Den anställde var äldst i en syskonskara på sex.
Under de år den anställde jobbade extra så gick en del av pengarna för att finansiera studier och en annan del av pengarna för att betala syskonen 500kr för varje MVG och 200kr för varje VG.
Vad jag fick höra var det en syskonskara full med motivationsproblem gällande skolan men vilket avhjälptes tack vare den anställdes slit och betygsbelöning för att försöka få syskonen att klara av skolan med goda resultat.
Ett par av syskonen har under resan hittat "rätt" motivation dvs att skolan är kul men de lika många tycker det är svårt/tråkigt och skulle lägga av om det inte hade varit för hot från den anställda och pengar.