Belöna betyg

turbofling

Trådstartare
Hur tänker ni om att ge barn/ungdomar olika belönnigar för högsta betyg?

Här i Österrike far barnen betyg redan fran första klass, alltsa 6-7 aringar.
Tidningen har tillsammans med McDonalds nagon slags tävling. Alla första klassare som har klarat första skolaret med en etta (högsta betyg) far sin bild i tidningen och "vinner" ett Happy Meal. Jag tycker det är helt fel att sätta san press pa sa sma barn, att högsta betyg är det enda som räknas.

Vad tycker ni och hur gör ni själva?

Sv: Belöna betyg

Det känns rätt fel ja!

Mina har än så länge inte fått några betyg, utan det är bara utvecklingssamtal och bedömningar och vi pratar mest om vikten av att anstränga sig och göra sitt bästa. Men så har jag två barn som har lätt för sig, varav den äldsta är en aning lat. Som exempel så hade de 5 obligatoriska eng glosor varje vecka och 5 som var svårare och de fick göra om de ville. Dottern tog helst bara de obligatoriska och lärde sig dem på tio minuter och tyckte att det var bra nog, men jag ansåg att hon skulle ta alla 10 för att få lov att jobba lite mer, vilket i praktiken innebar att hon jobbade ytterligare 20 min i veckan med sina glosor.

Känns inte bra, men kan inte exakt säga varför egentligen.

Tänker som så att höga betyg får man för sig själv, för att man är intresserad, de är en belöning i sig för ansträngning. Om man belönar betygen så är ju inte betygen en belöning längre.

(Jmf en studie jag läste när jag pluggade, högre lön kan ge lägre arbetstillfredställelse genom att ta bort focus o glädje från ett trevligt jobb väl genomfört. (studien handlade inte om underbetalda personer med ett tråkigt jobb ;) )

Senast ändrad:

Urkorkat. Belöningen för att göra bra ifrån dig i skolan bör komma inifrån, inte utifrån. Man bör försöka hjälpa barn att finna en inre motivation istället för att hålla på och locka med externa belöningar.

Jag har inte barn, men jag skulle hellre "fira" att de gått 1 år till i skolan och gjort något kul ihop (grönan, Resturang, fotbollsmatch eller nått)...

Sen under året om de kämpat extra eller så, överraska... Inte "du får xxx om du...." Skapar bara prestationsångest...

Jag tycker det verkar överflödigt, alla vet ju redan att högsta betyg är bäst. Varför addera ytterligare ett belöningssystem, betygen i sig belönar ju redan den som lyckats bäst?

Dessutom är skolbarn inte alltid så bra på att hantera andras framgång, åtminstone när jag gick i skolan blev man verkligen inte populär bland kompisarna genom att ha alla rätt, så jag skulle inte uppmärksamma framgången ytterligare på det sättet, risken är att de högpresterande barnen straffas ytterligare av skolkamraterna då. Och, som sagt, betyget i sig är ju redan en belöning.

Möjligen att jag skulle vilja fira med att göra något kul ifall barnet lyckats med något svårt, men inte offentligt inför kompisarna. Och inte locka med det innan, utan för att fira tillsammans efteråt. Jag tycker det är rätt bra att lära sig att kunna vara glad över det man lyckas med ibland också, inte bara genast sträva mot nästa mål.

Låter som ett jättebra sätt att skapa prestationsångest hos sina barn. Uppmuntra och belöna för att de anstränger sig hårt är väl en sak men att belöna bra betyg skulle jag aldrig göra.

*Halvt kl*

Varför tror ni barn får prestationsångest av att bli belönade för framgångar?

Senast ändrad:

Hur tänker ni om att ge barn/ungdomar olika belönnigar för högsta betyg?

Här i Österrike far barnen betyg redan fran första klass, alltsa 6-7 aringar.
Tidningen har tillsammans med McDonalds nagon slags tävling. Alla första klassare som har klarat första skolaret med en etta (högsta betyg) far sin bild i tidningen och "vinner" ett Happy Meal. Jag tycker det är helt fel att sätta san press pa sa sma barn, att högsta betyg är det enda som räknas.

Vad tycker ni och hur gör ni själva?

Exemplet känns destruktivt.

Gällande detta med belöningssystem knutet till betyg tror jag det kan vara nog så gott som något annat.
Visst vore det bra, i den bästa av världar, om de höga betygen kom utifrån en genuin inre vilja att lära och prestera men med tanke på de konsekvenser som är förknippade med dåliga betyg känner jag att motivationsfaktorn är strunt samma - huvudsaken är att betygen blir bra.
Är betygen bra kan man i lugn och ro finna motivationen att satsa på vad man vill bli som vuxen, vilket är en lite större och avgörande fråga än att plåga sig igenom grundskola/gymnasie motiverad endasst av den ekonomiska belöningen som kommer iom höga betyg.

Jag hade en yngre anställd som kom från en familj med två föräldrar som aldrig varit ute i arbetslivet.
Den anställde var äldst i en syskonskara på sex.
Under de år den anställde jobbade extra så gick en del av pengarna för att finansiera studier och en annan del av pengarna för att betala syskonen 500kr för varje MVG och 200kr för varje VG.
Vad jag fick höra var det en syskonskara full med motivationsproblem gällande skolan men vilket avhjälptes tack vare den anställdes slit och betygsbelöning för att försöka få syskonen att klara av skolan med goda resultat.
Ett par av syskonen har under resan hittat "rätt" motivation dvs att skolan är kul men de lika många tycker det är svårt/tråkigt och skulle lägga av om det inte hade varit för hot från den anställda och pengar.

Svärmor försökte få sin studieomotiverade son att höja sina betyg genom att ge honom pengar när han blev godkänd (mer pengar vid högre betyg). Det gick åt skogen.

Vad som funkade var att han var tvungen att finna just sin inre motivation. Vad ska betygen leda till? När han väl hade löst det fixade han betygen och han läser nu på högskola, med framgång.

Tvivlar på att pengar hade löst det IG jag skaffade mig på gymnasiet.

I TS exempel handlar det ju om små barn och jag tycker att det är olyckligt att fokusera vid externa motivation redan från början.

Svärmor försökte få sin studieomotiverade son att höja sina betyg genom att ge honom pengar när han blev godkänd (mer pengar vid högre betyg). Det gick åt skogen.

Vad som funkade var att han var tvungen att finna just sin inre motivation. Vad ska betygen leda till? När han väl hade löst det fixade han betygen och han läser nu på högskola, med framgång.

I TS exempel handlar det ju om små barn och jag tycker att det är olyckligt att fokusera vid externa motivation redan från början.

Givetvis grundar sig detta på: OM det fungerar
Det jag ville ha sagt är att det inte behöver vara fel att locka fram prestation med pengar, huvudsaken är att betygen blir bra.

Det kan inte bara vara jag som har erfarenheten av att ha träffat begåvade barn/ungdomar som inte kommer till sin rätt för att de saknar motivation att disciplinera sig.

Man kan jämföra skola/betyg som med arbete, en del gör arbetet för att de tycker det är så fantastiskt kul, andra för pengarna.
Givetvis är det bästa om man får höga betyg och arbetar för att man tycker det är så vansinnigt kul - i de bästa världar. Jag menar att huvudsaken i skarpt läge är att man presterar väl.

Jag tror personligen att det går att finna inre motivation hos varje individ och att det är där man ska börja med de små istället för att köra in dem på banan att de ska prestera för att få saker.

Min mor gjorde samma sak för mig i högstadiet och det fungerade. Detta skedde i Finland och där är det betygsberoende vilket gymnasium man kommer in på. Jag var för skoltrött/mobbad för att orka bry mig om mina betyg, men med pengar som morot skaffade jag mig bättre betyg. När jag väl var i gymnasiet så fick jag inga belöningar för mina betyg och där var min motivation att jag ville plugga vidare.

Jag tror personligen att det går att finna inre motivation hos varje individ och att det är där man ska börja med de små istället för att köra in dem på banan att de ska prestera för att få saker.

Givetvis, men om du studerar statistiken för icke godkända elever från grundskola och gymnasium så borde du kunna konstatera att det finns många föräldrar och lärare som misslyckas på den punkten.

Det finns ungdomar som av sina föräldrar mutas att sluta röka samt ta körkort.
I den bästa av världar hade de fostrats till värderingar att inte börja röka och förstå att körkortet ur många perspektiv är fördelaktigt.

Givetvis, men om du studerar statistiken för icke godkända elever från grundskola och gymnasium så borde du kunna konstatera att det finns många föräldrar och lärare som misslyckas på den punkten.

Det finns ungdomar som av sina föräldrar mutas att sluta röka samt ta körkort.
I den bästa av världar hade de fostrats till värderingar att inte börja röka och förstå att körkortet ur många perspektiv är fördelaktigt.

Och jag ser fortfarande inte att lösningen är att muta ungen. Att ungdomar misslyckas i skolan idag handlar ju om att skolan helt enkelt inte är bra. Tyvärr försöker man styra upp den med mer disciplin och betyg längre ner i åldrarna och jag tror inte att det är lösningen.

Och de försök med att muta ungar till att inte röka och dricka på ett eller annat sätt har i min umgängeskrets bara lett till kreativa lögnare.:D

Och jag ser fortfarande inte att lösningen är att muta ungen. Att ungdomar misslyckas i skolan idag handlar ju om att skolan helt enkelt inte är bra. Tyvärr försöker man styra upp den med mer disciplin och betyg längre ner i åldrarna och jag tror inte att det är lösningen.

Och de försök med att muta ungar till att inte röka och dricka på ett eller annat sätt har i min umgängeskrets bara lett till kreativa lögnare.:D

Oavsett vad du tycker utifrån det moraliska/idealiska perspektivet och ev konsekvensanalys, så finns det ungar som lyckats prestera både körkort och högre betyg pga mutor/belöning av olika slag - där föräldrar/skola misslyckats motivera på annat sätt.
Det står dig fritt att vägra kalla det lösning.

Första gången jag fick ett A på ett prov firade vi med att äta lite god kvällsmat och sedan lite efterrätt. Mer än så gjorde inte vi.

Jag är en av dessa omotiverade. Genom både högstadiet och gymnasiet gled jag på räkmacka och fick ändå VG i många ämnen. Jag hade svårare för de naturvetenskapliga och slutade på G i dessa. En klasskamrat i högstadiet hade en mormor som betalade en slant för varje vg och mvg vilket gjorde att hon kämpade hårt som tusan trots dyslexi och fick rätt hyfsade betyg. Hade jag funnit motivationen hade jag lyckats få mvg i flertalet ämnen, alla gånger, tyvärr gjorde jag inte det.

Fel tycker jag inte att det är så länge det är lite äldre barn som ändå förstår vikten av betyg och är starka nog att inte få ångest för betygen. Inte före högstadiet skulle jag säga.

Jag fick 200 för varje 5:a och 100 för varje 4:a. Jag hade bara 5:or förutom 4:or i musik, bild, matte och gymnastik när jag gick ut 9:an så jag minns att jag kände mig stenrik!;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Foljande ar ett utdrag fran en artikel i tidningen Canadian Family (okt/nov. -04), skriven av Scott Wooding, en barn- och...
2
Svar
34
· Visningar
4 559
Senast: Zeli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar