Belöna betyg

Sv: Belöna betyg

Det var absolut inte min mening att sätta dit :o, det blev tydligen så när jag skrev på telefonen...

Min bror har haft det tungt under sina år i skolan, dyslexi och odiagostiserad ADD (fram till 17 år).
Han såg ingen anledning till att anstränga sig i skolan, han förstod på lektioner och genomgångar, men när det kom till att läsa in själv, tog det stopp.
Till högstadiet började tonårshormonerna spöka och det blev ännu svårare att få honom att anstränga sig att klara sig, och 7an hade han IG i hälften av ämnena och knappt G i de övriga. Han alltid varit intresserad av pengar (att ha och spara på hög), så mamma erbjöd honom 300:- för varje G, 400:- för VG och 500:- för MVG vid årskursens slut. Med detta som motivation, tog han sig till att inte ha ett endaste IG när han gick ut 9:an, flera VG och till och med ett MVG.

Jag säger inte att det är en lösning för alla, men varför inte belöna ett barns ansträngning med en "valuta" (behöver inte vara pengar) som barnet uppskattar om det behövs.
/M

Jag är inte direkt för att man ska ge sina barn pengar för varje g, vg och mvg. Men har man ett barn som inte har lätt för att lära sig kan det vara en bra morot för allt slit.
Jag har alltid haft lätt för mig, pluggat lite dagen innan prov och sen fått vg utan vidare ansträngning. Jämför man det mot en som får slita häcken av sig för att knappt uppnå ett G tycker jag absolut några hundra kan vara bra för att sporra.
För att inte tappa suget när det är hårt.

Om det fungerar tror jag det är klart värt det. Vad jag betvivlar är att det fungerar generellt eller på alla. Jag tror det kan förstöra för vissa, fungera för vissa, och inte spela någon roll för andra. Inga moraliska problem som så, men det är väl lika bra att försöka med inre motivation först och inte köra pengar som slentrian som många gör. (Skulle tex inte tveka ett ögonblick att muta ett litet barn att lära sig läsa med russin eller räkna med klistermärken om det är vad som krävs.)

Om det fungerar tror jag det är klart värt det. Vad jag betvivlar är att det fungerar generellt eller på alla. Jag tror det kan förstöra för vissa, fungera för vissa, och inte spela någon roll för andra. Inga moraliska problem som så, men det är väl lika bra att försöka med inre motivation först och inte köra pengar som slentrian som många gör. (Skulle tex inte tveka ett ögonblick att muta ett litet barn att lära sig läsa med russin eller räkna med klistermärken om det är vad som krävs.)

Givetvis :)

Jag tycker det är helt sjukt. Små barn borde överhuvudtaget inte betygsättas och det borde absolut inte framhävas som någon tävling.

Håller med Sol om att det bara kommer förstöra barnens inre motivation.
Vanligt så tycker små barn att det är riktigt roligt att lära sig saker, om pedagogiken är bra. Varför inte bara låta dem frivas av den glädjen och lust att lära?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Foljande ar ett utdrag fran en artikel i tidningen Canadian Family (okt/nov. -04), skriven av Scott Wooding, en barn- och...
2
Svar
34
· Visningar
4 559
Senast: Zeli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA