Bellini - Cyrano - Gladiator ...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ittitt
  • Startdatum Startdatum
I

ittitt

Vad har ni att säga om denna stam?

Jag vet att det finns stofamiljer osv, men kan inget om det och har noll koll på det...

All information som rör hästarna i stamtavlan är välkommen!

Hela stammen :D

Sv: Bellini - Cyrano - Gladiator ...

Blandad...

Bellini tävlades i dressyr, hade åtminstone segrar till PS innan han dog av sjukdom som tioåring. Här http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid47?Intidnr=5007 är hans BLUP, som du ser är gångarter övervägande.

Cyrano tävlades inte, det gjorde sällan Flyingehingstar på hans tid. Han förvärvde sig tyvärr inte så väl som man hoppats, och hade endast en avkomma i svår klass, hingsten Cyrill. Han KAN haft någon avkomma i svår fälttävlan också, men jag kan inte komma på något namn. Han hade 12 avkommor i msv dressyr och 25 i msv hoppning.

Gladiator hade enligt statistik från 1976 ingen avkomma i svår klass.
Ural hade avkomman Ugly i svår hoppning.

Din häss mormorsmor var mormor till hingsten Jumper 552.

:bow: Det var väldigt uppskattad info :bow:
Tack så mycket :D

Kan tillägga att hon inte tillhör någon numrerad stofamilj.

Okej :D Tack än en gång ^^

Det jag vet om Cyrano för utom det som Görel har skrivit är att han själv var mycket lätthanterligt och nedärvde detta i stor omfattning. Men han lämnade också väldigt varierad storlek på sina avkommor allt från ponny till jättar.

KLart jag vill veta...allt :D. Kanske inte exakt vad den gillade för foder och så men...du förstår ;)

Han hette Utopi, var alltså född 1975, mörkbrun, ca 170 cm. Han var polishäst i Stockholm men min mamma köpte loss honom -88. Väldigt känslig att rida och hantera men klokare häst har vi nog inte haft.

Snygg och korrekt exteriört och en pärla på galoppombyten och piruetter ;)

En bild på honom som 27 år ung:
utopi1.JPG

Härlig häst!!!

Hästen jag äger (den är utlånad på foder nu) är också läskigt klok och smart...

Flera väldigt hästvana och erfarna hästmänniskor har sagt efter bara en kort stund då de träffat min älskling, att det är en riktig tänkare. En klok häst.... helt underbar ^^.

Samtidigt har jag fått höra att hon är dum i huvudet och farlig. För de som inte kan hantera en riktig häst kanske, tänker jag då ;)

Det låter som en inteligent häst. Då brukar det vara personer med något mindre egen inteligens som blir "lurade" av hästen och kallar den för dum. Mycket vanligt när det gäller fullblod.

Mm jag vet...och jag blir lika irriterad varje gång :devil: ;) .

Kan ge ett exempel på något som visar hennes intelligens...

För några veckor sedan när vi skulle åka upp till Strömsholm för en "re-check" så hände en ganska obehaglig grej.
Hon hade en rejäl lädergrimma på sig och vi använde ett rep när vi lastade henne ( "NH - rep" som en del säger ), och på det repet är en rejäl hake. Vi hade bara 2 longerlinor och de satte vi i sidan av transporten då hon går in mycket lättare om man har de framme.
I alla fall, hon är ganska misstänksam mot transporter och vi vet det så vi har alltid mycket tålamod och förståelse för henne ( hästen är ju av naturen ett klaustrofobiskt djur ). Hon har varit med om en mindre olycka dessutom. Ivf, hon backar snabbt ut efter att hon hört ett ljud, riktigt snabbt. Och den stora, rejäla haken på repet hakar i transportväggen(ni vet de "metallöglor" som man låser fast lämmen i) :crazy: :o :crazy: ! Vi som lastade tänkte att nu är det kört...hon kommer knäcka nacken, alla stod som paralyserade. Men min kloka, underbara häst...hon tvärstannar direkt och tittar på oss...hon står alltså och sitter verkligen fast i transportväggen...och bara tittar på oss, jag kunde nästan höra henne säga; "Ska ni ta loss mig snart eller?". En tjej gick sakta fram och tog loss henne...

Det är helt sjukt egentligen..men det gjorde mig lycklig... vilken underbart klok häst :D. Och ändå är hon bara 7 år ännu...

HIhi nu vet ni det, även som det kanske inte var så intressant ^^. Jag har massor med helt knasiga historier om vad min lilla häst hittat på...men jag ska inte tråka ut er :D.

Don't worry - Be happy :D:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 317
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 244
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 499
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur