Belastningsfång

_Runaway_

Trådstartare
Jag har själv en ponny som tidigare varit drabbad av (foderrelaterad) fång med rotation runt om. Detta var för fyra år sen och sen dess har han varit frisk. Efter att ha läst massor tycker jag ändå att jag är relativt insatt i fång. Det råde ju delade emningar om vad som orsakar det, men gemensamt är väl ändå att det är någon form av rubbning i tarmfloran till följd av till exempel snabba foderbyten, för mycket kolhydrater etc.

Men min fråga gäller belastningsfång, som jag aldrig stött på. Vad gör att en häst drabbas av det? Hur diagnostierar man att det är just belastning som orsakat det hela? Har hört av en del att det drabbar främst travhästar i träning/lopp, men jag har inte heller där stött på det eller ens hört talas om att någon drabbats (jobbat en del i travstall).

Så ja, vad finns att säga om belastningsfång, erfarenheter? :laugh:

Sv: Belastningsfång

Jag gör ett försök att svara dig.
Det är ganska lätt att hitta en hel del information om fång i allmänhet men betydligt svårare att hitta ngt om belastningsfång. Ändå verkar det finnas ett sådant begrepp.

Definitionen på fång är nog inte helt given i och för sig.
Om man utgår från det engelska ordet laminitis så betyder det om jag fattat det rätt inflammation i lamellerna.

Vanlig fång dvs foderrelaterad är då en process där hela kroppen blir påverkad och detta sedan leder till att det blir ngn form av inflammation i lamellerna.
Men som jag har förstått det så ska då belastningsfång orsakas av belastning. Dvs att en ökad belastning på en (eller flera?) hovar ger upphov till en lokal inflammation i lamellerna.

Jag är tveksam till om det går att diagnostisera vilken typ av fång det handlar om. Jag har nog förstått det som att "resultatet" i hoven blir det samma dvs lamellerna bryts ner med stor risk att hovbenet ändrar läge.

Vet inte om du blev ngt klokare av detta :crazy:

Vanlig fång dvs foderrelaterad är då en process där hela kroppen blir påverkad och detta sedan leder till att det blir ngn form av inflammation i lamellerna.
Men som jag har förstått det så ska då belastningsfång orsakas av belastning. Dvs att en ökad belastning på en (eller flera?) hovar ger upphov till en lokal inflammation i lamellerna.

Behöver nödvändigtvis inte ge upphov till lokal inflamation i lamellerna men ger ofta uppkomst på endast ett ben, som du skrev det överbelastade.

Primär sulläderinflamation som ofta uppstår på häster som envist påstås kunna gå oskodda (bara hovarna härdas) leder ofelbart secundärt till belastningsfång, i dessa fall inte genom rotation utan sulsänkning.

Den som är vetgirig och läser mkt om foderfång har oxå fått fram mkt kunskap om belastningsfång.

Behöver nödvändigtvis inte ge upphov till lokal inflamation i lamellerna men ger ofta uppkomst på endast ett ben, som du skrev det överbelastade.

Primär sulläderinflamation som ofta uppstår på häster som envist påstås kunna gå oskodda (bara hovarna härdas) leder ofelbart secundärt till belastningsfång, i dessa fall inte genom rotation utan sulsänkning.

Den som är vetgirig och läser mkt om foderfång har oxå fått fram mkt kunskap om belastningsfång.

Jag är inte riktigt med på vad du menar. Vad är det som händer i lamellerna vid belastningsfång?

Svaret på det sista måste nog bli att det beror säkert på var man letar.

Tack för svaret. Nej det verkar inte helt lätt att hitta information om det, men lite klarhet fick jag :)

coari: Möjligt, men jag har sällan stött på benämningen i det jag läst om fång. Det kanske står mer på engelska, möjligt, men detta läser jag inte så mycket. Jag tycker jag lärt mig en hel del om fång och är relativt insatt men just definitonen och uppkomsten av belastningsvarianten har jag ingen koll på.

Möjligt, men jag har sällan stött på benämningen i det jag läst om fång. Det kanske står mer på engelska, möjligt.

Jag har nästan bara läst på engelska och i stort sett aldrig träffat på det annat än att det har nämnts att det förekommer. Det finns nog en del gamla trådar här om detta om du söker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka