Jag har själv en ponny som tidigare varit drabbad av (foderrelaterad) fång med rotation runt om. Detta var för fyra år sen och sen dess har han varit frisk. Efter att ha läst massor tycker jag ändå att jag är relativt insatt i fång. Det råde ju delade emningar om vad som orsakar det, men gemensamt är väl ändå att det är någon form av rubbning i tarmfloran till följd av till exempel snabba foderbyten, för mycket kolhydrater etc.
Men min fråga gäller belastningsfång, som jag aldrig stött på. Vad gör att en häst drabbas av det? Hur diagnostierar man att det är just belastning som orsakat det hela? Har hört av en del att det drabbar främst travhästar i träning/lopp, men jag har inte heller där stött på det eller ens hört talas om att någon drabbats (jobbat en del i travstall).
Så ja, vad finns att säga om belastningsfång, erfarenheter?
Men min fråga gäller belastningsfång, som jag aldrig stött på. Vad gör att en häst drabbas av det? Hur diagnostierar man att det är just belastning som orsakat det hela? Har hört av en del att det drabbar främst travhästar i träning/lopp, men jag har inte heller där stött på det eller ens hört talas om att någon drabbats (jobbat en del i travstall).
Så ja, vad finns att säga om belastningsfång, erfarenheter?