belastningsfång???

C

caspar

Hade i går hovslagaren ute och skulle sko hästen, då han sa att han hade fång på ett framben, lite blödning i lamellranden. Det är så att han blev halt på just det frambenet över en natt i slutet på juli månad och vi har varit hos två veterinärer, den första ville spruta honom direkt i hovleden och vi undrade om det inte kunde vara fång eftersom han hade puls, men det trodde inte veterinären. Vi vägrade att spruta.

Vi avvaktade lite och för säkerhetsskull så åkte vi till en annan veterinär för tre veckor sedan men han var då inte alls halt längre utan något lite kortare i steget på just det benet. Den vet. frågade då om det kunde vara fång coh ville då röntga hov och hovled och allt så fint ut, lade då blockad och han fick full steglängd och då blev diagnosen hovledsinflamation, blev sprutad i hovled och han har nu gått i sjukhage i tre veckor plus butta i 15 dagar.
Nu ska han tillbaka till vet i morgon på koll.

Men min fråga är nu om det kan ha varit belastningsfång han haft hela tiden på den hoven? Vanlig fång sätter väl sig inte på bara ett ben?

Ska ringa hovslagaren i dag.

Ni med erfarenhet av belastningsfång, skriv och berätta allt ni vet.:bow:

Sv: belastningsfång???

Om hästen svarade fullt på bedövning i hovled så talar det ju emot fång, då satt det onda ju i just hovleden.

Blödningar i lamellranden kan de få av annat än fång btw, och belastningsfång borde då komma på motsatt ben mot där hästen har ont, och när det kommer brukar det vara när de har rejält ont i andra benet.

Det är alltid vanskligt att gissa över nätet och det blir just gissning, men jag skulle inte gissa på belastningsfång.

Min ena har haft belastningsfång. Syntes även på röntgen.

Vad jag vet släcks fånghältan ej ut vid hovledsinjektion :confused:

Måste varit hovleden. Varför skulle vet behandla leden om det var fång?

Då skulle det kunna vara både hovledsinflamation och fång på en gång?

Ska få tagit bilder i morgon till min hovslagare så att han kan titta på dom och fixa skoningen efter det och sen får vi väl se vad vet säger om det hela.

Det kan vara svårt att skilja leden från hoven, var smärtan sitter för vet också.

Hörde i förra veckan en som varit i väg hos vet med häst som var halt på ett ben och den blev sprutad och dan efter så upptäckte ägaren hovböld, så det var inte sprutning som behövdes. SÅ inte alltid så lätt för vet att bedöma problemet.

Ser verkligen fram emot återbesöket i morgon.

Diffust fall och jag vet inte om jag kan bidra med så mycket, men finns det skäl att tro att han kan ha utvecklat belastningsfång? Det krävs ju en rätt så stor belastning för det, vad jag har förstått.

Därmed inte sagt att det inte kan vara fång, men undrar om det är såkallad 'belastningsfång'. Fångsymptomen kan ju vara rätt så difusa ibland. Och som Alexandra skrev - blödningar i lamellranden kan bero på annat också.

.... Hmmm... ursäkta för ett 'icke-svar':crazy:

frågade då om det kunde vara fång coh ville då röntga hov och hovled och allt så fint ut, lade då blockad och han fick full steglängd och då blev diagnosen hovledsinflamation,

En fråga utifrån ditt inlägg, det jag fetmarkerade.

Vad exakt menar du med det??

Undrar jag med. Och äwen om det war en ledbedöwning så diffunderar bedöwningen ganska bra wid just howled, så ett positiwt swar här är inte klockrent howled ändå.

(Snygg grawsten, förresten ;))

Undrar jag med. Och äwen om det war en ledbedöwning så diffunderar bedöwningen ganska bra wid just howled, så ett positiwt swar här är inte klockrent howled ändå.

(Snygg grawsten, förresten ;))

Nu vill jag höra svaret från casper för där är det ngt jag undrar över. Jag håller dock med dig..:crazy: och just därför ställde jag min fråga.

Gå och bortsa tänderna du med pepsodent så får du både ett "White smile" och så slipper man höra dig whäsa i dina inlägg.

Puss får du inte om du ler med dom tänderna. :eek::rofl:

Vet. lade blockad hö fram hovled, rakt ner innanför själva hoven och då fick hästen full steglängd.

Pratade med hovslagaren i går igen om hans fundering på om vilken typ av fång det kunde vara. Han tror att det är vanlig fång. pga att han breddad sig lite mer än vanligt på båda fram, ingen blödning i vä, bara i hö såg man liten blödning i lamellranden framme i tån.

Vad menar ni att det mer skulle kunna vara än fång med tanke på blödningen?

Ska till Vet senare i em.

Vet. lade blockad hö fram hovled, rakt ner innanför själva hoven och då fick hästen full steglängd.

Pratade med hovslagaren i går igen om hans fundering på om vilken typ av fång det kunde vara. Han tror att det är vanlig fång. pga att han breddad sig lite mer än vanligt på båda fram, ingen blödning i vä, bara i hö såg man liten blödning i lamellranden framme i tån.

Vad menar ni att det mer skulle kunna vara än fång med tanke på blödningen?

Ska till Vet senare i em.

Med "blockad" bedövning är i alla fall i min vardag att hela hoven bedövas och då är det omöjligt att diagnosticera till just hovledsinflammation.

Lägger man en bedövning för själva hovleden och med säkerhet ska kunna ställa en korrekt diagnos så gäller två saker.

1. Bedövningen måste läggas exakt rätt.

2. Det får inte gå mer än 7 minuter innan man gör ny rörelsekontroll, efter 7 minuter så börjar även andra strukturer i hoven att påverkas av bedövningen.

En ökad blödning i tådelen kan även bero på att den vid förra skoningen blivit för hårt verkad i just den tådelen. En ökad breddning kan bero på att det vid förra skoningen skoddes med lång tå eller togs ner mer i traktern vid verkningen.

Det finns naturligvis även massa andra tänkbara orsaker som yttre trauma, ändrade rutiner, felaktig belastning osv.

Jag tycker det är bra att du är så noga och nu även gör en secund upinium.

Återkom gärna för det här är lite intressant.

Hoppas det gått bra.

Har nu varit hos vet. och han kunde inte hitta minsta lilla fång på vår pålle utan hävdar fortfarande att det är hovledsinflamation hö fram. Blödningen kan bero på sprutningen för tre veckor sedan, troligtvis en liten blödning efter injektionen. För syns ingen blödning alls för tre veckor sedan på rtg.

Och ingen blir så jag glad som vi om vi slipper undan fång.

Vet vilket tänk och jobb och oro det för med sig.

Ska till hovslagaren i morgon med rtg bilderna som min vet tagit.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: animalasia
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar