Bekväm sadel vid höftledsarthros?

L

Linivia

Hej allihopa,

Jag har besvär av höftledsarthros på min ena sida, och undrar om någon av er har tips på vilken sadeltyp som kan vara bekvämast att rida i då man har dessa problem. Jag söker en sadel som ger bra stöd för sitsen, och har funderingar åt westernhållet. Men undrar om de kanske ger för dåligt stöd vid knät, då jag ofta upplever att det känns bättre att rida i en sadel med mer stoppning vid vulstret. Sadeln får heller inte vara för lång då den ska passa en islänning. Jag rider mest dressyr och uteritter, och sitter just nu i en dressyrsadel.

Ni som själva har hittat en bra lösning :idea: , eller känner någon annan som gjort det - berätta vad som kan fungera.

Sv: Bekväm sadel vid höftledsarthros?

Jag har haft problem med muskelfästen och ligament och låsningar och diverse annat och jag sitter bäst i torsions bomlösa. Kan rida i flera timmar i dem utan träningsvärk ens. I andra sadlar får jag kramp på en gång och måste antingen sitta av eller sitta i stolsits. Det brukar bli det sistnämnda...
Men nu har jag iofs inte höftledsartros, men det var min sadelhistorik.

/Zenith

Jag klarar numera endast av att rida i westernsadel pga mina höftproblem. Har en liten ponnyvariant som passar både stora och små hästar. Sedan har jag bytt ut westernlädren och byglarna till "vanliga", men det kanske inte går på alla sadlar.

Du har rätt i att det blir mindre stöd för knäna, men det är nog en vanesak. Jag tyckte sadeln var otroligt obekväm i början pga avsaknaden av vulster, men numera tänker jag inte på det.

Och det går utmärkt att rida klassisk dressyr i en westernsadel. Tycker jag i alla fall!

Jag har också höftledsarthros, jag rider western.
Jag prov red en engelsksadel förra året(ridskola)och det gick inte jag fick så ont! Sedan dessa fladdrande stigbyglar :eek: . Jagrider i en TBW westernsadel och det är ok, fast jag har märkt att det är skillnad på vilken häst jag rider också :( , nu är min Tinker halt så jag rider min appaloosa, (Tinkern är bekvämare). Jag har nu beställt en bomlös Nevada till henne och hoppas att det ska bli bekvämare.
Annars har jag haft en Hector och det fungerade jätte bra, men gick ner i vikt och har nu ingen egen stoppning i bakdelen så det blev för hårt :angel: .
Men attans vad jobbigt det är att rida med värk :cry: , jag var på en träningstävlingsclinic och vi satt i sadeln nästan hela dagen och tillslut hade jag så ont ( fast jag tog värktabletter)så jag tappade humöret då hon inte ville ta galoppen, vilket säkert var mitt fel för jag hade så ont. Jag röt till och drämde till henne i bogen och blev diskad förstås. Att bli diskad kan jag leva med, men inte tappa humöret. Hur gör ni? Vad har ni för smärtstillande??

Min dotter har visserligen inte höftledsartros, men väl Partes som egentligen blir en form av samma åkomma. Vi har kommit underfund med att Prestige Hippos dressage sadeln är suverän för henne, i den kan hon sitta helt ok utan smärta.

Nu har jag inte problem med höften, utan ryggen och knäna. Men jag tycker denna är http://www.equalityline.se/hi-bilder/as23s.jpg Det är en syverän sadel att rida i. Du får det stöd du behöver och sitter perfekt, känns lite som fusk när jag sitter i den. Kan berätta att jag även har ridit på en islandshäst i den. Eftersom det är en distanssadel är den gjort för att du ska kunna sitta många timmar i den, dvs ett mjut säte. Det enda negativa är väl priset....

Jag får defientivt det stöd jag behöver och har inte ont i ryggen när jag rider i den. Helt suverän tycker jag :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 260
Senast: Tossa90
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 876
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 011
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka