För två år sedan köpte jag ett hus. Fick det "billigt" eftersom det var nerrökt och lite skabbigt eftersom en alkis bott i det de senaste fyra åren och dessutom behövde få snabb försäljning. Han köpte det för 840', vilket alltså var sex år sedan.
Huset kostade 660'. Jag lånade, och det är 380' kvar av lånet nu.
Uthuset - den gamla logen/lagårn - behöver fixas (rätas upp, bytas tak) till så jag pratade med banken om att låna till detta, plus att jag behöver fixa i köket och skaffa några nya vitvaror. Gör rustningen på två år för att ROT-maximera.
Får offerter nästa vecka men raknar grovt med att det kan behövas max, absolut max, 100'. Det är ingen stor loge.
Banken vill att jag gör en värdering av fastigheten för att kunna ens titta på låneansökan. Totala lånet hamnar ju inte ens i 75% av inköpspriset och jag har rustat. Plus att det jag lånar till höjer värdet.
Kan det behövas?
Vad kostar det att ta ut en mäklare för värdering?
Finns det något särskilt att tänka på?
Usch, jag är vilse
Huset kostade 660'. Jag lånade, och det är 380' kvar av lånet nu.
Uthuset - den gamla logen/lagårn - behöver fixas (rätas upp, bytas tak) till så jag pratade med banken om att låna till detta, plus att jag behöver fixa i köket och skaffa några nya vitvaror. Gör rustningen på två år för att ROT-maximera.
Får offerter nästa vecka men raknar grovt med att det kan behövas max, absolut max, 100'. Det är ingen stor loge.
Banken vill att jag gör en värdering av fastigheten för att kunna ens titta på låneansökan. Totala lånet hamnar ju inte ens i 75% av inköpspriset och jag har rustat. Plus att det jag lånar till höjer värdet.
Kan det behövas?
Vad kostar det att ta ut en mäklare för värdering?
Finns det något särskilt att tänka på?
Usch, jag är vilse