behövs värdering?

tanten

Trådstartare
För två år sedan köpte jag ett hus. Fick det "billigt" eftersom det var nerrökt och lite skabbigt eftersom en alkis bott i det de senaste fyra åren och dessutom behövde få snabb försäljning. Han köpte det för 840', vilket alltså var sex år sedan.

Huset kostade 660'. Jag lånade, och det är 380' kvar av lånet nu.

Uthuset - den gamla logen/lagårn - behöver fixas (rätas upp, bytas tak) till så jag pratade med banken om att låna till detta, plus att jag behöver fixa i köket och skaffa några nya vitvaror. Gör rustningen på två år för att ROT-maximera.

Får offerter nästa vecka men raknar grovt med att det kan behövas max, absolut max, 100'. Det är ingen stor loge.

Banken vill att jag gör en värdering av fastigheten för att kunna ens titta på låneansökan. Totala lånet hamnar ju inte ens i 75% av inköpspriset och jag har rustat. Plus att det jag lånar till höjer värdet.

Kan det behövas?
Vad kostar det att ta ut en mäklare för värdering?
Finns det något särskilt att tänka på?

Usch, jag är vilse

Sv: behövs värdering?

Om du ska ha en skriftlig värdering av mäklaren för att lämna till banken för låneansökan är det inte gratis, vi betalade 2500 kr förra månaden. Tanten: du borde kunna höja lånen till 75% eller 85% av den senaste värderingen, (priset när du köpte gården) utan ny värdering kan man ju tycka. Har du amorterat mer än 100 tkr har du ju dessutom pantbrev på detta.

Värdering av mäklare är inte gratis. Vi betalade 1500 för en värdering av vårt hus i samband med ett nytt lån då vi bytte fasad i höstas.

Men det var det värt. Fastigheten hade stigit i värde med 27% på tre år med de tidigare investeringarna vi gjort. Byte av värmesystem, ny el, renoverat fönster, ny garageport, byggt en friggebod...
Med det så sänkte vi vår belåningsgrad på huset, samtidigt som vi lånade mer pengar. Skitknäppt logik, men så var det.

Senast ändrad:

Värdering av mäklare brukar vara kostnadsfritt:)
Är du säker på det? Jag har hört att det finns olika sorters värderingar. Om det är inför försäljning så kan mäklaren värdera gratis, även om man sen har valfritt att inte sälja huset.
Men sen finns det någon annan värdering, som är mer komplicerad, där man först räknar på försäljningsvärde, sen på lån, skatt osv, så att man får fram vad som blir kvar, dvs pengar i handen, efter en försäljning. Och den värderingen kostar lite.
Men jag är osäker på om det stämmer, så det ska bli intressant att se om vi får mer info.

Ni som har betalat för värdering, stämmer det resonemanget som jag skrev ovan? Dvs hur ser värderingen ut?

Varför skulle en mäklare värdera ditt hus gratis om det inte är för försäljning?

Vill du ha ett papper som banken accepterar brukar det kosta. Vi bor i en liten ort nära Malmö, vi värderade huset för 4 år sedan i samband med att vi bytte till kommunalt avlopp och för att vi skulle göra jordvärme. Båda dessa åtgärder höjer värdet på huset med mer än vad de kostar att göra, vi behövde ändå göra en värdering. Den kostade 1000 kr.

Det låter som om banken spelar ett spel. Vi har nyss varit i samma sits och först ville inte banken låna ut, men nu har de plötsligt värderat upp huset INNAN vi renoverat (vilket var orsaken till låneansökan). Vilket gör att vi får lån innanför 75%-gränsen.

Nu vet jag inte i vilken sits du är ekonomiskt, men med tanke på att du fixat, samt amorterat såpass mkt , borde du vara den sortens kund som bankerna vill ha. Kolla med andra banker, det är mitt råd.

Vad är taxeringsvärdet?
"Mellan tummen och pekfingret" brukar man anse att värdet på fastigheten är ungefär dubbla taxeringsvärdet och utgå från det när man placerar bottenlånen.

Banken kanske känner till fastighetens "historia" och vill därför ha en värdering.
Du kan mycket väl lyckas lika bra som Kjerulfia. :)

Har aldrig varit med om att en värdering varit gratis, har erfarenhet av fyra olika mäklare i två olika städer - både inför försäljning och omläggning av lån.

När jag skulle skaffa byggnadskreditiv för att bygga ut mitt lilla hus gjorde jag en förhandsvärdering för att uppskatta hur mycket det skulle vara värt när det var klart, den kostade 2500 kr. Jag lär få betala lika mycket fram i mars när allt ska läggas om.

/Keb

Jag hade hit en mäklare förra som gick igenom huset+diverse uppgifter och gav en muntlig uppskattning om försäljningspris. Detta var gratis, och det skedde då jag går i säljtankar. Mäklaren var noga med att påpeka att jag skulle höra av mig om jag ville ha ett skriftligt intyg att lämna som underlag till banken vid låneförhandling, det skulle kosta 1500kr.

Jag tycker dock det låter märkligt att du skulle behöva ha en värdering för att låna upp 100 000 kr på ditt hus? Du har ju som sagt inköpspriset och därmed värderingen för två år sedan, och inte ens med det höjda lånet blir du fullbelånad? Jag hade faktiskt kontaktat några andra banker och hört mig för.

Jag tycker också det låter märkligt. Dels med tanke på vad du köpte huset för och dels med tanke på hur mycket du faktiskt betalat av. Nu kanske jag har fel men brukar man inte få låna upp till summan det finns pantbrev på, utan krångel? Nu kanske du hade flera pantbrev som "avverkats" så det inte finns något utrymme kvar?

Vi har aldrig behövt värdera hus när vi lånat. Trots att vi bor i en bygd där husen inte är värda ett skit ;).

Jag hade också kontaktat andra banken och hört mig för, mest för att det låter så jäkla tramsigt och det tål jag inte.

Vi fick göra en värdering av huset när vi lade om lånen. Nu känner vi mäklaren och fick värderingen gratis, men normalt sett kostar det ett par tusen att få värdering som utgör underlag för bankens lånebeslut.

Om banken kräver det, är det nog inte mycket att göra.

Värt att notera är att vi betalde ner lånen, lade om det som var kvar och har inte ens 1/4 av värdet belånat.

Vad är taxeringsvärdet?
"Mellan tummen och pekfingret" brukar man anse att värdet på fastigheten är ungefär dubbla taxeringsvärdet och utgå från det när man placerar bottenlånen.

Banken kanske känner till fastighetens "historia" och vill därför ha en värdering.
Du kan mycket väl lyckas lika bra som Kjerulfia. :)

Har aldrig varit med om att en värdering varit gratis, har erfarenhet av fyra olika mäklare i två olika städer - både inför försäljning och omläggning av lån.

När jag skulle skaffa byggnadskreditiv för att bygga ut mitt lilla hus gjorde jag en förhandsvärdering för att uppskatta hur mycket det skulle vara värt när det var klart, den kostade 2500 kr. Jag lär få betala lika mycket fram i mars när allt ska läggas om.

/Keb
Taxceringsvärdet är 438'

Jag tror inte att banken bekymrade sig ett dugg om vare sig historia eller lån när jag ringde. Hon ville inte veta taxeringsvärde heller. Förra ägarens lån låg hos Bluestep...

Hon tog mitt personnummer i slutet av samtalet, innan dess hade vi bara talat om inköpssumma och inte ens tittat på vad jag har i lån idag! Hennes främsta intressse var offerterna.
Min "mellan tummen och pekfingretkänsla" är max 100'.

Värderingen var en rutinåtgärd, oavsett omständigheter... Jag berättade att jag höjt min inkomst till det dubbla ( :) )från lånedatumet men det var inte heller intressant.

Kanske kan vara läge att kolla på andra banker då. Trist - för den här banken har verkligen varit bra att tala med hittills. Men jag fick inga bra vibbar av samtalet. Hoppas det känns bättre när jag är på plats och får henne öga mot öga.

Taxceringsvärdet är 438'

Jag tror inte att banken bekymrade sig ett dugg om vare sig historia eller lån när jag ringde. Hon ville inte veta taxeringsvärde heller. Förra ägarens lån låg hos Bluestep...

Hon tog mitt personnummer i slutet av samtalet, innan dess hade vi bara talat om inköpssumma och inte ens tittat på vad jag har i lån idag! Hennes främsta intressse var offerterna.
Min "mellan tummen och pekfingretkänsla" är max 100'.

Värderingen var en rutinåtgärd, oavsett omständigheter... Jag berättade att jag höjt min inkomst till det dubbla ( :) )från lånedatumet men det var inte heller intressant.

Kanske kan vara läge att kolla på andra banker då. Trist - för den här banken har verkligen varit bra att tala med hittills. Men jag fick inga bra vibbar av samtalet. Hoppas det känns bättre när jag är på plats och får henne öga mot öga.

Kan ju vara så enkelt att det går bättre med en annan bankman? "Vår" ordinarie spelade svår, men är nu tillfälligt på ett annat kontor och vi har fått en ny. Den nya var MKT mer positiv.

Men åååh, vilken "tråkig" bankmänniska!

(Tänker på attityd och bemötande, hon kan ju ha haft en dålig dag på jobbet eller så hör hon till de som inte borde ha ett serviceyrke... ;) )

Är det samma människa som när du köpte huset?
Annars kanske det är läge att prata med denne?

Vissa banker marknadsför sig ju med att man får en "personlig bankman".
Trots att "min" bank (Länsförs) inte har det har jag ALLTID fått ett bra bemötande från alla inblandade. När "min" människa varit borta har jag vänt mig till någon annan som snabbt kunnat skaffa sig en överblick och kunnat svara på frågor osv.

Så jo, kolla med andra banker också, det kanske är dags att byta?

/Keb

Självklart så vill de ha en värdering.
Du kan ju ha kört huset i botten på 2 år.
De vill ha en "dagsnotering".

Självklart så vill de ha en värdering.
Du kan ju ha kört huset i botten på 2 år.
De vill ha en "dagsnotering".

Ja, så klart. Det tänkte jag inte på...:o
Jag litar väl för mycket på att jag tror mig ha ett "gott namn" i den här bygden...
:o:o

Bankmänniskan var för mig helt okänd.
Den underbara person jag hade har gått i pension, tyvärr.

Vid två tillfällen har bankens egen värderingsman varit ute på vår gård och gett oss en värdering. Det har varit helt gratis. har Swedbank

I vissa fall kan banker ha samarbete med mäklare eller egna besikningsmän som gör att det blir billigare/ inte kostar ngt. Men det kanske "din bank" inte hade?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 328
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar