behövs värdering?

Sv: behövs värdering?

Om du har lån idag på 380' och taxeringsvärdet är 440 och du vill låna 100' förstår jag nog inte vad de tjafsar om men visst, det är ganska normalt att de vill ha en värdering. De större bankerna brukar ha egna värderingsmän/kvinnor, åtminstone har min bank det. Sen brukar de ju kolla på hur prisutvecklingen har sett ut i området och ibland räcker det.

Men när logen är klar kanske du har andra renoveringsprojekt som väntar, och du kanske vill kunna förhandla om bättre lånevillkor, så det kanske inte skadar att faktiskt göra en värdering och få svart på vitt vad din fastighet numera är värd, efter jobbet du lagt ned.

Fast vår nya bankman (-kvinna) har INTE sett huset, inte heller den gamle. ÄNDÅ hade de uppvärderat det med 15% vid andra samtalet. Då har vi alltså inte gjort någonting ännu.

KL

Ringde och kollade med LFs fastighetsbyrå och de tar 2 papp för att göra en värdering. :meh:

För de pengarna får jag en hel del rödfärg eller spik.

Om du har lån idag på 380' och taxeringsvärdet är 440 och du vill låna 100' förstår jag nog inte vad de tjafsar om men visst, det är ganska normalt att de vill ha en värdering. De större bankerna brukar ha egna värderingsmän/kvinnor, åtminstone har min bank det. Sen brukar de ju kolla på hur prisutvecklingen har sett ut i området och ibland räcker det.

Men när logen är klar kanske du har andra renoveringsprojekt som väntar, och du kanske vill kunna förhandla om bättre lånevillkor, så det kanske inte skadar att faktiskt göra en värdering och få svart på vitt vad din fastighet numera är värd, efter jobbet du lagt ned.

Nä, jag begriper inte riktigt heller...

Spontant känns det inte som jag har något stort alls att renovera efter logen.
Avloppet är godkänt, allt är i gott basskick. Panel och tak helt nya från -89. Samma med värmesystemet som är från -95. Ser inga stora åtgärder komma.

Jag hade nog räknat med att ha det som det är (förutom normalt underhåll) tills jag lägger näsan i vädret ;)

Spontant känns det inte som jag har något stort alls att renovera efter logen.
Jag hade nog räknat med att ha det som det är (förutom normalt underhåll) tills jag lägger näsan i vädret ;)

Oj :) Det var värst. Så kommer jag nog aldrig kunna säga. Vi har renoverat och renoverat i 15 år nu. Härnäst är det varmvattenberedaren som måste bytas. Sen kommer att gräva för bredband och dränera runt ladan.

Vi bygger ju för fullt på vår gård och fick ta ett extra lån till nybyggnationen.

Nu när byggnaden snart är klar så ska vi bara ringa till banken igen så skickar de ut en värderingsman gratis som ska värdera om hela fastigheten så vi kan lägga in lånet i huslånet.

Vi har swedbank :)

Oj :) Det var värst. Så kommer jag nog aldrig kunna säga. Vi har renoverat och renoverat i 15 år nu. Härnäst är det varmvattenberedaren som måste bytas. Sen kommer att gräva för bredband och dränera runt ladan.

Om jag behöver byta varmbvattenberedare kostar det runt ett par tusen så det är inte ens en investering.

Det är finessen med att flytta till ett genomgripande renoverat hus :D
Finns eg. inga delar på hus och gästhus som är "gamla".

Och fiber grävdes i höstas. :banana:

Mäklaren som var med när vi köpte huset värderade upp vårt bara genom att kolla in vår blogg :rofl:
Då var det ändå inga småsummor det handlade om, men det är kanske så det funkar på landet :)

Du har ju ca 50` upp till taxvärdet och du ska ju placera lånet i värde höjande investeringar. normalt sett torde det inte vara ngr problem.
Att banken vill göra en aktuell värdering är helt normalt. Visar det sig att husets värde, ligger långt över de belopp du har lånat + det du behöver låna så får du ju en bättre deal av banken då säkerheten anses som bra....

Om jag behöver byta varmbvattenberedare kostar det runt ett par tusen så det är inte ens en investering.

Det är finessen med att flytta till ett genomgripande renoverat hus :D
Finns eg. inga delar på hus och gästhus som är "gamla".

Och fiber grävdes i höstas. :banana:

lite beroende,,så kan man väl räkna med att lägga mellan 2 till 3 %/ per år, av en fastighets värde i underhåll för att bibehålla substansvärdet..

Jag har precis värderat om mitt hus, gratis, andra gången på 5 år pga att jag har renoverat mycket och prisbilden i området har gått upp. Här slogs mäklarna om att värdera gratis, och jag fick ett skriftligt värderingsintyg.
Emellan mäklarvärderingarna har min bank gjort en egen värdering då jag behövde ta lån för att byta värmesystem, inga problem där att göra en värdering bara med de fakta de fick av mig angående inköpspris, gjorde renoveringar etc

Vissa fastigheter har dåligt rykte sedan tidigare ägare.
Och då så vill de ha en värdering.
Jag har råkat ut för sådant 2 gånger.
En gång så var själva fastigheten lånestoppad hos den banken oavsett vad.

Om banken vill ha en värdering så får de stå för värderinge tänker jag och om de har glömt bort det finns det andra banker som säkert är sugna på nya kunder.
Dessutom ringer det mäklare till mig då och då och vill komma och värdera mitt hus, kostnadsfritt som jag skulle kunna använda för att förhandla med banken.

Om banken vill ha en värdering så får de stå för värderinge tänker jag och om de har glömt bort det finns det andra banker som säkert är sugna på nya kunder.
Dessutom ringer det mäklare till mig då och då och vill komma och värdera mitt hus, kostnadsfritt som jag skulle kunna använda för att förhandla med banken.

Lite så har jag tänkt också.
2 papp är mycket pengar. Det är ett köksskåp tex. Eller en fläkt.

Anledningen till att jag vill låna är ju för att höja värdet på fastigheten. Oc som sagt, priset för 6 å sedan var 840' och det är ju inte så att priserna gått ner i mina bygder. Eller att basskicket försämrats.

Nåväl.

TACK alla, jag har fått in synpunkter jag kommer att ha nytta av i mina funderingar.:bow:

Bankerna brukar vilja göra sin egen värdering och den står de för själva.
Ring runt till bankerna och se vad de har att erbjuda.
Jag bytte bank för att få loss min stoppade fastighet.

Vi lade om ett huslån hos Nordea förra året och lånade upp det vi amorterat av för att installera vedspis i köket och det var inga problem. Enligt henne behövdes en värdering för att ta ut fler pantbrev vilket vi inte bestämt oss för om vi ska göra ännu. Swedbank som jag pratade med strax efteråt ville ha en värdering oavsett, ifall vi ville byta till dem.

Det kan inte ha varit så att hen som du pratade med pratade allmänt (tänkte eftersom hen inte tog ditt personnummer förrän i slutet)?

KL

Jag har fått första offerten - väntar på två till. Möte med banken bokat till fredag em.

Men den här första offerten vill ha 150' papp för att lägga plåtttak, bygga ett skärmtak med väggar samt lägga i en bottensyll på framsidan.

Gah!

Hur kan t.ex. ett skärmtak med väggar, om 5x5 meter, kosta 20'? Det fäster mot ett uthus, över en källarkulle, så det är bara två väggar med plank, och reglar plus tre plintar. det är ju inte precis ett stridsvagnshinder jag ska bygga, bara ett skjul.

Och takets materialkostnad är 79'.

Inväntar med spänning de andra offerterna.

Tar som exempel min egen kåk nu:
Vi bestämde oss för att gräva bergvärme. Mäklaren kom ut och gjorde en värdering på huset utan bergvärme och en uppskattning på vad huset skulle vara värt med begvärme.
Vi lånade då på det beloppet som huset skulle bli värt, installerade värmen, skrev om lånen och hamnade då så pass så vi kunde skriva allt som bottenlån. Himla trevligt!
Värderingen var kostnadsfri (swedbank)
Lycka till!

Bygga kostar mellan lika mycket och dubbelt så mycket i arbete som i material.
Du får ju dra av Rot-avdrag.
Men Byggare har blivit litet väl generösa med att skriva tid då de vet detta.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 328
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30