Behövs träningsschema?

Smirrel00

Trådstartare
Hej! :)

Tycker ni att man ska ha ett träningsschema och ha bestämt vad man ska göra varje dag, så man får allt med? Då kan man ju variera schemat mellan veckorna. Eller tycker ni man ska ta det dag för dag, och anpassa efter tider och väder osv.? Men då ska man ju veta vad man gjort de tidigare dagarna.

Skriv gärna hur ni brukar göra och eran åsikt! :) och skriv gärna ert schema om ni har ett.
 
Sv: Behövs träningsschema?

Jag har två fasta träningar i veckan, en hopp och en dressyr. Utöver det vill jag rida ut minst två dagar och trimma själv på bana en. Den sjätte dagen blir antingen ut eller över bommar inne/i paddock. Det är mina riktlinjer, men följs inte slaviskt. Skulle det vara sol och ebb flera dagar i rad så tar jag chansen och rider på den eller ut i skogen och myser. Är det där emot skitväder (både hästen och jag hatar blåst och regn...) så håller vi oss under tak. Försöker sätta mig ner i början av veckan och göra en preliminär planering utefter vädret. Sen om jag följer den är en annan sak, beror på hur hästen känns...
Med andra ord: det är bra att ha en planering, men följ den inte allt för slaviskt och anpassa efter hur hästen känns!
 
Sv: Behövs träningsschema?

Håller med föregående skrivare!
Men vill tillägga: Skriv dagbok! Det gör jag, vad vi gjorde/tränade, hur hästen kändes, vad som gick bra/vad som gick mindre bra! Då har man koll på vad man gjort under veckan och man kan gå tillbaka och följa hästens utvecklingskurva! :)
 
Sv: Behövs träningsschema?

Min planering för femåringen är att hon går tre dagar och vilar en. Brukar vilja rida ett dressyrpass dagen efter hon vilat för att få lite extra energi. Sen rider jag alltid ut dagen efter och varierar hur tufft det bli beroende på passat dagen innan var.

Förr skreb jag alltid upp passen i efterhand för att ha en övergripande koll på vad hästen gjort. Men jag gör inte det längre då jag har rätt bra koll i huvudet på planeringen. Det finns alltid en plan som jag följer, men kan lägga in nån extra vilodag om vädret är förskräckligt eftersom vi inte har ridhus.

Treåringen reds in i början av hösten och jag planerade in vilan helt perfekt när underlaget blev oridbart. Han ska nu igång igen men jobbas då bara tre dagar i veckan och den planeringen är så basic (rida i skogen) att det inte finns nån anledning till nåt schema.
 
Sv: Behövs träningsschema?

Med mina hästar funkar det inte med ett färdigt schema.
Jag kan ha en mental tanke på vad jag vill träna. Men när jag väl sitter på hästryggen kan jag inse att jag den dagen behöver jobba med något helt annat. Antingen för att hästen är stel, eller för att den bjuder på något av sig själv och jag då kan träna något bra.

som idag, till exempel, hade jag tänkt mig jobba med galoppen på Ärlig.
Men han bjöd på en trevlig arbetstrav med pondus, och bjöd på riktigt bra längningar. Alltså valde jag att jobba med tempoväxlingarna i trav i stället, eftersom vi har nytta av den träningen också.

Eller Isa där jag hade tänkt jobba mer med skolorna i framför allt skritt. Hon har varit väldigt spänd det sista. Men idag var hon relativt avslappnad så det blev i stället jobb i traven, att få fram bättre schwung.
Vissa dagar går det, andra dagar inte.

Men jag har gott om ganska unga hästar och de flesta är köpta som något slags projekt.

Jag tänker mig att antingen jobba samling eller tempoväxlingar på Lukas men risk finns att han tycker att vi ska träna på galoppombyten. Det accepterar jag i så fall utan problem...
 
Sv: Behövs träningsschema?

Jag har ett ungefärligt träningsschema som spruckit totalt under hösten ;)

Men generellt vill jag att mina hästar går 1 hopp och 1 dressyrpass i veckan för tränare och sen vill jag ha minst 2 konditions/intervallpass och sen blir det 1-2 pass där vi lufsar i skogen utan de minsta krav och ibland är det rena skrittpass.
Men detta är inget som är skrivet i sten utan kan ändras pga väder och vind eller hur hästen känns eller rent av hur jag mår men det är skönt att ha ngt att utgå ifrån.
Jag skriver dagbok, då är det enklare att hålla koll om det blivit lite mkt eller lite lite av ngt, + att jag tycker det är super att kunna gå tillbaka 1 år eller två och se hur det fungerade då osv.
 
Sv: Behövs träningsschema?

Det är nog väldigt olika utifrån hur man är som person, vad man har för mål osv!
Oavsett tror jag det viktigaste är att hålla koll (ha dagbok för hästen där man skriver vad man gjort med hästen t ex) för att se att man inte överanstränger hästen utifrån dagsformen, håller koll på hur varierat jobbet är, hur det funkar med de mål och ambitioner man har och vad man vill/kommer vilja göra med sin häst. Ibland kan man råka leva på gamla minnen om vad hästen ska klara snarare än att man tar hänsyn till dagsformen.

Själv gör jag träningsschema när det känns som någon idé, ibland måste hästen vila eller gå på halvfart antingen på grund av mig eller hästen, då brukar jag inte bry mig om schema, bara hålla lite koll på vad som gjorts och med vilken intensitet/frekvens. Om man till exempel bara skulle kunna rida två gånger på en vecka tycker jag inte det är hela världen om det blir precis samma gjort dom två dagarna. Kan man rida 6 dagar däremot tycker jag det känns viktigare att det blir variation och att man har en plan (både inom dressyren och att man hinner göra lite annat också).

Just för att gardera sig för ofrivilliga vilodagar (akut tidsbrist, väder/underlag, sjukdom o dylika anledningar) brukar jag ha flera delar i schemat övergripande, så det går att följa utan att det behöver göras specifika dagar.

Ex: Mål för vad jag vill hinna träna på under en månad (inom dressyrträningen och även vad jag vill träna på utanför dressyren)
Plan för hur många pass av varje sak jag vill hinna med under en vecka, plan för ungefär hur många pass man ska ha fokus på vad, plan för hur snabbt man stegrar intensiteten om det är något fysiken behöver anpassa sig till. Planerar oftast lite fler pass än vad som behövs för att det ska kännas ok även om man missar någon gång.

Min slutsats är att det känns viktigare att ha koll på sina mål och fundera på hur man ska kunna uppnå dessa, och har koll på hur man tränat, än vad det känns att planera veckoscheman. (Men något jag inte tummar på är att ha en plan innan jag sitter upp, rider inte bara omkring på måfå- även om planer såklart också går att justera vid behov.)
 
Sv: Behövs träningsschema?

Håller med föregående skrivare!
Men vill tillägga: Skriv dagbok! Det gör jag, vad vi gjorde/tränade, hur hästen kändes, vad som gick bra/vad som gick mindre bra! Då har man koll på vad man gjort under veckan och man kan gå tillbaka och följa hästens utvecklingskurva! :)

Jo det gör jag redan :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 995
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp