Behövs täcke?

attempt

Trådstartare
Har ni täcke på era hästar som står i lösdrift?

Jag har en arab/paint flicka på tre år, som är fin i hullet.
Jag vill att hon ska få tjock päls.
Det känns som att alla i stallet liksom tittar snett på mig när jag inte tar på henne täcke.. hur ska det då bli i vinter?
 
Sv: Behövs täcke?

skit i vad alla andra tycker och gör det du anser är bäst för din häst.;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behövs täcke?

Svårt. Beror ju mycket på hur lösdriften ser ut och så, jag har sett både bra och dåliga lösningar av lösdrift.
I dom som jag anser är bra där hästarna kan gå in i en väl vindskyddad plats som är rikligt halmad + fri tillgång på grovfoder! så tycker jag inte något täcke behövs alls.

Som du sa, du vill att hon ska få tjock päls!

Sedan kan du ju slänga på ett regntäcke som skyddar mot vind och slask när det är sådant väder. Men det beror mycket på hästen med.. Du känner din häst bäst!
Märker du om den blir ovanligt stel eller trött eller nåt annat som kan ha med väder och vind att göra så släng på ett täcke..

Bry dig inte om vad andra säger.
Jag fick en lustig kommentar från en dressyrryttare en gång som hästarna går bara ute när det är ljust på vintern (inte många timmar alltså) och då med tjocka täcken.

Hon kom ut till mitt stall, kl var väl 8 på kvällen och det var en hel del minusgrader ute, luften var kall och torr och det var vindstilla.
"VA! HAR DU INGET TÄCKE PÅ HONOM?"
sa hon om min häst av ponnyras med flera centimeter tät päls + dessutom en del fett att ta av om storbalen i hagen skulle ta slut :angel:

Mitt svar: "Nä" :D

Fast då stod han på stall på natten men ibland lät vi bara boxdörrarna stå öppna så hästarna kunde gå som dom ville in och ut (uteboxar typ)..
 
Sv: Behövs täcke?

Allt beror på hästen och inte på vad folk tycker och tänker..Har hästen päls och inte står och skakar i hagen så varför slänga på täcke??
 
Sv: Behövs täcke?

Hästarnas bästa täcke är juh deras egen päls. Gör som du själv tycker och kom ihåg att det är du som känner din häst bäst. Börjar man med täcke så får man juh fortsätta. Kylan är sällan något problem utan det är väta och vind. Många säger att regntäcken plattar till hästens päls och att dom lättare fryser då men att tänka på är att det aldrig är nederbörd vid kalla temperaturer och tvärt om. Glöm aldrig att hästar är hästar ;)
 
Sv: Behövs täcke?

Jag har ett halvblod, 22 år och ett kallblod, 14 år på lösdrift, båda rids på nivån "hobbyridning" 3-4 ggr/vecka.

De har täcke (fodrat/ofodrat beroende på temperatur) vid regn/slask/blötsnö eftersom de oftast står ute även om de har en fin ströad lösdrift att gå in i. Lösdriften använder de endast när de ska ligga ner och sova på vintern samt på sommaren för att komma undan bromsar:p .
De har även andastäcke på sig några timmar efter ridning för att ev. svett ska hinna torka och musklerna ska svalna av långsamt.

Så sammanfattningsvis har de inte täcke om vädret är torrt och inte alltför blåsigt samt varmare än -20 grader, är det sämre/har de ridits har de täcke på.
 
Sv: Behövs täcke?

Men, men, men ??? Det är ju en underbar höst, vackert väder, hyfsat torrt och ingen tillstymmelse till frost ännu? Om inte hästen verkar frusen så kan jag ju inte begripa varför du skulle ha täcke på den? Jag har i alla fall inget täcke, hästen går ute 24 timmar/dygn tillsammans med 8 andra hästar. Ingen av dem har täcke ännu. Det är en shire, tre varmblod, ett russ och fyra kallblodstravare det handlar om i mitt fall och ingen av dem verkar det minsta frusen...
 
Sv: Behövs täcke?

Din häst klarar sig garanterat alldeles utmärkt utan täcke. Bry dig inte om vad andra tycker.
Det är ju inte för hästarnas skull (i de flesta fall) som vi människor täcker dem, utan för vår skull. - att de ska vara torra så vi kan lägga på sadel, - att hästarna ska hålla sig mycker renare så latmaskar slipper borsta osv.
 
Sv: Behövs täcke?

Ser dagligen hästar med täcke här omkring, det hör till saken att det är ca 25 gr i solen mitt på dagen:crazy: Vill folk att de ska få värmeslag:confused: De kan ju vara klippta men jag tror nog att de mår bättre utan täcke:smirk: Funderar på hur många täcke de måste ha när det blir riktigt kallt:rofl: Nä har du din häst otäckad så länge det går:D
Kram Suss
 
Sv: Behövs täcke?

Vill du att din häst ska sätta en ordentlig vinterpäls så ska du ju absolut inte sätta på henne täcke.

Jag tror att vi alltför ofta glömmer att en häst är ett djur med päls
och det är egentligen bara när vi förstör deras egentliga skydd genom att klippa dom som dom behöver täcke.
 
Sv: Behövs täcke?

SKIT I VAD ALLA ANDRA TÄNKER OCH TYCKER!!!!

Huvudsaken är att du gör det du tycker känns rätt och som du tror är bäst för din häst :love:
 
Sv: Behövs täcke?

jag har en 4 årig nordis, han går utan täcke hela vintern, täckas bara när det är äckelväder flera dagar i rad. Då han blir sjuk annars (han är lite klen, har alltid vart det). Vårat andalusiersto går utan täcke hon med. Å båda klarar det bra. Sen har dem alltid haft fri tillgång på grovfoder.
Och är alltid pigga och glada och motioneras som vanligt.
 
Sv: Behövs täcke?

SKIT I VAD ALLA ANDRA TÄNKER OCH TYCKER!!!!

Huvudsaken är att du gör det du tycker känns rätt och som du tror är bäst för din häst :love:

:bow: :bow: Håller med för fullt! Har två vbl på utedrift som får gå utan täcke. Har varma vintertäcken som jag slänger på om det är riktigt kallt och om det har varit blött och dom inte hinner torka :crazy: Vill ju inte att dom ska bli sjuka! men det dröjer nog innan det kommer en kall period...
Låt päls(och man) växa fritt så dom har sitt naturliga skydd kvar :banana: :banana: :banana:
Kram
 
Sv: Behövs täcke?

O nej! Har inte haft täcke på mina halvblod på flera år trots att de går ute dygnet runt i princip. De får PÄLS och mycket grovfoder, så de fryser inte..
 
Sv: Behövs täcke?

låt henne gå utan och ha koll på om hon börjar bli öm i ryggen. oftast blir dom frusna vid kyla+ regn+ vind, då kanske hon behöver ett regntäcke vid de tillfällena. jag tror hästars känslighet är individuell, och man får försöka lyssna och anpassa sig efter dem. har min arabpojke på lösdrift, förra vintern var han otäckad utan problem men nu i höst började han ömma i ryggen när det regnade. jag ska klippa honom och ha honom täckad när regnar. tyvärr så HATAR han täcken (han är juh för guds skull mustang:smirk: ), så man känner sig som ett monster när man måste jaga fatt honom och trä på honom pyjamasen:( vad andra tycker är bara att strunta i. alltid finns det något att gnälla om (lite oftare i hästvärlden tydligen)
good luck!
 
Sv: Behövs täcke?

Pälssättning/fällning styrs av ljuset och inte täckena.
Täcken är till för hästar som inte själva klarar av att hålla värmen.
 
Sv: Behövs täcke?

har en vbl valack på 6 år.. han är en väldigt känslig liten kille..
har han inte regntäcke står han o huttrar under träden..
medans vårat andra vbl gärna går utan täcke o tycker det är urmysigt.. beror ju på vad det är för en..
 
Sv: Behövs täcke?

Pälssättning/fällning styrs av ljuset och inte täckena.
Täcken är till för hästar som inte själva klarar av att hålla värmen.

Men om hon täckar så blir ju inte pälsen särskillt lång eller tät.
Även om det sätts igång av ljuset så måste det ju ändå anpassas efter hur mkt det behövs.

Mitt vbl går täckat nu för att jag inte vill ha en enorm päls
( =svett ) och hon har flera cm lång päls på halsen men på kroppen är hon korthårig.
Bara lite tätare päls.

Ts. Jag tycker absolut inte att du ska täcka bara för att "folk" tycker dt.
 
Sv: Behövs täcke?

skit i andra :idea: du gör som du vill med din häst :love:
 
Sv: Behövs täcke?

Halloj!
Jag har mina två underverk på lösdrift här hemma, (underbar uppfinning det där med lösdrift förräxten).
Jag äger inte ens ett täcke åt min lilla "Nordlandsponny", hon ser ut som en mammut redan på hösten (det är på henne man ser att vintern närmar sig, släng dej i väggen John Poolman..:banana: )

Till mitt nya Nordsvensk sto lånade jag ett regntäcke eftersom hon var ganska smal när jag fick hem henne och jag inte visste om hon var svårfödd. Detta har jag använt 1 gång i höst, då hon snabbt satte hull.

När jag får mina slängar av att förmänskliga hästarna i svår och blöt väderlek så går jag bara ut och sticker in fingrarna i pälsen... Och violá... Dom har ALLTID varit torra in mot huden. Då kan jag sova lugnt sen..

Är det ruskväder och dom blir blöta så får dom dock mer foder (ska sätta ut rundbal så fort det bara håller sig fruset) och när dom äter värms/torkar dom innifrån och ut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 210
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp