Behövs stort hus för utekaniner?

Mli

Trådstartare
Jag ska bygga vinterhägn nu till mina nya småkaniner :love: (För er som kommer ihåg min gamla tråd om mina två tråkiga BJ så löste det sig så bra att en person ville byta rakt av, och mina BJ får det riktigt bra med stora hagar.:))

Vinterhägnet blir i år på ca 6 m2, ska byggas ut mer till nästa vinter. Om kaninerna har en så stor hage, behöver de ett hus då i den klassiska varianten med gallerdörr och så? Räcker det inte med ett mindre krypin? Jag tänkte täcka 3 av väggarna på huset hela vägen ner till mark så att det blir vind/regnskyddat i en del av hagen iallafall. Är det en fördel om man lägger tak på en del av hägnet (istället för nät) så att de kan vara ute trots att det snöar/regnar? Jag tänkte göra själva hägnet 60 cm högt och sen blir även huset 60 cm + ben. Hur högt ovanför mark måste kaninhuset vara för värmens skull?

Sv: Behövs stort hus för utekaniner?

Vintertid måste de ha tillgång till upphöjt "hus" och det ska vara minst samma mått som burs minimimått. dvs har du två kaniner med maxvikt 3 kg så är det 0,5 kvm som gäller.
Det finns inga regler om hur höga benen ska vara men de bör väl vara så att inte snön når upp i alla fall.
Jag hade föredragit att ha en del med tak om det är möjligt.
Säker på att du ska ha den så låg som 60 cm? Med en så stor bur/hage skulle det ju vara mysigt att kunna gå in och sätta sig också.

Vintertid måste de ha tillgång till upphöjt "hus" och det ska vara minst samma mått som burs minimimått. dvs har du två kaniner med maxvikt 3 kg så är det 0,5 kvm som gäller.
Det finns inga regler om hur höga benen ska vara men de bör väl vara så att inte snön når upp i alla fall.
Jag hade föredragit att ha en del med tak om det är möjligt.
Säker på att du ska ha den så låg som 60 cm? Med en så stor bur/hage skulle det ju vara mysigt att kunna gå in och sätta sig också.

Huset blir 0,75*1 m, så det blir ju minst tillräckligt. Rekommendationerna är att huset ska vara minst 20 cm ovanför mark men jag tänkte att någon kanske visste vilken höjd som var optimal. Den delen som är täckt med tak blir undersidan på huset + lika stort till.
Min tanke var att man öppnar taket på hägnet så man kan gå in den vägen, och då är 60 cm enkelt att kliva in över.

Mina uteburar hade 60 cm långa ben. Vädermässigt var det inga problem och då är det också enkelt att göra en lösning för kaninerna att ta sig upp och ner.

Däremot; ju högre desto med lätthanterat när det gäller tex städning, det blir en bättre arbetsställning då.

Öppningsbart tak låter ju som en bra lösning.

Nu har jag bestämt mig, det blir 75 cm från golv till mark. Hela hägnet blir 75 cm högt, och huset som en fristående (fast fastskruvad..) modul som kommer att stå uppepå med trappa ner. Antar att det blir minst en avsats. Hägnet beräknas vara klart till kvällen, återkommer med bilder på mästerverket :-)

Liknande trådar

Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
1 111
Senast: __sofia__
·
Anläggning Hej, Vi ska flytta till en gård i november, verkligen min drömgård som vi får hyra på obegränsad tid av min sambos chef till ett bra...
Svar
10
· Visningar
2 083
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama