Behövs det mer?

R

ronjabus

Räcker det med bra hösilage, korn, betfor, lucern och mineraler för en stor häst? Eller måste man köpa basfoder också, typ Hippo, krafft o likn?

Sv: Behövs det mer?

Om det räcker beror ju på vad grovfodret har för värden. Har man bra grovfoder är det inte säkert man behöver ge något kraftfoder alls.

Basfoder är väl inte hippo/kraft mm, utan ett fullfoder. Meningen är att man ska kunna ge detta som enda kraftfoder...villket oftast är mycket svårt då folk oftast INTE har tillräckligt bra värden i sitt grovfoder. MEN många tror ju att det täcker allt, men det brukar vara de som inte analyserar.

Det beror naturligtvis på vad det är för värden på hösilaget.
Men en häst behöver inte äta basfoder. Jag kan inte någonting om det men antar att du menar olika foderblandningar.
För mig är grovfodret basen i en foderstat.

Mina hästar har i alla fall överlevt i sexton år utan det du kallar basfoder.

Jag menade givetvis färdig kraftfoderblandning, inte basfoder som jag skrev.

Tänkte du på ditt fullblod med föl ang om det räcker det du räknade upp i foderväg ? Om så är fallet, så är korn kanske inte det optimala fodret om den ska upp i hull.

Tänkte du på ditt fullblod med föl ang om det räcker det du räknade upp i foderväg ? Om så är fallet, så är korn kanske inte det optimala fodret om den ska upp i hull.

Ja, precis. Jag har trott att korn innehåller mycket fett och att det är bra för tunna hästar. Men nu förstår jag ju att det är protein hon behöver... så nu har jag köpt lucern.
Det är ju bara så svårt att veta hur mycket man ska ge av allt! Det känns som att det skulle vara enklare att köpa färdig kraftfoderblandning och ge henne...

Ja, precis. Jag har trott att korn innehåller mycket fett och att det är bra för tunna hästar. Men nu förstår jag ju att det är protein hon behöver... så nu har jag köpt lucern.
Det är ju bara så svårt att veta hur mycket man ska ge av allt! Det känns som att det skulle vara enklare att köpa färdig kraftfoderblandning och ge henne...

jag förstår egentligen inte hur det skulle bli enklare med ett färdigfoder snarare svårare att hitta ett som passar. Sedan måste du veta hur mkt du ska ge av det.

Det är ju därför som man gör en analys på sitt grovfoder (hösilaget). Analysen talar om vilket näringsvärde hösilaget håller och utifrån det så vet du då vad du behöver täcka upp med och hur mkt. Ju mer grovfoder du kan ge och ju mindre kraftfoder desto bättre för hästen. Men tyvärr så är det ju inte alltid som man får tag på så bra grovfoder så att man klarar sig på att bara ge det. Då kan det behövas kompletteras med ett kraftfoder av något slag. Och för att veta vilket kraftfoder man ska använda så får man ju titta på kraftfoderanalysen och se vilka värden som kraftfodret har.

Gör man inte en analys så får man ju fodra med ögat vilket är sämre. Och det blir ju då varken bättre eller sämre med en färdig kraftfoderblandning. Det gäller ju att gissa ut på ett ungefär hur stort behov hästen har och sedan försöka täcka upp.

blir ju enklare att veta med analys, det spelar ju ingen roll om du har lusern eller något färdigfoder om du inte vet hur mkt du ska ge.
Om du tex vill att hästen ska få i sig 200 g Smrp och lusern innehåller 105 g SmRp/ kg, så måste du ju ge lite mindre än 2 kg för att få 200 g SmRp men har du tex ett färdig foder som innehåller 50 g SmRp så måste du ju ge 4 kg för att få 200 g SmRp.
Så hur mkt du ska ge beror ju på behovet och på hur mkt de olika fodren innehåller... Börja med och försöka räkna ut din häst behov...

Ge henne så mycket lusern hon orkar äta. Något annat val har du egentligen inte just nu då du inte vet värdena på grovfodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka