Det kanske är så att fullblod/arab har gjort sitt mer eller mindre bland gångartsaveln, även om jag håller med
@athena_arabians att dagens trend mot större hästar inte är odelat positivt. Det har ju varit uppe på tapeten här några gånger att 'vanliga' vardagsryttare som inte satsar mot tävling köper stor häst med stora gångarter och mycket nerv vilket kan ställa till med problem. En mindre modell med inte lika stora gångarter men mer allround inriktad tror jag det finns en marknad för. Men visst det krävs en eller två generationer för att få fram den.
Däremot tror
jag att både fullblod och arab har mycket att ge i hopp och framförallt FT. Det är intressant att en av de som kommenterat krönikan positivt är Anna Hassö. Inom FT premieras ju det som araben bidrar med, uthållighet, lätthet (att galoppera 'ovanpå' marken) samt starka och sunda hovar. Araber är ju även svårridna ibland för att de är intelligenta och reagerar blixtsnabbt, återigen en fördel för FT, även fullblodet bidrar med i mycket samma egenskaper. Det finns mycket anglo i många top FT hästar, bl.a Michael Jungs fantastiska Sam har fullblod på båda sidorna, där pappan (Stan The Man som är rent fullblod lämnat andra riktigt bra FT hästar). Det finns också en hel del arabblod längre bak.
https://www.badminton-horse.co.uk/biography/2017/michael-jung/
@fio vet säkert det här hundra gånger bättre än jag, men jag har för mig att just FT hästar i allmänhet inte är lika stora som dressyr/hopp och att man i allmänhet inte avlat för att få fram större hästar? Sam tex är 167 cm.