Behöverhan bantas??

Sv: Behöverhan bantas??

Det är jättesvårt att säga när man bara ser en bild. Känn över revbenen, dra fingrarna över revbenen med ett lätt tryck så ska du kunna känna dem. Det är en bra regel. En häst kan vara rund om magen utan att vara fet (min t ex ;) ), och då är det inte bra att banta den.

Säger som Fina, lite svårt att se på bild. Speciellt när den inte är tagen rakt från sidan... Fast lite rund ser han ju ut och vara...

Jag tyckerhan ser rund ut. Så lite bantning kan ju inte skada. Dock är de svårt att se riktigt, känn över revbenen. Du ska kunna känna dom men ej se dom. Du ska inte behöva trycka hårt för att känna utan mer dra handen över revbenen.

Lycka till!!!

Jo, jag tycker också att han är lite rund om magen , men hur ska jag gå till väga?? Ska jag sänka mat mängden eller ska jag öka ridningen eller? vad tycker ni?

Vad har han för foderstat då?

Rund o go ser han ut att vara :p

En bra regel är att om hästen är tjock: minska i första hand på kraftfodret. Är hästen smal: öka i första hand på grovfoder.

Om du kommer fram till att han behöver banta så skulle nog jag med andra ord minska kraftfodret. Rida mer samtidigt, men var försiktig så du inte överanstränger honom och tänk på att det tar lång tid för en häst att gå ner i vikt. Lycka till! :bump:

Jo, jag tycker också att han är lite rund om magen , men hur ska jag gå till väga?? Ska jag sänka mat mängden eller ska jag öka ridningen eller? vad tycker ni?

I första hand tycker jag du ska öka motionen och se till att hans foderstat är balanserad! Mitt snv sto har gått ner mkt i vikt (och är nu riktigt FIN!) genom ökad motion (ökat på med 2h/v samt ökat mängden galopparbete och bytt ut en del av ridningen mot hårdare körning (arbete ex dra ut timmer) Hon har fortsatt gå på fri tillgång på grovfoder och har haft en foderstat med ganska högt proteininnehåll, (kvoten har legat på drygt 7)

Jag tycker nog att du ska öka ridningen mer. Händer inget synbart efter ett tag minskar du först på¨kraftfodret och ngt på grovfodret. Se dock till att att h*n får i sig precis vad h*n behöver, inte mer eller mindre. Mineraler/Vitaminer är viktigt.

En följdfråga... är det realistiskt att en kallblod ska hålla samma hull som ett halvblod? Det med att känna revbenen men inte se dem? Jag tror aldrig jag sett ett kallblod som håller det, utan de för den skull är tjock. Har själv en shire, som jag inte tycker är tjock, men man kan inte känna några revben där..

Kallblod har ju förvisso tjockare hud så lite svårare att känna tycker jag att det är ok att revbenen blir. Men nog jag tycker allt att även kallblod "ska ha revben"! :D Man kan ana revbenen om man känner på mina bägge bruksnsv, så det går allt! Sedan är det inte alltid lätt att hålla dem i/få dem till ett sådant hull men som sagt: det går!

En följdfråga... är det realistiskt att en kallblod ska hålla samma hull som ett halvblod? Det med att känna revbenen men inte se dem? Jag tror aldrig jag sett ett kallblod som håller det, utan de för den skull är tjock. Har själv en shire, som jag inte tycker är tjock, men man kan inte känna några revben där..

Det kan nog vara lite svårare att känna revbenen kanske men att man sällan ser kallblod hålla det är nog för att de alltför ofta accepteras att vara mer eller mindre överviktiga - för att det kan vara så svårt att hålla dom i normalhull.
Dock tror jag t ex inte att din shire är tjock även om du kanske inte kan KÄNNA revbenen när du drar lätt över dom. Men det ska iaf inte vara ett fettlager över revbenen - som min halvfoderhäst har. :crazy:

Han äter 12-13 kg hö per dag och jag kan nästan inte ge mindre för då blir han jätte hungrig på kvällarna.. sen får han mineraler och lite krafft. han har fått lite havre också men det har tagit slut så just nu får han bara mineraler och krafft

Varför jag inte kan minska ner höet destomer.. Det är för att jag redan minska ordentligt då förra ägarn hade fri tillgång till hö. Med säkert 2 ensilage balar i hagen per gång. Jag kan ju som säjja att DÅ var han tjock om ngn gång. Det gick inte att få en tömkörnings gjord på honom och spänna över flrsta hålet. Så jag vet inte , några kilon kan jag väl ta och minska men det kan inte vara mkt.

Sen behöver ju dessa tyngre starkare raserna en hel del motion, visst det kanske är lösiga och lite slappa (vet ej, bara hört) men om man tänker på vad de användes till för inte alls många års sedan så förstår man ju att de behöver MKT motion och MKT mat. Av det får du en harmonisk och lagom häst (i hull)

Jag tycker nog att du ska minska ner både kraftfodret och kanske lite på höet. Öka ridningen. Longera,tömköra,köra (om han är inkörd) mm.

Inte bara rida 1 timme per dag, dessa raserna behöver så mkt mer!

På fjording sägs det ju att man ska känna de bakersta revbenen.
Det kanske är något liknande på övriga kallblod?

Sen är det självklart olika för olika hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur