Behöver valpen valp kompis?

Silver Girl

Trådstartare
Behöver en valp få träffa och leka med andra valpar? Jag känner ingen som har valp och de som går på samma valpkurs bor inte i närheten. Min valp träffar ibland vuxna hundar men inte någon som är så intresserad av att leka med henne.
Hur resonerar ni kring detta?

Behöver en valp få träffa och leka med andra valpar? Jag känner ingen som har valp och de som går på samma valpkurs bor inte i närheten. Min valp träffar ibland vuxna hundar men inte någon som är så intresserad av att leka med henne.

Nä. Vi ser till att träffa andra hundar, gärna vuxna vettiga sådana. Ibland stöter vi på en jämnårig labbe, de har kul men jag kan inte se att det ger mer än andra hundmöten.

Jag hade sådan tur att kullsyskonen till min bodde i närheten så vi kunde träffas en hel del under första året och valparna verkade ha himla kul ihop. Men förutom det så var vuxna vettiga hundar det som var nyttigast att träffa även för min och valpar av andra raser var inte sådär himla intressant (om det inte var andra retrievrar) så det struntade vi i.

Om jag gissar rätt så har du en Golden? Kolla vad som händer i din lokala Goldenklubb, där kan det hända att det är valpträffar eller aktivitetspromenader vilket brukar vara en kul grej om en vill träffa andra Goldens (min älskar som sagt typ alla som leker som honom men det är ju olika såklart)

Min förra valp lekte aldrig med andra valpar under sin uppväxt, däremot umgicks hon flitigt med vuxna, trevliga och språksäkra hundar. Hon var alltid glad och extremt enkel med hundar av alla tänkbara slag.

Valp nummer två är nu drygt ett år gammal. Hon har knappt umgåtts med någon annan hund förutom min vuxna, språksäkra och glada tik. Därmed har hon inte heller några direkta negativa erfarenheter av andra hundar och trivs utmärkt med de flesta.

Kort sagt håller jag med de som skriver att det viktigaste är att valpen får träffa trevliga hundar under uppväxten, ålder på dem spelar mindre roll. Däremot, om du vill ha fler vänner med hund osv, efterlys på Facebook i olika grupper! Det brukar gå att hitta massor där :)

Jag lägger inte två strån i kors för att mina valpar ska träffa andra jämnåriga. Händer det så händer det, men jag räknar med att de får ut mer av att umgås med kloka och trevliga vuxna hundar. Då har jag iofs en egen flock med hundar som är väldigt bra med småttingar, och leker väldigt trevligt med dem.

Svarar alla.

Vuxna vettiga hundar går att hitta även om jag inte har någon i allra närmaste bekantskapskretsen, funderade mest om hon behövde en lekkompis.
Tror jag kommer kunna träffa och få nya vänner med hund till våren då jag kommer gå kurser på lokala brukshundklubben. Valpkursen blev i grannkommunen då det inte gick någon mer här i år.
Goldenklubben verkar inte ha några aktiviteter häromkring (i alla fall inte just nu). Blev just medlem i deras facebookgrupp så jag ser om det dyker upp något.

Hon verkar ha koll på hundspråk om jag ska gå på de hundar hon träffat hittills. Vet att hon hos uppfödaren också fick träffa annan vuxen tik än mamman.

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
914
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 082
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka