Behöver travtips!

CallMeAce

Trådstartare
Min pålla har ingen fin trav för fem öre, den är kort, struttig och oengagerad, speciellt i början av ett pass. Jag får jobba igång henne ordentligt utan samling i början och köra med mycket tempoväxlingar. Slutar jag driva tappar hon engagemanget med bakdelen med en gång. Hon har riktigt tråkig trav, pinnar på med ponnyvirvelben typ :D

Vad kan jag göra få att bättra på hennes trav? Hon är 6 år och har enbart hoppstam i sig, ganska grov, har liite upphöjd rygg i länden och är lågställd.

Det verkar vara bakdelen som inte hänger med ordentligt.
behöver en massa tips!!!
Ska dessutom börja rida för en instruktör men det är så himlans svårt att hitta tider för henne. Min förra instruktör sa hela tiden ill mig att göra halvhalter och försöka hitta takten men när jag rider på så blir det lätt så himla sakta trav. Ska tillägga att damen lätt blir pissed off om jag touchar till henne med spöt eller tex driver på henne extra om hon är på dåligt humör.
Hon är ganska oengagerad i allt markarbete på banan faktiskt, förutom när det innefattar bommar o hinder...

Sv: Behöver travtips!

om du vill ha igång bakdelen så kan du efter uppvärmning köra mycket öppna, sluta osv. det brukar dra igång aktiviteten lite.

Tack!
Ja brukar jobba med att flytta hennes bakdel ganska mycket men hon är ganska okänslig av sig. Hon lär sig ganska lätt men hon är liksom för bekväm av sig så det kan va svårt att få henne till det. Men jag antar att det hör ihop med hennes stela bak att hon liksom inte har så lätt för sig. Hon blev inriden sent, som 5-åring. Men jag får väl kämpa på. Bara hon är uppvärmd brukar allt gå lättare.

Först och främst måste då få hästen att bjuda ärligt framåt och att snabbt svara för hjälperna. När du lyckats med det är skolor, tempoväxlingar och mycket halvhalter som du sedan rider ordentligt fram ur väldigt bra övningar för att få igång bakkärran lite;)

Men som sagt först och främst så måste då få hästen att ärligt bjuda framåt och svara kvickt för hjälperna! det är A och O!

Lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·
W
Utrustning Jag brukar ha många livliga diskussioner med en kompis angående just ridspön. När jag rider brukar jag ha ett långt dressyrspö om...
Svar
17
· Visningar
2 916
Senast: Whiplashr
·
Dressyr Vad har ni för filosofi och hur rider ni era hästar, eller överhuvudtaget? Vad prioritererar ni , hur har ni lagt upp eran...
Svar
16
· Visningar
1 898
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka