Behöver tips

B

bortsprungenskitunge

Hej

Idag hämtade jag hem en hund efter lång tids velande om vilken ras som passa mig. Hunden ifråga är 1,5 år och knappt hanterad. Aldrig bott inne. Han är väldigt "jobbig" och krävande.försöker hoppa upp på borden,tar fjärrkontrollen lekar med mattorna och rullar ihopa dem,drog ut en datasladd som tillhörde min sambos data osv. Vad kan jag göra för att avleda honom? Säger ett bestämt nej när jag ser honom göra sakerna,kan jag göra mer?

Gosar med honom rätt mkt men kan ju inte ligga 24/7 och gosa med honom. Varit ute 3 gr med honom sedan kl 15 idag och han har bara kissat 1-2 gr under tiden. Nu kissade han inomhus trots vi gick en runda på 30-40 min vid halv elva tiden. Är det stressen och pressen att komma till ett nytt hem som gjorde att han kissade inne och inte ute kanske?

Hade varit bra med lite tips och åsikter/synpunkter då jag inte har varit med om detta innan.

mvh

Sv: Behöver tips

du måste visa vad som är rätt och fel.
köp några aktiveringsleksaker till honom och lek och träna. trötta ut hunden helt enkelt...
att ligga och gosa tycker jag bara ger fel signaler om hunden inte kan bete sig rätt.

vadär det för hund?

ja jag berömmer honom när han gör ngt rätt och bra. menade att jag ligger inte och gosar när han har hoppat upp och så alltså.utan när han sköter sig kan han få lite gos och beröm.

vad finns de för olika aktiveringleksaker? han har ett tuggben och en pipleksak som han är förtjust i men de verkar inte vara så kul just nu:p
det är en renrasig schäfer för övrigt.

finns ju massvis. du kan ju tex köpa en kula man stter giodisar i om han gillar det...och finns spel för godissugna hundar också att dom lyfter och flyttar klossar för godis tex. sånna gilalr mina hudnar men dom är ju gottegrisar också :) gller att vara vänlig men bestämd från början. kan ju vara svårt att vetaa tt man inte får kissa inne om man aldrig varit det. han är ju säkrt stressad och orolig i början...

Jag skulle inte rekommendera att aktivera en stressad hund innomhus!
Många av de där leksakerna kan skapa frustration och göra saken värre.

Utan skapa en relation till hunden där du visar att du har båda fötterna på jorden vad som än händer, eftersom hunden inte verkar ha det.
Gosandet skulle jag bara stryka, du kan mycket väl förstärka hans stressade beteende genom att gosa vid fel tillfälle.

Om hunden gör rätt, och du tar på honom, så ska han vifta på svansen, gör han inte det så är inte beröring något som ger något plus.

Det bästa du kan göra är faktiskt att gå ut och gå koppelpromenader och lära känna varandra på det sättet. Efter en vecka eller så, lägger du in lite dressyrövningar. Och gå ut ofta mer än tre gånger om dagen om du kan.

Väl hemma ska hunden ha en självklar plats, gärna med en filt från förra stället och där ska han ligga. Svassar han runt, skulle jag inte dra mig för att binda fast hunden vid sin säng och när den väl slappnar av, så går du förbi och utan ett ljud droppar en godbit vid hunden. Gärna något väldigt gott.

Jag skulle inte heller använda så mycket svenska till en sådan hund, "nej" hinner den lära sig, utan håll klaffen utom när du berömmer.

Senast ändrad:

det låter inte som någon lätt hund du har fått tag i. är det din första hund?

blandrastik har skrivit bra, men det jag spontant kommer att tänka på är om hunden aldrig har bott inne, är den då rumsren? det kanske den inte är! och då är det inte så snällt att banna den om den gör från sig inne (det kan dessutom leda till att hunden gömmer sig för dig). du får valpträna helt enkelt. beröm när den gör ute och ignorera när den råkar göra ifrån sig inne.

när det gäller aktiveringen så tycker jag att det är bra om ni aktiverar er tillsammans. det är ju kul för hunden kanske att rulla runt på en aktiveringsboll, men det hjälper inte er relation. när hunden har kommit tillrätta lite du kan lära den lite trick eller lydnadsmoment, och spåra lite med den.

Jag fick min hund när hon var tre år och då hade hon inte bott inne.
Nu var hon förvisso väldigt okomplicerad, men givetvis var mycket nytt.
Bla så gjorde jag så att hon fick vara på ett begränsat utrymme under den tiden jag ville att hon skulle ta det lugnt, i detta fallet i köket där hon hade sin korg. Emellanåt fick hon går runt som hon ville (vi bor dock i en etta).
Jag tror det kan vara vettigt att låta hunden vänja sig successivt genom att begränsa utrymmet så att den får ro att gå och lägga sig och koppla av.
Innan dess ska du rasta av hunden rejält så att den är trött, då ska det inte ta alltför lång tid att vänja den. Ev kan du ge den ett gott tuggben i sin korg också.

Tack för alla svar! tänkte berätta hur natten var..min sambo gick ut med den vid 01.00 innan vi skulle lägga oss igen och han kissade inte då iheller så vi räknade med att han skulle kissa inomhus eftersom han då ej kissat sen eftermiddagen.visst de var ingen problem att han kissade inne.(5gr på hela natten) och då gick min sambo ändå ut med honom vid halv åtta på morronen igen.

Han har verkligen lekt rövaren hela natten.När min sambo gick på toa glömde han kvar fjärrkontrollen på soffan vilket han utnjyttjade och hann tugga i sönder den såklart.han var på allt och försökte hoppa upp på borden och sånt när han tror vi inte ser eller hör. Redan innan på kvällen hade vi begränsat hans utrymme genom att stänga sovrummet och kontoret och vi stängde köket också då han var på diskbänken med.plockade även bort allt löst föremål så han inte skulle skada sig eller bita i sönder sakerna.

Då började han med att slänga sig och försöka öppna köksdörren(han ej har maten+vattnet där) och de höll på hela natten men så fort vi kom upp så var han lugn.min sambo fick sitta uppe för att ta honom på bar gärning för att kunna säga till honom.bestraffa i efterhand är inte vår melodi utan vi gör de när vi ser det. hände mer men jag är så trött så jag orkar inte skriva mer.:p

Han har tuggben och vi är ute mycket och långa rundor med honom men han vill liksom inte stressa av.han borde nästan vara urtrött eftersom han själv inte sov något iheller. har lett honom upp i hans säng och då fick han beröm när han satt kvar men han kom inte till ro för att lägga sig ner.

Just nu är de skitjobbig och jag är sjuuukt trött men hoppas på att det blir bättre. Köpte en aktiveringsleksak med godbitar i som ngn talade men de behandlar han brutalt och verkar ej ha tålamod för det. han kommer till oss när han vill klappade men de är också bara några sek i taget.vi springer inte eftersom för att klpappa utan han får lite klapp när han kommer till oss.

usch nu blev de långt.tack än en gång för tipsen.till dig som undrade så nej d eär inte vår första hund men de är vår första såhär "jobbiga" hund.

Jag vet inte jag, men jag tycker att det låter som en hund som behöver mer passivitets träning och hjärngympa är massor med långa promenader. Han låter väldigt stressad. Han är ju inte heller van att bo inomhus, så det blir ju stress i sig + att han precis kommit til ett nytt hem.
Jag skulle lära hunden att inomhus så är det lugnt. Ta bort leksaker och liknande. Sätt upp kompostgaller och släpp ut honom när han är lugn.
Pröva lägga ett spår lr låt honom använda nosen på annat sätt utomhus.

Jag vet inte jag, men jag tycker att det låter som en hund som behöver mer passivitets träning och hjärngympa är massor med långa promenader. Han låter väldigt stressad. Han är ju inte heller van att bo inomhus, så det blir ju stress i sig + att han precis kommit til ett nytt hem.
Jag skulle lära hunden att inomhus så är det lugnt. Ta bort leksaker och liknande. Sätt upp kompostgaller och släpp ut honom när han är lugn.
Håller med och vill tillägga att om hunden inte vill kissa när ni är ute på promenader kan det bero på att han är otrygg och stressad ute och inte vill kissa "på någon annans revir". Jag hade gått samma runda varje gång tills kissvanorna funkar som de ska, hellre samma 15-min-runda en gång i timmen än ett par längre rundor som han inte törs göra sina behov på. när kisserivanorna funkar kan du promenera som "vanligt" men du kan gärna inleda eller avsluta på den invanda rundan så hunden verkligen gör det den behöver.

Jag skulle nog ställt mig vid ett kissträd och stått där tills han kissade - berömt massor och sen gått en mindre sväng.
Min jycke kissar icke om han tror att det är något kul på gång även om han hållt sig hela natten. Då får man leta på kissestället där det bara måste märkas revir.

Om han nu inte är van vid att ha tillgång till människor så är det väl klart roligare än att kissa - så var tråååkiga tills han gjort vad han ska.

Tack för alla svar! tänkte berätta hur natten var..min sambo gick ut med den vid 01.00 innan vi skulle lägga oss igen och han kissade inte då iheller så vi räknade med att han skulle kissa inomhus eftersom han då ej kissat sen eftermiddagen.visst de var ingen problem att han kissade inne.(5gr på hela natten) och då gick min sambo ändå ut med honom vid halv åtta på morronen igen.

Han har verkligen lekt rövaren hela natten.När min sambo gick på toa glömde han kvar fjärrkontrollen på soffan vilket han utnjyttjade och hann tugga i sönder den såklart.han var på allt och försökte hoppa upp på borden och sånt när han tror vi inte ser eller hör. Redan innan på kvällen hade vi begränsat hans utrymme genom att stänga sovrummet och kontoret och vi stängde köket också då han var på diskbänken med.plockade även bort allt löst föremål så han inte skulle skada sig eller bita i sönder sakerna.

Då började han med att slänga sig och försöka öppna köksdörren(han ej har maten+vattnet där) och de höll på hela natten men så fort vi kom upp så var han lugn.min sambo fick sitta uppe för att ta honom på bar gärning för att kunna säga till honom.bestraffa i efterhand är inte vår melodi utan vi gör de när vi ser det. hände mer men jag är så trött så jag orkar inte skriva mer.:p

Han har tuggben och vi är ute mycket och långa rundor med honom men han vill liksom inte stressa av.han borde nästan vara urtrött eftersom han själv inte sov något iheller. har lett honom upp i hans säng och då fick han beröm när han satt kvar men han kom inte till ro för att lägga sig ner.

Just nu är de skitjobbig och jag är sjuuukt trött men hoppas på att det blir bättre. Köpte en aktiveringsleksak med godbitar i som ngn talade men de behandlar han brutalt och verkar ej ha tålamod för det. han kommer till oss när han vill klappade men de är också bara några sek i taget.vi springer inte eftersom för att klpappa utan han får lite klapp när han kommer till oss.

usch nu blev de långt.tack än en gång för tipsen.till dig som undrade så nej d eär inte vår första hund men de är vår första såhär "jobbiga" hund.
Om ni har haft hunden i ett par dagar och redan tycker den är jobbig så anser jag att ni absolut har tagit er vatten över huvudet och kan inte annat än tycka synd om hunden.Om man inte vet vad det innebär att ta in en hund som levt under liknande förhållanden anser jag inte att man ska göra det.Ni har en MKT lång väg framför er och att bana hunden som inte har en aning om vad som är rätt eller fel leder bara till ett ännu mer stressat beteende.En sån här hund måste behandlas som valp.Jag tycker ni hänger upp er på allt negativt hunden gör och är du trött efter ett dygn vad kommer du vara om 6 månader?Jag tog en tik som levt i hundgård i 6,5 år så jag vet vad jag talar om.mvh vintra

*kl*
Jag hoppas att det inte låter dömande nu, men jag är nyfiken på vad tanken var. Om ni visste om åldern + att hunden inte varit inne mycket, så måste ni väl ha föreställt er att just detta skulle hända, och haft någon slags plan, eller fick ni inte veta alla detaljer om hunden förrän den var hemma?

Jag är den första att erkänna att jag skulle tycka det var skitjobbigt. Jag vill ha det lugnt hos mig, men jag skulle som sagt aktat mig noga för en omplacering med det bagaget.

Hade du en tråd här innan om rasval, eller funderade ni bara själva? Vad hade ni tänkt ha hunden till, dvs vad önskade ni er? 1,5 år är ju en ålder där man nästan tröttnar på de hundar man haft själv sen valpåldern.

*kl*
Jag hoppas att det inte låter dömande nu, men jag är nyfiken på vad tanken var. Om ni visste om åldern + att hunden inte varit inne mycket, så måste ni väl ha föreställt er att just detta skulle hända, och haft någon slags plan, eller fick ni inte veta alla detaljer om hunden förrän den var hemma?

Jag är den första att erkänna att jag skulle tycka det var skitjobbigt. Jag vill ha det lugnt hos mig, men jag skulle som sagt aktat mig noga för en omplacering med det bagaget.

Hade du en tråd här innan om rasval, eller funderade ni bara själva? Vad hade ni tänkt ha hunden till, dvs vad önskade ni er? 1,5 år är ju en ålder där man nästan tröttnar på de hundar man haft själv sen valpåldern.

tar inte det som dömmande vill ju ha tips och synpunkter:idea:
Grejen var ju så här att vi skulle titta på hunden och ha den på prov(vilket jag aldrig haft ngn hund på innan) den alltså har vi inte betalt den än.
Vi visste åldern men ägaren/säljaren var inte helt uppriktig har vi märkt och inte iheller helt ärlig fast ouppriktig och oärlig är kanske samma sak.:o
däröfr hade vi en annan slags plan vilket vi nu får omarnbeta och just behandla den som en valp om än en stor valp.allting måste läras ifrån början nu och hela dagen idag har vi gått samma runda.
Ja jag tycker det är jobbigt men mest jobbigt är nog att ägaren inte var riktig ärlig.hade den personen varit det had ejag varit beredd på detta men det var jag inte.
det är ingen omplaceringshund utan en hund som ingen vill ha så den har blivit kvar hos uppfödaren men nu fanns de inte pltas för honom och jag bryr mig inte om de skönhetsfelet den har.

vi bestämde oss i samband med min farfar som är tränare och hållt på med just schäfer i 38 år.jag hade tänkt att börja med lydnadkurser med den och den ska inte vara någon sällskapshund men den går iaf ej att ställa ut pga skönhetsfelet.

När det gäller rumsrenheten så gör på samma sätt som med en liten valp. Gå till samma ställe varje gång ni går ut. Låt honom gå runt och lukta i kopplets längd på samma träd/buske/lyktstolpe varje gång. Stanna kvar på platsen tills han kissar om det så tar en timme. Eftersom han är vuxen är andra hundars dofter intressanta för honom, så försök hitta ett ställe där många hundar gör ifrån sig.

Och så ta ut honom så fort han har ätit, sovit eller lekt. Han vet inte vad rumsrenhet är, så där kan ni inte ställa några krav på honom. Om han kissar inne, så lämna det helt utan kommentarer. Annars kommer han att bli osäker och då hamnar man lätt i en ond cirkel. Massor med beröm och gärna godbit när han kissar ute.

Samma sak när det gäller att han går upp på bord, biter sönder och tar mat/saker. Han har aldrig fått lära sig att det är fel. Börja på samma sätt som man gör med en liten valp så ska ni se att det snart ordnar sig.

Att han stressar är inte heller så konstigt. Han vet inte hur han ska bete sig i olika situationer och då är det lätt att det blir stress. Prova att lära honom slappna av genom att klia mellan frambenen.

Gör enkla övningar med honom som t ex sitt och ligg och kontaktövningar. Lägg ett litet kort spår så att jag får tänka lite.

tack för alla tips återigen. han skvätte en lite skvätt nu vid promenaden nyss och fick en godisbit.har med mig dem ut i fickan. och han har själv gått upp en gång och legat stilla i sin korg i ca 10 min tills min sambo kom då blev han lite uppspelt igen men det känns jättebra att han börjar lugna sig lite nu:)

Tänk också på att det tar ett bra tag för hunden att komma in i sin nya flock. Han kommer testa sin plats i flocken och sätta er på prov, så var konsekventa med allt ni gör. Med tanke på hans ålder så kommer det nog inte bli en dans på rosor. Jag skulle vänta nån vecka till med att börja träna lydnad och olika moment, och bara fokusera på att lära känna hunden, och låta honom bo in sig innan ni börjar ställa allt för höga krav på honom.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 245
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 596
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 282
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 041
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar