Behöver tips!

S

Skiona

Jag behöver lite tips. Jag har en islandshäst som jag bröjade rida in för ett år sen (hon är fem år). Hon tycker det är jätte kul att komma ut i skogen och rida och bjuder verkligen frammåt och ja, man märker verkligen att hon tycker det är kul!

Dock så har hon börjat med något otroligt irriterande. Vi kommer ca 20 meter, sen stannar hon och VÄGRAR att gå. hon står blixstilla och fastnaglad i backen. Jag måste då hoppa av för att leda henne 10 meter och sitter sen upp och då går hon med öronen frammåt å tycker allting är hel kul! Detta kan hon även göra mitt i ridturen om hon inte får gå den väg HON vill. Då stannar hon också och vägrar röra sig så jag får hoppa av och leda henne dit vi ska!

Är det någon som har lite tips på vad jag kan göra för att hon ska sluta med detta?
 
Sv: Behöver tips!

Det låter som ni har signalproblem. Dels för att din häst inte verkar vara övertygad om att du är ledare och dels för att drivning framåt inte heller funkar.

Hur har det gått med den grundläggande träningen, sitter "basicsakerna" eller behöver ni repetera igen? Hur duktig är du med balans, att parera stoppen innan de inträffar, att vägleda din antagligen outbildade häst?

Vet att jag är tjatig, men det är lättare att träna in felaktigheter än korrekta saker eftersom varje gång ryttare/ tränare själva inte gör 100% rätt och hästen reagerar lite fel så blir ju allt svårare - och inte minst oklart. Standardrådet blir därför att ni bör ta hjälp av en duktig tränare ...
 
Sv: Behöver tips!

Håller med ang fullt ut. Tränare är alltid bra att ha från början!

Sen skulle jag absolut inte sitta av, utan vänta ut pållan, så hon inte får belöning för sitt uppförande genom att du sitter av.
Stå där och sitt still och var tyst tills hon tycker det är trist (1 min eller 40 spelar ingen roll) - då ber du henne att gå men det måste vara rätt tillfälle så du inte ber henne och hon fortfarande vägrar.
När hon börjar gå, på ditt kommando - MASSOR med beröm naturligtvis!
Detta funkade på min pålle när han började stanna vid inridning och uteritt - oxå islandshäst.
Han funkade i all ledarskapsträning i övrigt samt visste vad de framåtdrivande hjälperna betyder.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp