Behöver tips!

L

Lillaloppan

Flyttar nu på lördag ut till hus på landet från lägenhet i stan och undrar hur jag ska göra med min fina katt... På fredag kommer svärmor och hämtar honom så att han får vara hos henne under själva flytten, tanken är at hon ska lämna honom i nya huset på lördag em/kväll men jag börjar nog tycka att söndag är bättre..då har ju lite mer saker kommit på plats och vi själva lugnat ner oss en hel del!
Sen är det det här med om han ska få vara ute eller inte... Han är född utekatt (stallkatt) men nu har han inte varit ute på drygt 2 år.. Om han nu ska få vara ute hur introducerar man honom? Ut och gå i sele och lina? Har fått tipset av en kompis att inte låta honom gå ut överhuvudtaget de första två veckorna för att han ska veta var han bor så att säga...
Har funderingar på att låta honom fortsätta vara innekatt eftersom han är extremt klumpig och lika nyfiken. Väldigt orädd också mot bla hundar som han älskar! Dock är det ju inte säkert att byns hundar älskar honom tillbaka...

Alla tips och råd mottages varmt!!

Ska tillägga att han är en tvåårig (ca) kastrerad hankatt.

Sv: Behöver tips!

Jag tycker du ska fortsätta hålla honom som innekatt, kanske med koppelpromenader. Katter har inget ute att göra i stan med bilar, onda människor mm. Dessutom kan dom störa grannar och annat vilket kan medföra problem för dig.
Så för kattens, din och grannarnas skull, håll honom inne om han nu ändå är van vid det.

Jag väntade en månad innan katterna fick gå ut ensamma helt på egen hand. Jag gick ut i koppel nästan varje dag och gick då åt det håll jag ville att katterna skulle söka sig. Sedan fick den äldre katten gå lös när vi tog våra promenader, sedan lillan, och till slut fick de gå ut själva. Till en början ropade jag in dem och bjöd på gott hela tiden, men efter någon vecka lät jag dem vara ute medan jag var på jobbet.

Nu är jag väldigt överbeskyddande gentemot mina kissekatter, så en hel månad är nog att ta i. När de besökte brorsan första gången i somras nöjde jag mig med 3-4 dagar inne innan de fick gå ut.

Jag flyttar FRÅN stan TILL landet så en massa bilar och så behöver jag nog inte oroa mig för. Inte jättemycket iallafall...!

Ja, jag är också ganska överbeskyddande mot min prins och har redan funderat på vilka sorters reflexer jag kan klä honom i nu till vintern, om han nu får vara ute dvs.... :o Reflexhalsband är redan inhandlat - blir det för mycket med blinkande kulörta lampor tro..? :angel: :angel: Kan vira dom runt honom och så ett litet batteri på ryggen...

Ja, och sedan skulle jag vilja ha en radiosändare med GPS på varje katt så jag hela tiden kan kolla upp exakt var de är! Kan inte någon uppfinna ett sådant halsband!?

Och så vill jag ha en kattlucka med timer så att jag kan vara säker på att katterna är inne på natten även om jag inte skulle vara det.

Jag flyttade från lgh till hus på landet i somras, min älsta kisse är 2 år å hade aldrig varit ute innan, men jag lät henne gå ut utan massa sele å koppel å så. Hon har alltid kommit hem å det har inte varit några problem alls.
Tror du bara kan släppa ut den lille, katter har inte svårt å hitta hem.

Tack för alla tips, hoppas att det går vägen annars går det ju illa...! Om någon hittar GPS till katt så meddela mig! :angel:

Nu ska jag packa vidare - på lördag går flyttlasset!

Jag skulle nog låta bli att släppa ut honom. Men det är jag.
Det finns så mycket hemskheter som kan drabba en katt ute i stora vida världen.. och jag skulle aldrig förlåta mig själv om något hände min katt..

Är inne på samma linje men jag tror det blir svårt att hålla honom inne... Skulle han smita ut så är det ju lika bra att han kan hitta hem igen och känner till omgivningarna. Kommer nog göra så att jag tar med honom ut när jag ska gå med hunden så han lär sig var han kan gå och hur man hittar hem igen! Vill ju ha min katt i mååååånga år till så helst vill jag ju inte att han ska gå ute alls.....

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 896
Senast: Frida.G
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 487
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama