Behöver tips på träningsschema för att bygga upp konditon och muskler

B

blomman_

Jag köpte mitt islandssto (hon är 20 år) i december förra året och då hade hon inte gått på ca. ett år plus att hon haft ett föl också samma år. Så hon har inte så värst bra kondis och inte mkt muskler.
Nu har jag hållt igång henne i ca. 3 mån (tömkörning, skogsturer m.m.).
Men jag skulle gärna vilja ha tips på hur ett "träningsschema" kan se ut för att just träna kondition och muskler.
Någon som kan hjälpa mig?! :confused:

/Anna

Sv: Behöver tips på träningsschema för att bygga upp konditon och muskler

Jag tycker det är mycket bra att du har börjat att tömköra henne innan du börjar med ridningen!
Nu vet jag inte så mkt om hästen eller hur ofta/länge den har gått men såhär kan en schema se ut:
Måndag: Tömkörning ut i skog & mark, ca 20-30 min. Flytta för "skänkeln", gå i uppförsbackar m.m.
Tisdag: Longering, håll igång lite frisk i 10-15 min.
Onsdag: Vila
Torsdag: Ridning (vet ej hur länge), varva mellan gångarterna ganska mkt, mkt skritt. Skritta i uppförsbackar.
Fredag: Tömkörning igen, denna gång på volten. Prova att flytta in det yttre frambenet från spåret. Då har du liksom ramat in hästen.
Lördag: Vila
Söndag: Ridning igen, samma som på Torsdagen.

Ju mer hon orkar så kan man öka på ridningen efter hand.
En smart sak är om du stretchar henne efter varje gång du aktiverat henne.
Dra först bak bakbenen och sen fram mot frambenen.
Dra frambenen framåt & sen åt sidan mot det andra frambenet. Hoppas du förstår :)

Sv: Behöver tips på träningsschema för att bygga upp konditon och muskler

Tack så jätte mkt! :D
Verkligen ett bra schema! Nu har jag nått att gå efter, förut så tömkörde jag nån gång ibland och red ganska mkt, men kom på att ett schema skulle vara mkt bättre och lättare att hålla sig till! Verkligen tack!

Jag förstår vad du menar med strechingen, bra idé! Tycker du då att jag ska strecha både före och efter?

Hur länge tror du jag kan köra med det här schemat, nåra månader..?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund? Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 098
Senast: Bulldoozer
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Träning Jag har ett sto som inte varit igång på ett halvår ca, jag behöver lite tips på hur jag bygger muskler på henne, har haft henne igång...
Svar
4
· Visningar
881
Senast: bejkonfis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama