Behöver tips och råd angående fodervärdshäst! *långt*

H

Hohnester

Vet inte riktigt vart jag ska börja...

En kompis till mig skulle göra sin kompis en tjänst och köpa en häst till henne som denna person kunde ta på foder, då det inte fanns några bra fodervärdshästar att få tag på just då...

Sagt och gjort. Dom var och kollade på en kallblodstravare, sto, 13 år som har stått i 2 år. Anledningen till det är att förra ägaren tydligen hade ledsnat då deras andra häst var tvungen att avlivas.
Dom la handpenningen och allt var frid och fröjd.

Någon vecka innan dom skulle hämta hästen får hon som har köpt den veta att hon som skulle ta henne på foder inte kan göra det då det har kommit andra saker emellan ( vad behöver vi ju inte ta upp här...)
Så hon frågar då mig ( hon rider för mig och jag rider/utbildar hennes andra två hästar hon har) ifall jag skulle kunna tänka mig bli fodervärd på denna häst.
Jag har ju gått i tankarna på att skaffa egen häst snart, så jag var lite för snabb kanske och sa ja, utan att ha sett hästen :o
Men kände också att jag ville hjälpa henne...

Vi åkte och hämtade henne och hon var väldigt söt liten sak.
160cm i mkh, dock lite tjock och otränad samt väldigt fula fötter barfota som hon var.
Hon traskade rakt in i transporten och var jättesnäll att köra...
Väl hemma så fick hon gå med ägarens två andra kallblod.
Dom blev kära direkt! Funkar jättebra ihop... ibland liiite för bra! :)

Nu till den jobbiga biten.
Ägare nr1 hann inte besikta henne i tid, hon skulle ha varit verkad för 2 veckor sen, men uppenbarligen var det inte så, hon har aldrig varit vaccinerad och hade inte heller något pass.
Jag blev lovad att allt det där skulle vara fixat innan jag tog henne.
Så.. när vi väl var hemma tog hon ut veterinären.
Det visade sig att hon var 1 grad halt båda bak, samt gallig i alla 4.
Veterinären sa dock att han tyckte hon var en jätte trevlig häst, och att hon säkert skulle bli bättre av att få skor på sig samt bli riden. Men han kunde inte garantera att hon skulle hålla.

Vi har 30 dagar på oss att besikta henne. Går hon inte igenom smärtfritt får vi lämna tillbaka henne.

Nu är hon skodd... jag blir mer å mer kär i henne...hon har egenskaper som jag verkligen gillar! :love:
Så det börjar bli svårt det här. Jag rider henne varannan dag ca 15-20 min/gång... Trevlig att rida, men är otroligt stel och framtung.

Vill ta ut en kiropraktor. Men vet inte om det är värt det just nu?
Veterinären kommer ut bara några dagar innan våran deal har gått ut och ska böjja henne igen...
Men frågan är.. Om hon har blivit liiiiite bättre, ska man ha henne kvar?
Om hon inte har blivit bättre? Ska man ge tillbaka henne då?
Jag är alldeles för kärlekskrank... :(
Skulle verkligen behöva era råd!
Det är ju som ett lotteri... antingen kan hon ju bli bra av att ridas, eller så blir hon inte det...
Skillnaden om hon hade gått hårt och varit halt är ju att man kan ju "vila" bort det... Men det kan man ju inte nu...

Sv: Behöver tips och råd angående fodervärdshäst! *långt*

Ajaj du! Svårt sånt där när man blivit kär i hästar. Men jag skulle ändå råda dig till att inte ha kvar henne om inte vet. säger att hon blivit MKT bättre. Framtung och stel låter ju inte bra. Risken är ju stor att hon aldrig blir riktigt bra.

ta ut en kiro eller equiterapeut, det är aldrig bortkastade pengar om du hittar ngn som är bra. Mkt fel kan ligga i sådant som veterinärer kanske inte alla är så observanta på at se, eller vill behandla. Om hon trivs så bra med era andra så känns det nog lite extra kan jag tänka mig. Mitt ena sto blev konstig o lite halt o stel o vet hittade inge egentliga fel på henne, men när "hästbehandlarn" kom gav han laser, och kiro-behandling samt lättblister (behandlande liniment) som hjälpte, idag är hon frisk som en nötkärna och ska bli mamma!

Om jag förstått det hela rätt så är det din kompis som ska köpa hästen och du ska vara fodervärd. Då är det ju också din kompis som måste ta det avgörande beslutet.
Omjag varit du jag nog lämnat tillbaka hästen innan jag fäst mig allt för mycket vid den, men det är ju lätt att sitta här och tycka.
Om jag varit din kompis hade jag definitivt lämnat tillbaka den. Varför lägga pengar på en häst som någon annan ska ha? Och när den inte är helt fräch dessutom.

Lita på din intution!
Försök att bortse från faktumet att hon är otroligt vacker, det blir för tungt om det kostar mer än det smakar...

antingen köper du den själv och satsar på henne om hon går igenom besiktningen. men röntga benen isåfall!

eller så lämnar du tillbaka henne! jag skulle aldrig skaffa en foderhäst som redan har problem när man får hem den. snacka om att den hästen kommer käka pengar. den dagen hästen är frisk och bra riden igen kommer den säkert bli tvungen att åka hem...

sen kan man ju fråga sig vad människan tjänar på att köpa en häst och låna ut?? låter ju väldigt konstigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 577
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 146
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar