Behöver tips gällande en "gammal" rygg

W

Wanilj

Såg era inlägg gällande bomlöst! Jag har grubblat en hel del över det hbl som vi nu får hem nästa helg.. Hon har gått med bomsadel hela livet. När vi var och kikade på henne så tyckte jag att hon har det "klassiska" urgröpta eller ja.. bakom manken.. sidorna.. är hon mkt muskelfattigt.. Hon ser nästan lite "gröpt" ut..
Hon går som hon ska i ridningen och så men jag har hört att vissa pållar kan bli så av bomsadlar som ej ligger perfekt..

1. Har ni ngn erfarehet av detta?

2. funderade på om hon kanske skulle kunna få en större möjlighet att muskla upp sig med en bomlös, vad tror ni?

Hon kommer även att arbetas en hel del i töm nu i början så att hon får upp sin rygg utan ryttare som stör!

Tack tack!

Sv: Behöver tips gällande en "gammal" rygg

Musklerna förtvinar om de ständigt utsätts för tryck. Det är därför vissa hästar har de urgröpta hålen på sidorna.
Har ingen erfarenhet av detta själv men tror säkert att även en bättre bomsadel kan få musklerna att "vakna" igen. En bomlös ännu bättre.
// Linda

tror det blir bra med bomlöst på din häst, jag har gått över till bomlöst på alla mina 4 hästar, att de ser olika ut spelar ingen roll, sadlarna ligger bra på alla och de är bra musklade i ryggarna. fördelen med de sadlarna jag har är att de är öppningsbara undertill, alltså att de går att öppna mitt under längs med hela sadeln, vilket gör att man kan lägga i kilar eller vanliga sadelunderlägg, gelepad eller annat. Bra om du vill få upp fram eller bakdelen på sadeln lite grann. I tävlingssadeln som dessutom är fylld med gele för att få upp vikten( väger 8 kg) har jag en kil för att få upp bakänden, kan också vid behov lägga blyvikter nere i sidorna. I den andra sadeln har jag en vanlig neopren pad ca 11/2 cm tjock för att dels komma lite högre upp från hästryggen så att man slipper sitta så brett och dels för att jag upplever att många av de bomlösa är så tunna i själva sitsen, tycker det blir mer stabilt så här. Har alltid special pad under och då ligger sadlarna stilla.Båda sadlarna har knä stöd, bra om man har lite "bralliga hästar". Min valack som haft gropar som du beskriver har blivit av med dem, tog ca 4 mån. Har nog ridit ca 1500 tävlingskm i sadlarna (minst) plus all träning.

Vi har ett halvblodssto, som nu är 20 år. Vi köpte henne för fyra år sedan och hade precis en sådan rygg du beskriver. Vi började först med en vanlig sadel, men den passade inte alls. Så köpte vi en westernsadel av hög kvalitet och den passade bra, men vi tyckte inte att hon verkade riktigt nöjd ändå. Då blev det en Barefoot Chayenne och äntligen! Passar mycket bra och hästen är glad:-)Till min travare fick jag byta sadel tre gånger innan den fjärde blev bomlöst. Toppen!

Jätte bra! Tack så hemskt mkt för era svar! -Team JH, vilka sadlar är det du har?
Nu när jag troligen inte kommer kunna rida distans, inte ngr långa sträckor iallfall.. ryggen trasslar på mig också:(
Så undrar jag om jag till vardags rider i bomlöst, kan jag då kanske hoppa, om jag nu pallar det, i en vanlig? Funderar på att införskaffa en Wintec Cair hoppsadel med utbytbara koppjärn som jag kan använda, hoppas jag, på båda tjejerna.
Det blir ju så förskräckligt dyr om man ska köpa dubbla uppsättningar av bomlös, hopp och dressyr!:eek:

Jag tror inte att det stämmer att ryggen ser ut så pga bomsadel. Musse ser oxå ut så. (Han har gått distans i 12 år och har inga ryggproblem.) Han har hög manke.

Andra hästar jag haft, som oxå har ridits med bomsadel, har dock inte sett ut så.

Jag tror att det är olika hur de musklar sig, helt enkelt.

Jag tror att ryggen ser ut så (urgröpt bakom manken) för att det har varit ett för stort trygg där. Detta har oftast åstadkommits av en illa passande bomsadel. Jag tror inte att bomsadeln i sig är boven utan att konsekvensen om den passar illa är så förödande. (En bomlös sadel kan aldrig passa lika illa (och kanske heller aldrig lika bra))
L

Hmmm... jag får enbart tömköra henne i början så att hon får börja muskla på sig igen! Det blir ju jättesvårt att hitta en hoppsadel som kan passa nu! Bomlöst och töm får det bli!
Vet ni vart man kan hitta bra begagnade bomlösa sadlar?

Jag har Torsion sadlar, en standard som är öppningsbar undertill och en Trekking som också är öppningsbar underifrån och dessutom uppviktad med någon form av gele till 8 kg.

Ahaaa! Tack för alla svar!

Wanilj skrev:
Såg era inlägg gällande bomlöst! Jag har grubblat en hel del över det hbl som vi nu får hem nästa helg.. Hon har gått med bomsadel hela livet. När vi var och kikade på henne så tyckte jag att hon har det "klassiska" urgröpta eller ja.. bakom manken.. sidorna.. är hon mkt muskelfattigt.. Hon ser nästan lite "gröpt" ut..
Hon går som hon ska i ridningen och så men jag har hört att vissa pållar kan bli så av bomsadlar som ej ligger perfekt..

1. Har ni ngn erfarehet av detta?

2. funderade på om hon kanske skulle kunna få en större möjlighet att muskla upp sig med en bomlös, vad tror ni?

Hon kommer även att arbetas en hel del i töm nu i början så att hon får upp sin rygg utan ryttare som stör!

Tack tack!

Det tar tid men musklerna kan återkomma med bomlöst. Det går inte lika fort att bulla upp muskler som på en rygg som aldrig utsats för denna typ av tryck. Största problemet är vad man skall hitta på under tiden. En bomlös sadel, eller en sadel med lagom bred bom, till en sådan häst passar ju aldrig då det inte finns muskler. Den tippar fram och ger då tryck. Det är dock mindre tryck när det är en bomlös då frambommen ju inte håller en ryttares vikt. Att padda upp lite fram kan vara bra, bara det inte blir för bra, så att det trycker.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Det tar tid men musklerna kan återkomma med bomlöst. Det går inte lika fort att bulla upp muskler som på en rygg som aldrig utsats för denna typ av tryck. Största problemet är vad man skall hitta på under tiden. En bomlös sadel, eller en sadel med lagom bred bom, till en sådan häst passar ju aldrig då det inte finns muskler. Den tippar fram och ger då tryck. Det är dock mindre tryck när det är en bomlös då frambommen ju inte håller en ryttares vikt. Att padda upp lite fram kan vara bra, bara det inte blir för bra, så att det trycker.

Hälsning Maja

Ja det är ju det som är kruxet, visserligen har jag bestämt att hon ska tömköras mkt i början för att hon ska slippa tryck och vikt från ryttare.. Om hon nu uppskattar det! Sen hoppas jag att lite massage och laser ska boosta på cirkulationen ordentligt! Jag får rida barbacka och träna upp balansen ordentligt! Kruxet är att hon är 1.70 så jag kommer inte upp om jag åker av!:D

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 155
Senast: lillamy73
·
Utrustning Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck! Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya...
Svar
13
· Visningar
13 161
Senast: Nepenthe
·
L
Utrustning vädjar nu om hjälp... har sökt i gamla trådar efter fakta, har plöjt igenom hela "bomlösa sadellistan" men jag greppar fortfarande...
Svar
7
· Visningar
1 039
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 210
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar