Behöver tips fort --> Sjuk katt!

Seabaz

Trådstartare
Behöver tips fort --> Sjuk katt!

Vi har fått av veterinären medicin till våran ena katt. I pasta som vi ska spruta in i munnen på henne.
Igår kväll var första omgången. Och nu ska hon ha två gånger om dagen i tio dagar.
Det är bara det att hon VÄGRAR äta det!!

När man sticker in pipen i munnen på henne så börjar hon kräla och alla klorna åker in i mina lår och armar och hon sprattlar.
Det är jag och mamma som ger henne. Går inte ensam.
Det mesta hamnar på golvet och då står andra katten där, som är raka motsatsen, och slickar upp det :crazy:

Men hur i helsike ska vi få i den sjuka katten hennes medicin?
Samma när de ska avmaskas. Det går inte att avmaska den här katten, för hon äter ingenting som inte faller henne i smaken (lukten, utseendet mm mm)

Re: Behöver tips fort --> Sjuk katt!

En håller katten i knät, och försöker hålla reda på benen (klippa klorna först kanske). Den andra tar ett stadigt grepp om kattens huvud och öppnar munnen. Stoppa in sprutan, pressa ut innehållet, håll igen munnen på katten tills den sväljer. Blir det nåt kvar så kan man smeta det på kattens tassar, för de måste ju tvätta sig när de är kladdiga, och får då i sig medicinen/avmaskningsmedlet.

Man känner sig grym när man tvångshåller katten så, men det är ju för att den ska bli frisk, och det är inte så många dagar ändå. Ni får fjäska sen med räkor eller fisk om katten gillar det....

Lycka till!

Först och främst skulle jag föreslå skidvantar för den som håller katten... :crazy:

Sedan har jag alltid bara öppnat kattens mun och lagt tabletten eller medicinen långt bak i halsen bredvid tungan. Sedan stänger man kattens mun och håller den stängd lite, då blir kisse tvungen att svälja. Funkar nog inget vidare och det är väldigt lättflytande för då kanske den sätter i halsen...
Lycka till!

Prova att rulla in katten i en frottehanduk,så den inte kan riva.Taskigt kanske,men tar ju bara en kort stund.

precis det e snällare mot katten o det går fortare, kom ihåg att hålla upp huvudet en stund på den när du gett katten medecinen så den inte spottar ut det.

Ibland tipsar dom med att man ska lägga pastan på tassarna så att katten slickar i sig det... Men det gällde avmaskningspasta.Om katten MÅSTE få i sig allt så kanske det inte är värt att prova.:confused:
Vår katt skakde dock på tassen och; Oj! så lite det blev kvar att slicka upp. :D
Lycka till!

Det känner man igen... :D
De där katterna vet hur de ska bli av med överflödet... ;)

"När man sticker in pipen i munnen på henne så börjar hon kräla och alla klorna åker in i mina lår och armar och hon sprattlar."

Oh så väl jag känner igen det där. Så var det när jag skulle avmaska min katt med pasta-medel också :p
Men när det gäller avmaskningen så tycker jag att du ska köpa tabletter istället. Mycket lättare att få i dom!!

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och... 2
Svar
23
· Visningar
4 349
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 594
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 898
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka