Behöver tips ang lösdrift!!

K

Kottis

Jag har nu börjat ha mina hästar på lösdrift. Jag har en nordsvensk, ett varmblod och en shettis. Nordsvensken och Shettisen har båda tidigare i sitt liv haft fång. Därför har jag vissa funderingar...

* Fixar nordsvensken och shettisen att gå på fri tillgång på hö?
* Shettisen lägger gärna på sig - hur blir det då med fri tillgång?
* Hur gör alla ni med fri tillgång? Jag har stora rundbalar med hö. Men hur förvarar ni höt vid fri tillgång? Funderar på om man ska ha något liknande foderhäckar som kor har. Eller har ni andra bra tips?
* Hur är det om det regnar och snöar på höt? Inget vidare, eller?
* När börjar ni med fri tillgång på året och slutar med det? Eller har ni det året runt?

Jag har gjort så att jag tagit bort boxdörrarna i stallet och öppnat upp stalldörrarna, så att hästarna kan använda sina boxar som ligghall. Därför vill jag inte ge dem fri tillgång till hö inomhus.

Behöver era tips på bra lösningar...

Tack!
 
Sv: Behöver tips ang lösdrift!!

Jag har fri tillgång till alla hästarna på gården, och det är alltifrån ponnier till arabiska fullblod och andalusier, i olika åldrar och utbildningsnivåer.
Några av dem hade väldigt lätt att lägga på sig när de stog i box (begränsad tillgång på grovfoder) men på lösdriften har de fri tillgång och blir inte alls lika tjocka. De rör sig väldigt mycket utöver ridning och körning samt tar mycket energi för att hålla värmen.
Jag har halm och småbalar med hö. Vi lägger alltid ut 4 gånger/dygn för att de ska ligga på ren mark och för att de gärna trampar omkring i det om det är för mycket =massor av onödigt spill. På det sättet har det alltid mat kvar när vi lägger ut nytt men det är också alltid rent och frächt vilket jag tycker är viktigt. Fodrar man alltid på samma ställe trampar de snabbt upp marken. Till ena arabhingsten som åt dåligt och hellst bara förstörde all mat hängde vi upp hönät som genast blev väldigt intressanta.
Eftersom vi lägger ut fler gånger blir det heller inte dåligt när det regnar/snöar.
Jag börjar alltid stödfodra under slutet av sommarbetet med små mängder för att de ska vänja sig, på samma sätt minskar jag ner när sommaren är på väg igen.

Hoppas det går bra för dig med lösdriften! :)
 
Sv: Behöver tips ang lösdrift!!

På lösdriften där jag har min häst har bonden två foderhäckar (typ) som är ca 2x2 meter med en rundbal i varje (ca 50 cm ovanför marken). Taket på foderhäckarna sticker ut så pass mycket att höet inte blir blött när det regnar. Han spänner dessutom ett nät med decimeterstora maskor över rundbalen så att hästarna inte tar jättestora tuggor o sedan tappar hö på marken (för att undvika blött smutsigt hö). Verkar funka väldigt bra, tycker jag.

Hästarna har fri tillgång på hö året runt, men om en del hästar blir feta delar han upp gruppen ett par timmar om dagen. Men tycker att det går förvånansvärt bra även för lättfödda hästar, som om de märker att när det alltid finns hö finns det ingen anledning att äta så fort man får chansen...
 
Sv: Behöver tips ang lösdrift!!

Hej hej jag har mina två vbl på lösdrift sedan 1,5 år tillbaka :) och jag börjar stödfodra i slutet på hösten sedan ger jag hästarna"fri tillgång" uppdelat på två ggr/dag just för fräschheten. Är det bra torrt väder lägger jag det i hagen lite utspritt så dom får "beta" :crazy: men om det är blött brukar jag lägga det i vindskyddet som dom delar. Drar bara upp ett snöre emellan så dom inte bråkar! Funderar på att bygga någon form av hö-häck att sätta upp i hagen samt köpa in några rundbalar med hö så dom kan ta för sig lite mer.:idea: vad gäller fri tillgång till ponnyn och nordisen borde det gå bra, som dom andra sagt rör dom mer på sig under lösdrift sen är det oftast de spröda grässtråna på våren som orsakar fång! hö är inte lika rikt på protein (??) eller vad det är så det går nog bra! ;) lycka till....
 
Sv: Behöver tips ang lösdrift!!

Jag har ett varmblod plus shettisar på lösdrift och tänkte lösa det i vinter genom att dels servera hö på marken men också i ett extra hönät hängt högt upp som bara varmblodet når. På så sätt kan jag begränsa shettisarnas intag utan att den store blir lidande. Tror det kommer att funka, man får prova sig fram. I vintras blev shettisarna alltför tjocka av fri tillgång, så det blir det inte i vinter.
 
Sv: Behöver tips ang lösdrift!!

Tack allihop för era tips!

Nu är det bara för mig att prova mig fram lite försiktigt.
 
Sv: Behöver tips ang lösdrift!!

Jag har gjort så att jag tagit bort boxdörrarna i stallet och öppnat upp stalldörrarna, så att hästarna kan använda sina boxar som ligghall.
Tack!


Är du säker på att det är en laglig lösning?
 
Sv: Behöver tips ang lösdrift!!

Är du säker på att det är en laglig lösning?

Det verkar iallfall vara en MKT bra lösning och TS har tänkt på att hästarna ska ha tillgång till bra skydd.
Dessa förbaskade lagar som skapats är bara en massa byråkratiskt missbruk, skapade av människor som aldrig ens gått i ett par leriga stövlar. Det finns såååå många exempel på hästar som må hända står i boxar med lagliga mått, men som lider så in i helsikes mkt av andra saker. Tänk om lagen istället bestått av att se på helheten i hur en häst mår? Att den får kärlek, mat och omtanke? Tror faktiskt hästen föredrar det framför en 5 cm större box....

Folk som inte vill annat än sina hästars bästa tvingas riva stall för att taket är 2 cm för lågt.:eek: Det är så j**la sjukt så man nästan börjar grina...
Nej, stoppa byråkratimissbruket innan det går för långt.

Finns hur många sånna här fall uppe på tapeten som helst nu, där hästägare fått hela verksamheten raserad pga dessa bestämmelser. Hästar, som varit i toppenskick hela livet är nu plötsligt "vanskötta" bara för att boxen inte är tillräckligt stor.

Så, till TS: Jag tror du vill det bästa för dina hästar. Och de kommer säkerligen må toppenbra av att du vill låta de leva så fritt och hälsosamt som möjligt. Hoppas någon gång byråkraterna fattar att det är det som är det viktigaste.

(Obs: detta var inte menat som ett påhopp mot dig CK. )
 
Sv: Behöver tips ang lösdrift!!

Jag kan bara hålla med, tack och lov är de flesta inspektörer vettiga. De som inte är det ställer ju dock till stor skada...

I trådskaparens fall kan jag verkligen undra om det är så smart att låta hästarna gå in genom en (smal?) stalldörr, och sen dela upp sig i boxar. Jag tror nog att det kan bli en stor skaderisk, om inte hela ligghallen är öppen och fri från inredning.
 
Sv: Behöver tips ang lösdrift!!

Alla hästar funkar inte på fri tillgång...
Jag har nu haft två matvrak som passerat gården och de bara vande sig aldrig gick aldrig ifrån maten så länge det fanns nått kvar. Förra vintern hade vi tre hästar på gården, när den ena for iväg minskade höåtgången med hälften :eek:
Behöver jag säga att han då var smällfet? :cool:

Vi har löst det så att vi ger fri tillgång i princip. Dvs vi ställer inte ut en storbal utan har ett foderbord där vi lägger upp mat för ett par dagar åt gången, då kan man hålla koll på att de inte äter på tok för mycket. Och vräker de i sig som tokar får de bara så mycket att det räcker hela dagen och att de blir utan ett par timmar innan vi fyller på mer.

Så kanske du kunde göra i början, tills du ser hur det fungerar?

Det verkar också bero lite på sammansättningen i gruppen... Vi har ett matvrak och en som inte bryr sig om mat så värst. När de är ensamma är det ingen som hetsäter, men kommer det ytterligare ett matvrak då blir det hetsätning för båda matvraken :crazy:

Lycka till!
 
Sv: Behöver tips ang lösdrift!!

Jag kan bara hålla med, tack och lov är de flesta inspektörer vettiga. De som inte är det ställer ju dock till stor skada...

I trådskaparens fall kan jag verkligen undra om det är så smart att låta hästarna gå in genom en (smal?) stalldörr, och sen dela upp sig i boxar. Jag tror nog att det kan bli en stor skaderisk, om inte hela ligghallen är öppen och fri från inredning.

Nej, sant, är det inredning kvar i stallet så kan det ju bli jobbigt omdet är trångt...
Våra har uteboxar (skogsstall) och vindskydd. Det finns flera stycken så att alla kan stå fritt om de vill. Ändå ska de knöla in sig, ibland 3(!!) stycken i ETT stall. :eek: Första tanken var om golvet skulle hålla - men det visade sig inte vara några problem. Vi beslutade dock att de skull gå max 2 och 2 i hagarna för att minimera risken för skador.
Detta pga av att förra sommaren blev den hästen som var lägst i rang "instängd" tillsammans med en valack och så stod stoet utanför och täppte till ingången, så han kom inte ut. Och det blev ett jädrans liv därinne kan jag säga och resulterade i ett vetrinärbesök....Nu gick det ändå bra, men kunde gått betydligt sämre.
Kanske något att tänka på om man har hästar som "utnyttjar" sin ranghöghet och bli dumma....Nu är inte den hästen kvar här, så allt funkar bra och de står lätt två och två i stallen "på egen begäran"....

Men det gör dom BARA när det är högsommar, mitt på dagen och bromsigt....
 
Sv: Behöver tips ang lösdrift!!

Jag har islandhäst. Vilket ju också är en lättfödd ras (som shettis och ibland nordis). Jag har aldrig lyckats att ha vuxna individer på fri tillgång utan att få feeeeta hästar. Men mångas erfarenhet är en annan än min. För mig har det funkat upp till ca 3 års ålder; därefter måste jag begränsa fodermängden för att de inte ska äta ihjäl sig. Och då har jag ändå haft hö med bra värden så jag kan inte anta att de ätit för att täcka någon brist på protein.

I vinter ska vi dock prova fri tillgång i alla fall halva dygnet till de vuxna. Det är svårt av flera skäl att fodra 3-4 ggr/dag för oss. Vi får se hur det går...

Men visst kan det vara värt ett försök på dina hästar.
 
Sv: Behöver tips ang lösdrift!!

Jag vet naturligtvis att min lösning då det gäller ligghall inte är den bästa. Men låt mig förklara... I somras då insekterna var som värst stod mina hästar bara och tittade mot stalldörren hela dagarna. Trots att de går i en skogshage med tät granskog, lövskog, enbuskar och allt du kan tänka dig. Då min shettis var sjuk ett par veckor kunde hon inte gå i stora skogshagen tillsammans med de andra utan fick istället en mindre hage utan skydd vid stallet. Då öppnade jag upp stallet för henne. När hon sedan blev frisk fick hon gå tillsammans med de andra och då stod hon tillsammans med dom och längtade in.

Så jag testade. Alla tre hästarna fick tillgång till stallet. Det har hittills aldrig varit några problem. När man kommer ut står de stilla och fint i sina egna boxar. Givetvis vet jag att det är riskfyllt och jag är noga med att dagligen kontrollera att det går rätt till där inne. Min tanke är inte heller att de ska ha detta som ligghall för evigt. Detta är bara en kortsiktig lösning tills en riktig ligghall är färdigbygd. Ville inte stalla in dom och sen släppa ut dom för att gå på lösdrift.

Håller med om att lagar ibland går till överdrift. Vad då lagligt? Visst det är det säkert inte. Men givetvis vill jag göra det bästa för mina hästar. Minsta lilla bråk och boxdörrarna krokas tillbaka och de får stallas in som vanligt. I så fall får de gå på lösdrift till nästa år då ligghallen är fixad. Om jag ska vara helt uppriktig är nog inte mitt stall helt lagligt heller. Är nog en av dem med två cm för lågt tak och två cm för smal stallgång. Så vad är bäst? Jag tänker iallafall ge det här med lösdriften en chans...

Jag tycker att mina hästar har det bättre än många andra man ser med täcken dygnet runt och ägare som inte har fattat vad en häst är. Visst det kan låta grymt... Men i mina ögon är en häst en häst. Inte därmed sagt att jag inte vill dem deras bästa. För det vill jag! Men utifrån deras perspektiv. Inte utifrån mitt.

Angående fodret kommer jag nog göra så att jag ger mer hö i omgångar under dagen för att på så vis kunna reglera det en del.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Finns det några tips där ute vad man skulle kunna döpa en lösdrift? 😃 Ett nystartat företag. Själva lösdriften och företaget kanske...
Svar
8
· Visningar
1 252
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 766
Senast: Angel
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 711
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp