Behöver tipps!

T

Tingeling2000

Nu har jag hamnat i ett dödmansläge när det gäller min häst.Vet ej hur jag riktigt ska gå vidare.
Jag har nu haft denna häst (sto) i snart 2 år.
Nu till problemet.Det började när vi var ute och red i skogen och man red med någon/några så började hon göra som antilopp skutt i galopp o även trav när det blev lite hetare.Trodde ju givetvis att det berodde på att hon blev het o ville framåt:crazy: .
Det är bara det att detta har blivit värre så på skärtorsdagen när vi red o låg i trav så ställer hon sig rakt upp (var nära att slå över).Börja ju tro att hon har ont så jag satte mig igår och red på volten.I vänstervarv när jag travade och fattade en galopp så gick det super i höger gick det åt skogen slutade med att vi gick omkull o jag fick henne över mig.Hon börjar redan i traven.Vad ska jag göra,har ni några förslag.:cry:

Sv: Behöver tipps!

Kolla upp om/var hon har ont!
Ta ut en kiropraktor.

Har haft kiropraktor ute han hittade inget,en liten låsning i korset annars inget.

har det blivit bättre eller sämre sedan han var ute? hur är den i munnen?
har du haft tandläkaren ute?

Jag märkte ingen skillnad efter behandling.
Har inte haft någon tandläkare ute.Använder ett maylerbett.Jag tycker väl att hon borde gapa eller nåt om det är obehag i munnen eller?Är det någon som vet om någon bra tandläkare i roslagen?
Hon går inte att lasta så jag kan inte ta mig någonstans.

Då har hon kanske kvar låsningen i korset?

Min häst hade också en låsning i korset efter en omkullridning för fem år sedan. Hon uppförde sig ungefär som din häst, talade klart och tydligt om att någonting var fel. Jag tog ut en hästmassör som behandlade henne 6 gånger, och efter det har hon varit helt OK.

Du skriver att hästen inte går att lasta. Jag råder dej att ta tjuren vid hornen och lastträna i lugn och ro, då vet du att du kan åka iväg med henne om det skulle behövas akut någon gång i framtiden.

Immer

Ja, du kanske ska ta ut kiropraktor igen.
En låsning kan komma tillbaka, eller så kanske den har en ny.

Det konstiga är att det går bra i vänster varv på ridvolten men inte i höger och inte när vi är ute och rider.När vi är ute kan hon ju välja själv hur hon vill belasta så jag tycker ju hon borde välja att göra så att det inte gör ont eller??Det känns jobbigt nu för jag riskerar ju mitt liv när vi rider.Nästa gång hon går omkull så kanske det inte bara stannar vid lite blåmärken och en krossad vadmuskel.:(
Ja jag får väl ta ut alla olika, kiropraktor ,tandläkare mf.
Lastträna henne ska jag har bara inte tagit arslet ur vagnen :angel:

Rid henne inte alls förrän du verkligen kollat upp henne ordentligt.

Det låter som hon har ont så att rida överhuvudtaget vare sig det är ute eller på volt är bara dumt.
Att hon bara visar i ena varvet är ganska tydliga signaler på att nåt är galet.

Hoppas ni hittar felet.....lycka till

Det konstiga är att det går bra i vänster varv på ridvolten men inte i höger och inte när vi är ute och rider.
Varför skulle det vara konstigt?
När vi är ute kan hon ju välja själv hur hon vill belasta så jag tycker ju hon borde välja att göra så att det inte gör ont eller??
Så enkelt är det inte alltid. Har du själv haft ont eller varit låst någon gång, så vet du hur det påverkar. Ibland så kan även hästen problem komma ifrån ryttaren.

Jag har erfarenhet av detta. Jag var själv ovetande om mina låsningar i kroppen och min oliksidighet och hur denna påverkade hästen. Hon var oridbar i ett varv, på grund av mig. :crazy: Hon hade även svårigheter vid löslongering, eftersom hennes kropp också bar på skador och snedheter. När jag satt på henne så blev det för mycket.

Jag insåg att det enda som kunde hjälpa oss var att gå tillbaka till grunden. Jobba med hästen ifrån marken. Bygga myskler, smidighet och förtroende. Detta kompletterades med behandligar för både mig och hästen, för att vi skulle hitta nya sunda rörelsemönster.

Jag har sedan fortsatt träna min kropp och hästarna är beroende av att jag gör det, för att dom ska kunna fungera harmoniskt. :)

Det är bra att du kontaktat kiron men jag efterlyser en kontakt med veterinär som kollar upp hästen. En bekants häst betedde sig som din och det visade sig att det var kotledsinflammation...Veterinär är mitt råd och fortsatt kontakt med kiro:cool:

Kännde och klämde igår men hon reagerade ingenstans.Stretchade alla benen ordentligt också.
Nu får jag gå ett steg i taget tror jag först och främst ska jag försöka få tag i en kille som är tandläkare ,vetrinär och ryggspec allt i ett.Om inte han hittar nåt blir det kiropraktor igen.Sen får vi se.
Hon får iallafall vila nu.Det är ju inte så snällt att rida om hon nu har ont.

Det behövs en veterinär för att utröna om hästen har kotledsinflammation, det är inget du kan känna.

Ställ inte av helt, promenera hästen rakt fram, tömkör o.s.v. Rörelse är bra men håll det till skritt tills den är utredd...:cool:

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 251
Senast: Freazer
·
Träning Okej, så jag har en unghäst på 3,5 år jag red in i höstas. Allt gick så jävla bra, vi tog det i våran takt och red för tränare givetvis...
Svar
7
· Visningar
1 473
Senast: Trissa
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 263
Senast: Happimess
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama