behöver svar!

J

Juliia

Jag har funderat på att köpa häst (C/D ponny). tänkte satsa på hoppning. men nu till min fråga: vad behöver man för att kunna tävla lokalt? hur gör man för att kanske så småningom tävla i lag(hur kommer man in i ett lag), vad är Regional hopptävling? och vad är skillnaden på lokalt och Regional hopptävling? Hur får man en hopptränare, om man då har hästen i ett privatstall? hur kvalar man till t.ex sm/dm? och en sak till: var anmäler man sig till hopptävlingar, hur får man reda på att dom finns??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: behöver svar!

Jag har funderat på att köpa häst (C/D ponny). tänkte satsa på hoppning. men nu till min fråga: vad behöver man för att kunna tävla lokalt? hur gör man för att kanske så småningom tävla i lag(hur kommer man in i ett lag), vad är Regional hopptävling? och vad är skillnaden på lokalt och Regional hopptävling? Hur får man en hopptränare, om man då har hästen i ett privatstall? hur kvalar man till t.ex sm/dm? och en sak till: var anmäler man sig till hopptävlingar, hur får man reda på att dom finns??

För att tävla lokalt behöver du chipp/pass till hästen.
Ryttar och hästlicens. Grönt kort om du är över 13 år. Medlem i en klubb.

För att tävla i ett lag skall du antagligen anmäla ditt intresse till lagledaren. De kräver antagligen att du skall vara relativt säker i klasserna som laget skall tävla i.

Skillnaden på regional och lokal hopptävling är svårighetsgraden. De som har kommit lite längre tävlar regionalt. En annan licens behövs också för att tävla regionalt.

I början kan det vara lättast att träna för en av klubbens tränare, och dem får du oftast kontakt med genom hemsidan. Om det står andra i stallet, har inte de någon tränare som du skulle kunna träna för?

För att starta Sm måste man kvala. Detta är på en mycket hög nivå, som det krävs mycket träning för att komma till. Om du precis har börjat tävla lär det t ganska många år innan du kommer dit.
Dm rids på regional tävling, och ingen kvalning behövs.

Gå in på ridsportsförbundets hemsida för att leta efter tävlingar. Leta efter terminen....

=)

Sv: behöver svar!

För att ge ett kort svar:

Ta Grönt Kort så får du reda på allt det där.
Du behöver också grönt kort för att få tävla.
Fråga någon på din ridklubb, det brukar anordnas kurser höst/vår.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 710
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka