Behöver råd

P

persika

Jag vet inte vad jag ska göra med min häst, jag vet inte om hon fortfarande är halt eller har ont någonstans.. Hon blev triangelmärkt i höstas av ekonomiska skäl, men jag funderar ändå på att ha henne som promenadhäst för lättare träning. Förra sommaren åkte vi till klinik för hältutredning och det kom fram så mycket problem, 3-4 gånger behandlades hon med NSAID på flera ställen i alla benen och det konstaterades även en del annat (som finns att läsa om i tidigare trådar), hela kroppen var verkligen ofräsch. Men nu har hon fått vila från ridning i ett helt år hos en fodervärd, hon har behandlats med alternativa metoder och bara fått stå.

Det vi inte vet är om hon faktiskt är bättre i kroppen, och vi måste få ett svar för att kunna fatta ett beslut om hennes framtid. Ska hon avlivas, säljas till fodervärden som sällskapshäst, eller ska jag ta hem henne igen och ha henne som ridhäst för lättare träning? För går hon fortfarande och har ont så är det många som tycker att man ska avliva. Samtidigt har jag fått så oerhört fina ord sagda om denna häst från flera tränare och människor i allmänhet, och ironiskt nog har hästen aldrig gått så bra som innan vi ställde av henne inför hältutredningarna (för det var ju saker som ändå inte stämde..), så därför känns det som att jag verkligen vill ha svar på om hon kan bli ridbar igen... Det var en ganska stor diagnos för hon hade drabbats av många olika problem som hade bildat en ond cirkel, men i efterhand har jag funderat på om just de enstaka problemen var så allvarliga ändå? Egentligen borde hon vara fräschare än någonsin efter ett års vila tycker man, men hur får vi reda på om hon mår tillräckligt bra - för att kunna användas igen, eller ens leva?

Är det klinikundersökning som gäller återigen? Hästen blir oerhört stressad av den miljön, hon blir nästan tokig för hon vet vad som väntar - hon hatar böjproven. Det känns som att de inte riktigt gör henne rättvisa, för det är ju så omdiskuterat också, men det kanske är det enda som finns att tillgå? Finns det några andra smärtutredningar man kan göra? Vi har ju diagnosen från i somras så vi vet ju var hon har sina problemområden... Det jag vill veta är ju om hon har förbättrats och kan leva med problemen som är oåterkalleliga, rörelsestörningar osv, eller om loppet är kört.... Jag oroar mig mest över om hon har latenta och kroniska ledinflammationer samt om brosket i problemområdena tagit alltför stor skada... Jag har funderat mycket på om ultraljud skulle kunna hjälpa oss veta, men går det att bara "beställa sånt" och vad kan kostnaden bli när hästen är c-märkt?

Iallafall, någonting måste vi göra för vår häst men det är svårt att veta vad :confused:.. någon?

Sv: Behöver råd

kom igen nu - synpunkter, funderingar, förslag???

Sv: Behöver råd

??
Det finns väl inte så mkt att säga.

Har hästen ont finns det bara två val-
1.Utreda och det innebär ju klinikbesök med den komplicerade historian eller
2.Avliva.

Av det du beskriver har ju hästen ont. Att hästen "hatar" böjprov beror på att det gör ont. Det går tyvärr inte att frångå att en häst med kraftiga böjprovsreaktioner har det för att det är nåt som är fel.

Böjprov är "missvisande" i det att det är en färskvara, en häst med en lätt böjprovsreaktion kan efter en promenad vara ren på böjprov 10 min senare- eller tvärtom, men har hästen alltid sånt obehag av ett böjprov som du beskriver samt alltid har reaktion kan det ju inte vara helt bra.
Hästar ska kunna gå igenom böjprov.

För din hästs skull, gör slag i saken och gör henne en tjänst, kolla upp henne, eller låt henne somna om det inte känns värt det. En häst som har väldigt ont borde inte heller vara "haghäst" enligt min mening.

Styrkekramar!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross