Behöver råd

A

Aatos

Hittade för tre dagar sen en supermager honkatt uppe på skullen. Hon är jättesocial och inte rädd för hundar. Alltså har hon bott med människor. Jag uppskattar hennes ålder runt 1 år, men det är lite svårt eftersom hon är bara skinn och ben. Har ringt polisen och anmält henne och satt upp lite lappar.
Nu till min fråga, hur ska jag bäst utfodra henne? Ska jag avmaska henne nu eller vänta lite.
Hon får bo i stallet eller hemma tills någon vill ha henne (oavsett vad dem andra katterna tycker, 2 hemma och en stallkatt)
Försökte söka lite i andra trådar men hittade inget...
Kan ju säga nu att hon får Royal Canin Sensible (torrfoder)

Sv: Behöver råd

Om hon är kraftigt amagrad är det bra om du kan ge proteinrik mat (tex. lammfärs) eftersom det finns risk att hon drabbats av fettlever. Min styvysters katt avlivades precis pga. fettlever. En herre som ramlade ut genom ett fönster hos kattvakten och sedan var han borta i 2 månader. När han väl hittades och kom till veterinär hade han fettlever och trots försök gick han inte att rädda.

Många små måltider är bra att fixa, om det är möjligt. Avmaskning bör du kanske rådgöra om med veterinär. Jag vet inte om det rekommenderas att man avmaskar på en gång och om det rekommenderas att man avmaskar mot allt på en gång eller att man försöker ta lite pö om pö.

Hill's a/d är också väldigt näringsrik och bra mat i sådana här lägen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 919
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Vi har en 12 årig honkatt som är vår lilla älskling och hon är väldig bortskämt. Hon får alltid det bästa (enligt veterinären men inte...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Thunderjaw
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 871
Senast: Stereo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 510
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar