Behöver råd

R8n

Trådstartare
Det är så att grannen har en underbar kastrerad hankatt som h*n inte sköter alls. Katten har varit ute dygnet runt nu i 2 månader utan att få komma in och äta mat eller sova. Det har varit till och från nästan hela tiden men oftast har han fått komma in varje var tredje dag iaf. Men nu har h*n kattungar och då kanske inte katten är så snäll mot dem och dår får han väl vara ute hela tiden.

Saken är den att min familj och andra grannar har börjat mata katten, så han känner igen våran bils ljud, följer med på långpromenader med hunden och är man ute så är han alltid med och kelar.

Nu är det så att jag allvarligt börjar fundera på att ta över denna katt. Problemen är att övertyga mina föräldrar om att det behövs en katt till i hushållet (har 2 innan) och att övertyga den äldsta katten om att det är helt okej att få en till kompis här hemma. Den äldsta katten och grannkatten är vana vid varandra då de träffas ute, dock håller de inte alltid sams men det funkar väl ganska bra iaf.

Ägaren går det inte att prata med, eller iaf vågar man inte prata för mycket då h*n är en konstig typ..

Har även pratat med ett katthem i närheten och de säger att de inte kan ta katten utan tillåtelse från ägaren + att de inte har plats nu p.g.a. alla sommarkatter de inväntar.

Djurinspektörerna i kommunen rycker bara på axlarna, det är ju trots allt "bara" en katt :smirk:

Så, några råd?

Sv: Behöver råd

Jag vet precis hur du känner dig..jag har samma problem hehe..
Jag har en svart katt som värkar hemlös som bara dök upp från ingen stans.. Han var rädd från början men senare blev han jätte gosig. Han var jätte mager och hade fästingar. Så jag utan tillstånd från mamma tog hand om honom. Jag har satt up upphittad katt annalyser eller vad det nu heter, men ingen har kommit eller ringt..Han är kvar än.

Rådet jag kan ge dig är att helt enkelt ta över katten, försök få dina föräldrar att ge dig tillstånd. Men om det inte funkar så fortset ge katten mat och kärlek.

Vad tråkigt. Men din svarta sötnos kommer väl få stanna om ingen ägare hittas?

Jo, jag vill ju ha katt när jag flyttar, så varför inte ta hand om honom nu och sedan ta honom med mig.

Var senast ut inatt klockan 02:15 och hämtade in katten i trappen då han slogs med en okastrerad hane utanför :crazy::cry:

Om jag bara visste att det skulle funka med våra katter skulle jag hämta in honom omedelbums.

Lilla fina Tyson

Tyson.jpg

ÅÅh va söt :p..

Men det är jö en smart idee asså att ta med honom när du flyttar :)

Jag ska ha kvar honom;)

Jag har 3 kastrerade katter redan och han är hankatt..Bråk har hänt ofta mkt ofta nu han bråkar med den tuffaste kastrerade katten och förlorar..Han fick feber efter en slagsmål ,min katt rev upp hela panna på honom :( stackarn!

Jo, det gäller bara att få ett välbetalt jobb också :crazy:

Stackarn, det är det jag är rädd för ska hända här hemma. Hade vi bara haft katten jag hittade förra sommaren så hade det varit lugnt. Men nu har vi även en slagskämpe som knappt kommer överrens med hittekatten :crazy:

Ja. Grannen bryr sig ju inte i katten. Varför skulle jag fråga, när det är så uppenbart att denne har övergivit katten?

Kommer grannen upp på gården springer katten till skogs :crazy:

Men jag ska prata med grannen imorgon, om jag träffar denne. Jag vet ändå hur det slutar :crazy:
Det har hänt en gång förr.

Senast ändrad:

Hoppas du är medveten om att ägaren av katten kan anmäla dig om du tar katten. DU har ingen rättighet att ta din grannes katt, oavsett vad du anser om dennes skötsel.

Tar du hundar som står uppbundna utanför ICA-butiker också?

Det är inte samma sak...
Men om hunden stog där dag och natt utan mat och vatten skulle jag ta den och få kontakt med ägaren och anmäla för djurmisshandel .. Då är det samma sak!

Du har ändå ingen rätt att plocka med dig någon annans djur, oavsett situation. Det är stöld. Det är emot lagen att stjäla.

Dessutom anser jag att TS först bör anmäla, innan hon plockar hem en katt som inte är hennes. Risken är ju att TS råkar illa ut om hon tar med sig katten hem.

Jag har pratat med ägaren idag, men h*n undvek min f¨råga om katten med ett lite udda svar...

"Jag hittade honom som vildkattsunge när jag bodde hemma så han har alltid varit ute. Han är ju trots allt en vildkatt"

Sedan när jag frågade om h*n sett att personens katt blivit mager fick jag svaret att det var ju bra, för då kan han springa ifrån grävlingarna. Men om katten är i själva verket svag, och kan knappt fånga en råtta.

Ja, jag är fullt medveten om att det är MITT fel att jag försöker ge en vanskött katt ett nytt hem enligt lagen.

Vart ska jag anmäla det? när inte djurinspektörerna bryr sig? polisen? de skrattade förra gången jag ringde om en annan katt...

Så du blir hellre anmäld för stöld? Varför frågar du inte bara ägaren om du får köpa katten istället?

Dessutom skulle jag försöka anmäla igen, man måste vara ihärdig, annars händer inget.

Ser inte varför ägaren skulle anmäla mig när jag frågar om jag får köpa/få den så berättar h*n bara om att katten är född som vildkatt och skall därför leva så, människan bryr sig ju inte om katten över huvudtaget.

Är katten på gården och ägaren kommer springer katten in i skogen.

Katten har försökt sitta utanför ägarens dörr och skrika när dörren har varit öppen men då åker han bara ut från trapphuset och dörren dras igen.

Har ringt idag igen, de börjar bli smått irriterade, djurinspektörerna. Ringer minst 3ggr/vecka

Tog upp med fastighetskötaren om katterna idag. P.g.a ena katten som ägaren tar in släpper h*n bara ut i trapphuset, så den skiter där nästan varje dag.

Så nu ska fastighetskötaren "nacka" ägarens katter :smirk:
Vilket jag är helt emot, och det sade jag med. Det finna ju andra sätt att lösa problemet på.

Tog upp med fastighetskötaren om katterna idag. P.g.a ena katten som ägaren tar in släpper h*n bara ut i trapphuset, så den skiter där nästan varje dag.

Så nu ska fastighetskötaren "nacka" ägarens katter :smirk::cry:
Vilket jag är helt emot, och det sade jag med. Det finna ju andra sätt att lösa problemet på.

Är dessutom bortrest i helgen, så får se om katterna lever när jag kommer hem :crazy:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428
Övr. Katt Ja för att göra en lång story kort, jag bor i lägenhet men huset är ligger "mitt ute i skogen" så det är inte så att vi har ett överflöd...
2
Svar
25
· Visningar
2 642
Senast: vallhund
·
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 616
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har en katt, en upphittad katt sen 4 år tillbaka. Han var mer död än levande när jag hittade honom och bara skinn och ben...
Svar
8
· Visningar
1 322
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Freestyle och htm