Behöver råd...

D

dodo

Hej, nu är det så att jag äntligen hittat en fin häst som jag är mycket intresserad av att köpa, passar min ridstil bra, rör sig jättefint osv,.
nu till problemet, ibland under ridpasset åker tungan ut.. (absolut inte hela tiden, men nån gång då och då), tex vid nån halt var det och i nån skänkelvikning.
Hästen i fråga har gått msv med bra resultat, (så jag antar att den inte gjorde så då) men på senare år inte tävlat så mkt. jag undrar om detta är ett problem som bara kan dyka upp sådär närsomhelst under hästens liv och sedan förvärras,, (jag vill ju inte köpa på mig en häst som bara blir värre och värre med tungan) jag undrar även om någon tävlat med en sån häst eller vet hur mkt dom brukar dömmas ner pga detta ?
jätte tacksam för svar!

Sv: Behöver råd...

vet en häst som kunde gör så lite då och då. när det blev jobbigt lixom. den tävlad tom. GP. och svår klass internationellt.

passa dig endå, att köpa på sig problem....:crazy:

Att hästen lägger ut tungan är ju inget stort problem direk, som jag ser det!

Det finns ju alltid en anledning till det, oftast beror det på spänningar att hästen lägger ut tungan.
Det kan bero på spänningar från ryttaren, nosgrimma, nackstycke, bett osv.

Min ena häst lägger ut tungan ibland, hon har gått MSV dressyr (och hoppning för den delan) men jag har aldrig sett det som något problem.

Detta är ett stort problem om du ska tävla....var på reg la:5 tävling i helgen och där fanns en sån snorfin häst som var enligt mig en 80 %-are men blev nerdömd i varje moment då tungan åkte ut :cry:
Hamnade på 56%...

Tydligen gör en del hästar det när kandaret kommer in i munnen....andra anledningar finns naturligtvis oxå.

Skulle inte råda dig att köpa om du vill tävla !!

det är just det- om den fipplar med den.
Numera tillåter man att den har tungan ut rätt ner, men lika hela tiden o stilla.

KL

Det beror ju på också om det är något som man tror sig om att kunna rätta till, det kan handla om missnöje med bettet, handen osv. Men när man köper häst vet man inte det. Om man inte får provrida fler gånger och testa olika bett, eller ha den på prov pga detta.
Många hästar kan göra det med fel förutsättningar.

okej, så du menar att hela programmet dömdes ner pga att den hade tungan ute nån gång? eller gick den med tungan ute hela tiden kanske? (är ju lite intressant att veta om bara just den punkten när tungan hänger ut dömds ner eller om hela programmet dras ner pga det)
jag får tänka lite på detta problemet alltså, som ni säger är det ju dumt att köpa på sig problem, speciellt med tanke på att jag vill använda den som tävlingshäst. men tack så mycket för alla era svar!

Den gick i stort sätt hela programmet med tungan ute på sidan....grejade fram o tillbaka....nerdömd i varje moment med ett par poäng- dvs istället för 7-8 blev de en 5-6-a istället.

En tunga som inte stannar kvar i munnen tyder ju onekligen på ett problem.

Tänker främst på en häst jag känner som petar ut tungan så fort som kontakten med bettet släpper eller om inte bettet ligger jämnt i munnen. När ryttaren rider hästen från bakbenen fram till handen med ett jämnt stöd så går den kalasfint.

Det kan vara bra att köpa en sådan häst - du blir tvungen att lära dig!:idea:

Jag vet en häst som låter precis som den du beskriver. Toppenfin, välridet sto som tävlats upp till Msv med bra resultat men som såldes just pga detta problem eftersom det omöjliggör en tävlingskarriär. Ägaren hade provat ALLT för att få bukt med detta, bla byte av utrustning, byte av ryttare mm mm. Ingenting hjälpte utan tungan åkte ut på sidan hipp som happ.

Är det en tävlingshäst du vill ha skulle jag råda dig att leta vidare efter andra hästar.

Lycka till med hästköpet!

En tunga som inte stannar kvar i munnen tyder ju onekligen på ett problem.

Tänker främst på en häst jag känner som petar ut tungan så fort som kontakten med bettet släpper eller om inte bettet ligger jämnt i munnen. När ryttaren rider hästen från bakbenen fram till handen med ett jämnt stöd så går den kalasfint.

Det kan vara bra att köpa en sådan häst - du blir tvungen att lära dig!:idea:

Instämmer faktiskt i detta eftersom jag rider en häst ungefär som du, (Malin) beskriver. Jobbar bra med stängd mun när hon är nöjd, annars åker tungan runt och ut på sidan bla.
Det var därför jag också skrev ovan att det tyder på missnöje med något och frågan är då vad.

Det är lite samma som hästar som "gnisslar tänder" En del hävdar bestämt att hästen gör det oavsett utrustning och att den är sååå avslappnad men gnisslar ändå. Det tycker jag inte stämmer.
Precis som tjafs med tungan handlar det om missnöje med ngt i utrustning eller i sadeln:cool: Det är pinsamt men väldigt tydligt :o

Om det inte är en häst med tungfel som tungan alltid hänger ut på men det är en annan sak.

Om hästen gått länge med sadel/bett den inte trivs med eller ryttare den inte trivs med kan det kanske vara svårt att på en gång få den att återfå förtroendet dock.

en vän till mig köpte en riktigt riktigt fin häst för tävling i dressyr. Han hade också problem med en tunga som åkte ut. Hästen var för övrigt helt avslappnad o gick som en klocka, men han stack gärna ut tungan under passen, särskilt när han skulle jobba hårt. Som då på dressyrtävlingar... Lite som folk som koncentrerar sig med tungan ute. Och som någon skriver här blev han också nerdömd, gång på gång. Ägaren blev helt knäckt... Kommentaren "tungan" överallt i protokollet... :(...

Så om du inte helt vet med dig att det är utrustningen som gör det (hästen jag rider nu kan ex gnissla tänder när han hålls in av ett skarpare bett... rätt uppenbart där!) eller att han bara gör det ibland (och du har ebvis på det o har sett ex gamla domarprotokoll) råder jag dig å det bestämdaste att AVSTÅ från köp!

Hoppas du kommer på vad du ska göra!
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Alla domare bryr sig ju inte om det, så det behöver inte vara ett problem. Är tungan stilla så uppfattas det ju som bättre än om hästen håller på och fixar med tungan. Är det en häst du verkligen tycker om och känner att ni passar ihop är det kanske en chansning/uppoffring man får göra, det kan ju bara du bestämma.

Kan tillägga att min sköthäst fixar med tungan om han inte går fram för skänkeln och han håller verkligen på mycket med tungan, slänger ut den så den slår på nosgrimman. Men det är ju ett "ryttarfel" eller vad man ska säga, det blir ju bättre om han går fram för skänkeln ordentligt även fast det inte försvinner helt. Sen har vi en ridskolehäst som bara har tungan utanför munnen, konstant. Den hänger rakt ner och dinglar och slänger, men det beror inte på ryttaren utan han bara är så. Så om du ska köpa eller inte kan ju också bero på vad för typ av fel det är.

Alla domare bryr sig ju inte om det, så det behöver inte vara ett problem.

Om dom inte gör det begår dom ett fel...domaren har sin TR att gå efter och det står klart där att det skall dömas ner !!

Oavsett om det är ett ryttarfel kan det vara väldigt svårt att komma tillrätta med...kan ha blivit en ovana som inte går att ta bort !

Det finns så många fina hästar! Så att köpa en med uppenbara problem, tycker jag är onödigt..
Ut och leta vidare!

Lycka till!

Knapplån

Det verkar på alla som att det är kört när en häst har tungfel. Det är det oftast inte.
Däremot kräver det enorm självrannsakan och man måste först och främst leta felet hos sig själv. :devil:

De flesta hästar jag har sett med tungfel är hästar som ligger på handen ganska mycket (lite åt hetare hållet), ryttaren håller balansen/drar tyglarna bakåt och det blir ett felaktigt tryck i hästens mun som den försöker komma undan. Det är enormt viktigt på sådana hästar att handen är stilla med svag antydan FRAMÅT, absolut inte bakåt.
Dessutom är det ofta så på tungfelshästar att motorn bak inte driver jämnt på båda bakbenen in i en jämn hand.

Någon enstaka gång har jag sett hästar med tungfel som helt tvärtom inte går fram på bettet.

Ibland kan det också vara bett som inte passar, man måste hitta läget där varje häst vill ha bettet - en av mina t.ex vill ha två rynkor i mungipan (tvärtemot vad tandläkaren säger alltså) och den andra hästen vill ha bettet ganska långt ner, precis i mungipan.

Och ALLTID - rannsaka sig själv, det kan vara så enkelt som att man har LITEN ojämn kontakt med bettet...:)

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 101
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 874
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 170
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar