Behöver Råd !

Majzan

Trådstartare
Behöver råd till min 2 åring.
Hon går kalasfint i bakvarv, både i lugna farter och i högre farter. Ligger på lagom mycket och vill verkligen framåt. MEN , Så fort jag vänder upp och ska köra ett banjobb, då bryr hon sig inte. Släpper allting, springer och vinglar,går upp i passgång/Galopp, bryter ut mot utgången. Tips??

Hon gör inget utav detta i bakvarv, varför just i rätvarv? :confused:
Inte halt eller något annat fel i benen.

Sv: Behöver Råd !

Om hasten ar helt frisk och kry skulle jag enbart kora rata ett bra tag.
Dvs allt jobb langsamt som snabbt gar i rata.

Det låter som hon har fått erfarenheten att springa snabbt gör att man blir trött och får ont.

Be henne inte om någon prestation alls i rätvarv, kör så långsamt som det går där och låt henne vara så tills hon själv börjar att bjuda till och tycker det är kul.
Kan ta lång tid. Ingen snäll kompis som hon kan lunka ilag med?

Jobben kan du ju köra i bakvarv om dom funkar.

Liknande trådar

Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 996
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 745
Senast: yamyam
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 297
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar