Behöver råd! skadad häst

L

largo

Bakgrundsfakta: Hästen ifråga har ett skadat framben (vf). Har varit behandlad för detta framben i ett par års tid. Bla annat opererad för ringbandsförtängning. Tyvärr läkte benet ihop igen och ett datum är satt för att hästen ska somna in i slutet av juli.

Nu: Fram tills detta lät jag hästen få gå på sommarbete och ha det bra sista tiden i livet eftersom veterinär ansåg att det var okej. För några dagar sedan när jag kom till hagen står hästen en bit bort från de andra och rörde sig illa. Vid närmare titt ser jag att hästen haltar ganska rejält på vänster bakben. Han sträcker fram benet som en ballerina och sträcker på det för att i nästa stund böja upp det mot magen. Går några steg till och det ser ut att bli bättre för att i nästa sekund bli mycket värre, han haltar till och håller benet högt. Hältan ser ut att sitta högt.

Ringer distriktaren med detsamma som säger fång! Distriktaren kommer ut och konstaterar att det inte alls är fång. Känner med visitertång på hovarna och får ingen reaktion. Veterinären känner på benet men kan inte hitta någon svullnad eller värme. Inget verkar vara direkt fel. Veterinären ger smärtstillande, ger råd om att hästen ska stå inne på nätterna samt gå i sjukhage på dagarna och säger att jag ska höra av mig om det inte blir bättre. Idag är fjärde dagen och hästen är inte bättre. Kan inte stödja på benet ibland, håller det högt i luften och undviker att gå på det för att i nästa stund gå bra på benet, men i stunden efter det halta ca 2 grader. Det varierar. Han haltar dock till ordentligt vid vändning åt vänster.

Veterinär tycker han kan få smärtstillande tills han ska somna in och ingen annan behandling. Jag känner mig osäker...Vad tror ni det kan vara? Har ni varit med om detta förut?

Sv: Behöver råd! skadad häst

Om hästen nu har akut ont och dessutom har ett datum för avlivning, varför vänta? Hade det varit min som va inbokad för avlivning och sedan dessutom skadat sej ännu mer hade jag gjort lidandet kort, hur jobbigt det än är.

/LL

Har inget tips på vad det kan vara - men jag kan svara hur jag hade gjort om jag vore i din sits.

Om jag hade velat ge min häst "en sista sommar" hade det varit för min egen skull. Hästen bryr sig ju inte nämnvärt - men som ägare kan det vara skönt att se sin häst gå och beta och ha det bra som något slags sista avsked (och att hinna vänja sig själv vid tanken på att man ska ta bort sin vän). Om min häst blev skadad under sin "avskedssommar" och fick gå på smärtstillande och linka runt skulle hela upplägget med en sista, härlig sommar vara borta. Då skulle jag ta bort hästen omgående.

Att ta bort sin häst blir inte lättare bara för att man skjuter datumet framför sig. Jag vet hur hemsk det är, och lider med dig!

Ja...ni har rätt och det är jättejobbigt.
:(
Det finns nog bara en sak att göra och jag får lov att ta tag i det nu.

Eftersom han inte är bättre idag heller är det inte rätt att låta honom lida.

tack för era uppriktiga svar
/largo

usch vad hemskt. Mengör som övriga skriver. Se om du kan få en tidigare tid. Hästen kommer att må bäst av det.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
551
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 121
Senast: animalasia
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
960
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur